Academic writing in the context of professional and technological education

a systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.40674

Keywords:

Academic writing, Systematic literature review, Technology courses

Abstract

This paper aimed to present a systematic review of the literature around academic writing in the context of Vocational and Technological Education, in the period from 2002 to 2021. To substantiate the article, a referential was built that addresses the academic writing, in a first moment, and then, it deals with technology courses in Brazil. Regarding the methodological aspects, a systematic literature review was carried out in the portals/databases SciELO Brazil and Google Scholar, having as initial result 163 records. Of this total, 155 were excluded for being duplicates in the databases or for being printed books or for not being available in full in digital format. Thus, the final analysis included a total of eight works, being three scientific articles, three master's dissertations, one book chapter, and a Course Conclusion Paper. As main results, it was found that the mapped investigations deal with the following aspects of the academic writing in/for the Vocational and Technological Education: the construction of the abstract textual genre in the TCC, the use of the podcast as a teaching method of academic writing, the writing of the academic article from the sociorhetorical approach, the academic-scientific literacy, the elaboration of the Interdisciplinary Coursework, the use and influence of digital technologies in reading and writing practices that occur in the academic sphere and the cohesive aspects in the production of academic articles. Based on the identified works, even though only eight productions about academic writing in/for technology courses were found, the mapping carried out can contribute to mitigate the idea that the technological modality should be reduced to a strictly professional education nature, with little insertion in the context of scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Braga Oliveira, Universidade Federal do Amapá (Unifap)

Graduação em andamento em Tecnologia em Secretariado na Universidade Federal do Amapá (Unifap).

Keila Teixeira Furtado, Universidade Federal do Amapá (Unifap)

Graduação em andamento em Tecnologia em Secretariado na Universidade Federal do Amapá (Unifap).

Eduardo César Pereira Souza, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Doutorando em Linguística e Língua Portuguesa na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Mestre em Linguística pela Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul). Graduado em Secretariado Executivo pela Universidade Federal do Amapá (Unifap).

Laís Silveira Santos, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutora em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharel em Administração Pública pela UDESC. É servidora pública federal, ocupando o cargo de administradora na UFSC.

References

ALMEIDA, Fabiana Vanessa Achy; LINDSTRON, Jacqueline Andreucci; GASPARELLO, Evellyn; SANTOS, Caroline dos; WATANABE, Thais; RETORTA, Miriam Sester; GÖDKE, Ana Valéria Bisetto Bork. Academic-scientific literacies: the teaching of writing at the Federal University of Technology – Paraná. SciELO Preprints, 2021. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.2246. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/2246. Acesso em: 17 jun. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. p. 27833.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer 436/2001/DF. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 02 abr. 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a organização e o funcionamento dos cursos superiores de tecnologia, com fundamento no Parecer CNE/CP nº 29/2002. Brasília, DF, 2002.

BRASIL. Decreto n. 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 10 maio 2006. p. 6.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares Nacionais dos Cursos de Bacharelado e Licenciatura/Secretaria de Educação Superior. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12986. Acesso em: 23 jan. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. Brasília, DF, 2016.

CASTRO, Rafael Fonseca de; DAMIANI, Magda Floriana. Uma intervenção sobre a escrita acadêmica: o que dizem os estudantes de Pedagogia a distância? Revista Educação UFSM, v. 42, n. 1, p. 85-98, jan./abr., 2017.

GRINSPUN, Mirian Zippin. (Org.). Educação tecnológica: desafios e perspectivas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

JUCÁ, Mario Cesar; OLIVEIRA, Paulo Jorge de; SOUZA, Romildo José de. Cursos superiores tecnológicos: um avanço da educação superior no Brasil. In: COLOQUIO INTERNACIONAL SOBRE GESTIÓN UNIVERSITARIA EN AMÉRICA DEL SUR, 10., 2010, Mar del Plata. Anais [...]. Mal del Plata, 2010. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/30378066.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2021.

LOBATO, Marília Gabriela Silva. Mercado de trabalho e empregabilidade sob a lógica do capital: representações sociais do secretariado executivo no Amapá (1998-2011).2015. 145 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Departamento de Pós-Graduação, Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2015.

LUIZ, Ercília Maria de Moura Garcia. Escrita acadêmica: princípios básicos. Santa Maria, RS: UFSM, 2018. e-book Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/16143/NTE_Licen_Ciencia_Religi%C3%A3o_Escrita_Academica_Principios_Basicos.pdf?sequence=6&isAllowed=y Acesso em: 10 fev. 2022.

MAGALHÃES, Ana Lúcia. Ensino da Produção de Artigo Acadêmico: uma Abordagem Sociorretórica. In: FERREIRA, L. A. Retórica, Escrita e Autoria na Escola. São Paulo: Blucher, 2018, p. 158 -176.

MENINO, Sergio Eugenio; PETEROSSI, Helena Gemignani; FERNANDEZ, Senira Anie Ferraz. Reflexões sobre pesquisa nos cursos superiores de tecnologia. In: WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA DO CENTRO PAULA SOUZA, V. Anais [...]. Ceeteps: São Paulo, 2009.

MORAIS, B. P. de.; POSSAMAI, L. Escrita acadêmica: conteúdo e atividade na pós-graduação. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 6, n. 2, 2021. Disponível em: https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/218 Acesso em: 20 maio 2022.

MOTTA-ROTH, Désirée. Comunidade acadêmica internacional? Multicultural? Onde? Como? Linguagem & Ensino, v. 5, n. 2, p. 49-65, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15558 Acesso em: 20 maio 2021.

MOTTA-ROTH, Désirée. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44502008000200007 Acesso em: 20 maio. 2021.

NININ, Maria Otilia Guimarães. Escrita acadêmica e gramática sistêmico-funcional: perspectivas para o ensino. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 54, n. 3, p. 593-619, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/010318134658164921. Acesso em: 20 maio. 2021.

PACHECO, Jorge Tércio Soares; BERNARDINO, Cibele Gadelha; FREITAS, Tatiane Lima de. Um estudo sócio retórico da seção de Conclusão em artigos originais da cultura disciplinar da área de Nutrição. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, p. 119-139, jan./abr. 2018.

REIS, Caroline Kirsten. História da escrita: uma contextualização necessária para o processo de alfabetização. Monografia (Licenciatura plena em Pedagogia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.

RIBEIRO, Cilmara Aparecida. Projeto Interdisciplinar em um curso de Tecnólogo em EaD: perspectivas discentes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Taubaté, Taubaté, 2018.

RIBEIRO, Públio Vieira Valadares. Inovação tecnológica e transferência de tecnologia. Brasília: MCT, 2001. Disponível em: http://www.mct.gov.br/publi/transferenciadetecnologia2.pdf Acesso em: 18 jan. 2022.

RUGGI, Rafael. O texto científico ensinado em podcasts: uma proposta de uso em um curso a distância. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Sistemas para Internet), Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, São Paulo, 2016.

SILVA, Manoel Santos da. Aspectos coesivos na produção de artigos acadêmicos no curso tecnológico do Instituto Federal de Alagoas - Campus Satuba. 2011. 49 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica - RJ, 2011.

SILVA, Cylon Gonçalves da; MELO, Lúcia Carvalho Pinto de. (coords.). Ciência, Tecnologia e Inovação: desafio para a sociedade brasileira - Livro Verde. MCT/ABC: Brasília, 2001. Disponível em: http://www.mct.gov.br/index.php/content/view/18811.html Acesso em: 10 jan. 2022.

SILVA, Marcelo Oliveira da; VITÓRIA, Maria Inês Corte. A experiência de escrita no trabalho de conclusão de curso: percepções de alunos de um curso superior de tecnologia em gestão em recursos humanos. Revista CAMINE: Caminhos da Educação, Franca, v. 6, n. 1, 2014.

STOCKMANNS, Jussara Isabel; PEREIRA, Viviane Aparecida Traversin. A escrita acadêmica: desafios do ato de escrever na educação superior. In. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO, 4., 2017. Anais... Curitiba, 2017.

STOCKMANNS, J. I.; BIANCHI, R. C.; PAZ, D. P. GONÇALVES, E. Escrita/reescrita acadêmico-científica no ensino superior: um processo em construção permanente. Revista Mundi Sociais e Humanidades, v. 3, n. 3, p. 40, 2018. Disponível em: https://periodicos.ifpr.edu.br/index.php?journal=MundiSH&page=article&op=view&path%5B%5D=657 Acesso em: 20 abr. 2022.

TOURINHO, Cleber. Refletindo sobre a dificuldade de leitura em alunos do ensino superior: “Deficiência” ou simples falta de hábito? Revista Lugares de Educação, Bananeiras/PB, v. 1, n. 2, p.325-346, jul.-dez. 2011.

ULTRAMARI, João Roberto. Ensino-aprendizagem do gênero abstract para trabalhos de conclusão de curso (TCC). 2010. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Departamento de Ciências Sociais e Letras, Pedagogia e Serviço Social, Universidade de Taubaté, Taubaté, 2010.

XAVIER, Rita de Cássia Giusti; LACAVA, Lucas; FERREIRA, Arnaldo Assis; SAÉS, Maria Elizete Luz. Produção acadêmica e tecnologias digitais: investigação sobre a influência das tecnologias nas práticas de letramento dos tecnólogos em formação. REGRAD - Revista Eletrônica de Graduação do UNIVEM, v. 11, n. 01, p. 404 - 420, 2018.

Published

2022-11-04

How to Cite

OLIVEIRA, A. B.; FURTADO, K. T.; SOUZA, E. C. P.; SANTOS, L. S. Academic writing in the context of professional and technological education: a systematic review of the literature. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 2, p. 163–182, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.40674. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40674. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS