Education in prisons

research and researchers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.46614

Keywords:

Education in prisons, Brazilian Prison System, Research and researchers

Abstract

Understanding the development of human resources training and the constitution of research groups in Brazil, between 1987 and 2019, on the theme of education in prisons is the main contribution of this article. The preliminary finding was that the thematic field of prisons faced many difficulties in establishing itself in all areas of knowledge and, above all, in the field of education. First, an exhaustive bibliographic survey was carried out in the Theses and Dissertations Bank of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), following a model already developed within the scope of a technical cooperation between UFMG and DEPEN-MJ (2010-2012 ) which gave rise to the ONASP (National Observatory of the Prison System). The information collected is that made available by the aforementioned Bank of Theses and dissertations defended between the years 1987 to 2019, with the Postgraduate Programs of the public and private networks and that dealt with issues concerning the Brazilian prison universe. The paths and detours for the constitution of the Education sub-area in prisons in Brazil are highlighted. The Lattes Platform and the CNPq Research Group Directory were also used as sources. At the end, some conclusions are presented about the possibilities and difficulties of developing this thematic field in the training of staff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Selmar Rocha Fidalgo, Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professor Visitante na Universidade Federal do Rio Grande e Professor Titular aposentado na Universidade Federal de Minas Gerais

Maria Auxiliadora Monteiro Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas) e Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Professora aposentada da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e Pós-doutoranda na Universidade Federal de Minas Gerais

References

BOURDIEU, P. A ilusão biográfica. In: AMADO, J.; FERREIRA, M. M. (Coord.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2000. p. 183-191.

BRASIL, Distribuição de Programas do Região, Brasília: Capes, 2020. https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/# ATUALIZADO EM 27 DE MAIO DE 2020a.

BRASIL, Distribuição de Programas por Status Jurídico, Brasília: Capes, 2020b. https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/# ATUALIZADO EM 27 DE MAIO DE 2020.

BRASIL. Documento da área: Educação. Brasília: Capes, 2019. Acessado em 20 de novembro de 2020. http://www4.fe.usp.br/wp-content/uploads/pos-graduacao/documento-de-areaeducacao-2019.pdf

CASTRO, Rosane Michelli de. A Pós-Graduação em Educação no Brasil: Alguns Aspectos à Luz de Estudos Realizados na Área. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 04, p. 263-287, dez. 2012.

CURY, C. R. J. Quadragésimo ano do parecer CFE n. 977/65. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.30, p.7-20, set./dez. 2005.

FIDALGO, Fernando; FIDALGO, Nara (orgs.). Sistema prisional: teoria e pesquisa. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2017. 441 p.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

Published

2023-10-19

How to Cite

FIDALGO, F. S. R.; OLIVEIRA, M. A. M. Education in prisons: research and researchers. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 86–100, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.46614. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/46614. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Most read articles by the same author(s)

> >>