The platypus that gave birth to an Abaporu

workforce and education for a primary-exporting economy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.52289

Keywords:

Education, Employment, Economy

Abstract

In a scenario of disindustrial growth and repression of the Brazilian economy, graduates of education have been faced with a job market perspective disconnected with the increase in education. The result of a social aberration imprinted by the ruling class that produced misery to use it, education is seen as an instrument to form labor power in its terms, more strength than cognition. In this sense, the objective of this research was to establish a relationship between labor occupations to the Brazilian economy and the place of education as a trainer of the workforce. Therefore, an inductive analysis of economic data, occupations and education was carried out, anchored in a theoretical framework that explores the interconnection between education and work. The criteria were systematized through convergent and divergent categories, which contributed to understand the current economic structure and the role of education. Data on employment were extracted from the Ministry of Labor and Employment, for the years 2007 and 2017, from the Brazilian Classification of Occupations. In addition, government data was used, among other sources with data treated. For the handling of educational data, sources of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira and others that have refined statistical data were used. As a result, we have an economy of low technological activity that demands occupations and training on the same terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Edison da Silva, Instituto Federal de Educação do Paraná

Professor efetivo de Sociologia, com dedicação exclusiva, no Instituto Federal de Educação do Paraná, campus Capanema. Mestre em educação e pesquisador do GEPPES - Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social e GPEMT - Grupo de Pesquisa Educação Matemática e Tecnologias. Atua nos cursos técnico de nível médio, formação inicial e continuada, graduação e pós-graduação.

Roberto Antonio Deitos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Professor associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus Cascavel. Doutor em Educação e pesquisador do GEPPES - Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Social. Docente efetivo, atua nos cursos de graduação e pós-graduação.

References

ABÍLIO, Ludimila. Uberização do trabalho: subsunção real da viração. Instituto Humanis Unisinos. São Leopoldo, nº 503, Ano XVII, p. 20-27, 2017. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br. Acesso em: 06 jun. 2018.

ALTMANN, Helena. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 77-89, 2002.

AZZONI, Carlos Roberto. Trabalho e Sociedade - Desenvolvimento Sustentável: Desafios e Oportunidades para o Futuro do Trabalho. In: Futuro do Trabalho no Brasil: Perspectivas e Diálogos Tripartites. OIT, 2018, p. 48-52.

BERRIEL, Ranyer Rodrigues de Araújo. Os recentes processos de desindustrialização e reprimarização das exportações brasileiras: o papel da taxa de câmbio e dos preços das commodities. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes, 2016.

BRASIL. Ministério da Economia, Indústria, Comércio exterior e serviços (MDIC). Estatísticas do Comércio Exterior. Disponível em: <http://www.mdic.gov.br>. Acesso em: 05 jun. 2019.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação Brasileira de Ocupações. 3 ed. Brasília, 2010.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Programa de disseminação de estatísticas do trabalho. Disponível em: http://pdet.mte.gov.br/caged. Acesso em 11 nov 2019.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Programa de disseminação de estatísticas do trabalho. Relatório Anual de Informações Sociais. Disponível em: www.mte.gov.br. Acesso em: 20 fev. 2018.

BRESSER-PEREIRA. Luiz Carlos, MARCONI, Nelson; OREIRO, José Luis. The Dutch Disease. In: Developmental Macroeconomics: New Developmentalism as a Growth Strategy, Londres: Routledge, 2014. Disponível em: www.bresserpereira.org.br/papers-cursos. Acesso em 12 dez. 2019.

CANO, Wilson. A desindustrialização no Brasil. In. Texto Para Discussão 200. IE/UNICAMP, Campinas, n. 200, jan. 2012

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

DE MASI, Domenico. O futuro do trabalho: fadiga e ócio na sociedade pós-industrial. Rio de Janeiro: José Olympio. 2001.

DEITOS, Maria Lucia Melo de Souza. As políticas públicas de qualificação de trabalhadores e suas relações com a inovação tecnológica na indústria brasileira. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, 2006.

DEITOS, Maria Lucia Melo de Souza. Os motivos financeiros e as razões ideológicas da política educacional paranaense para o ensino médio e profissional. Artigo ainda não publicado, 2019.

DEITOS, Maria Lucia Melo de Souza; LARA, Ângela Mara de Barros. Educação profissional no Brasil: motivos socioeconômicos e ideológicos da política educacional. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n.64, p.165-188, 2016.

DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 921-946, 2007.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3. ed. São Paulo: Globo, 2001.

FEIJÓ, Carmem Aparecida; CARVALHO, Paulo Gonzaga; ALMEIDA, Julio Sergio Gomes. Ocorreu uma desindustrialização no Brasil? São Paulo: IEDI, 2005.

FERNANDES, Florestan. A Revolução Burguesa no Brasil. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: Subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, 2003.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Fundamentos científicos e técnicos da relação trabalho e educação no Brasil de hoje. In: LIMA, Júlio César França; NEVES, Lúcia Maria Wanderley (Orgs). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006, p. 233-263.

FURTADO, Celso. Formação Econômica do Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

IDADOS: Cresce o descasamento entre o número de pessoas com nível superior e o número de vagas de trabalho que demandam essa formação. 11 dez. 2019. Disponível em: https://idados.id. Acesso em 20 de jan. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Estatísticas econômicas, 2019. Disponível em https://www.ibge.gov.br/. Acesso em 21 nov. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: Educação 2007, 2007. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em 13 set. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: Educação 2017, 2017. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em 13 set. 2019.

INSTITUTO DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO INDUSTRIAL (IEDI). Competitividade na era da Indústria 4.0, 2019. Disponível em: https://www.iedi.org.br Acesso em: 09 jun. 2019.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICA (IPEA). Atlas da violência, 2020a. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/ Acesso em: 6 set. 2020.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICA (IPEA). Desenvolvimento regional no Brasil: políticas, estratégias e perspectivas, 2017. Disponível em: http://www.ipea.gov.br. Acesso em: 10 abr. 2019.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICA (IPEA)d. Ipeadata. Disponível em: http://www.ipeadata.gov.br/ Acesso em: 10 fev. 2020b.

INSTITUTO LATINO-AMERICANO DE ESTUDOS SOCIOECONANUÁRIO. Estatístico do ILAESE: trabalho & exploração. v. 1, nº 02, setembro, 2019. São Paulo: ILAESE, 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Educação Básica. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/ Acesso em: 15 mar. 2020.

JANNUZZI, Paulo Martino. Indicadores sociais no Brasil: conceitos, fonte de dados e aplicações. Campinas: Alínea, 2001.

KUENZER, Acácia Zeneida. Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2007.

KUENZER, Acácia Zeneida. O ensino médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Campinas: Educação & Sociedade, v. 21, n. 70, p. 15-39, 2000.

LIMA FILHO, Domingos Leite. Expansão da educação superior e da educação profissional no Brasil: tensões e perspectivas. Revista Educação em Questão. Natal, v. 51, p. 195-223, 2015.

MACÁRIO, Epitácio. et al. Dimensões da crise brasileira: dependência, trabalho e fundo público. Fortaleza: Ed. UECE; Bauru: Canal 6, 2018.

MACIENTE, Aguinaldo N. The determinants of agglomeration in Brazil: inputoutput, labor and knowledge externalities. Tese de Doutorado, University of Illinois, 2013.

MARINI, Ruy Mauro. Subdesenvolvimento e revolução. Florianópolis: Insular, 2013.

MARX, K. O Capital. Crítica da Economia Política: livro 1. 12 ed. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 1994. V. I e II.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. Ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

OLIVEIRA, Francisco. Crítica à razão dualista: o ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2003.

OREIRO, José Luis; FEIJÓ, Carmem Aparecida. Desindustrialização: conceituação, causas, efeitos e o caso brasileiro. Revista de Economia Política, São Paulo, vol. 30, nº 2 (118), p. 219-232, abril-junho. 2010.

ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO. Relatório: Trabalho Decente e Juventude no Brasil. Brasília: OIT, 2009. Disponível em: http://www.oitbrasil.org.br. Acesso em: 10 set. 2018.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE), Education at a Glance 2019: OECD Indicators, Paris: OECD, 2019

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2012.

PRADO JR. Caio. Histórica econômica do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1981.

RODA VIVA. Darcy Ribeiro. São Paulo, Tv Cultura, 20 de junho de 1988. Programa de TV.

ROCHA, Sonia. A inserção dos jovens no mercado de trabalho. Caderno CRH, Salvador, v. 21, n. 54. p. 533-550, 2008.

SABOIA, João. Tendências na Qualificação da Força de Trabalho. Rio de Janeiro: UFRJ, Instituto de Economia, 2009.

SHIROMA, Eneida Oto; LIMA FILHO, Domingos Leite. Trabalho docente na educação profissional e tecnológica e no PROEJA. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 725-743, 2011.

TODOS PELA EDUCAÇÃO (TPE). Anuário Brasileiro da Educação Básica: 2018, Brasília, Moderna, 2018.

XAVIER, Maria Elizabete Sampaio Prado. Estado e política educacional no Brasil. Estado, desenvolvimento, democracia & políticas sociais, Cascavel: EDUNIOESTE, 2006, 67-86.

XAVIER, Maria Elizabete Sampaio Prado. Capitalismo e Escola no Brasil: a Constituição do Liberalismo em Ideologia Educacional e as Reformas do Ensino (1931-1961). Campinas: Papirus, 1990.

Published

2024-10-08

How to Cite

SILVA, L. E. da; DEITOS, R. A. The platypus that gave birth to an Abaporu: workforce and education for a primary-exporting economy. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 33, n. 2, p. 39–54, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2024.52289. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/52289. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.