Archetype of a digital business process platform
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2021.37169Keywords:
Automation of Academic Processes, Issuance of Digital Diploma, Digital Transformation, Ordinances MEC 330, 554 and 1,095, Digital Business PlatformAbstract
This article presents the results of the Master's research in Knowledge Management and Organization, developed between 2019 and 2021. The digital transformation has revolutionized several sectors of society, in the context of public Higher Education Institutions, such initiatives are still timid, for example, the process of issuing diplomas, done manually, causing delays and fragility to your security. Due to the length of the process, as well as the document standardization, this study demonstrates the proposition of an archetype of a Digital Business Process Platform (PPND), having as its scope the process of issuing digital diplomas in a public HEI, based on Decrees 330, 1,095 and 554 of the MEC. As a methodology, the research is characterized by an applied nature, with a qualitative approach, objectives applied in an exploratory way and technical procedures through action research. To build the theoretical-methodological framework, the RBS Roadmap protocol was used. For the development of the archetype, the Business Process Management methodology was used. As results, there was a systematic review and the archetype of the PPND. It is concluded that the platform is feasible to be implemented, and that the methodologies used can help public Higher Education Institutions to digitally transform their processes.
Downloads
References
AGANETTE, E. C. Mapeamento de processos sob a perspectiva da Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, número especial, p. 187-201, fev. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22288>. Acesso em: 15 mai. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 1.095 de 25 de outubro de 2018. Dispõe sobre a expedição e o registro de diplomas de cursos superiores de graduação no âmbito do sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 out. 2018a.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 315 de 4 de abril de 2018. Dispõe sobre os procedimentos de supervisão e monitoramento de instituições de educação superior integrantes do sistema federal de ensino e de cursos superiores de graduação e de pós-graduação lato sensu, nas modalidades presencial e a distância. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 abr. 2018c.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 330 de 5 de abril de 2018. Dispõe sobre a emissão de diplomas em formato digital nas instituições de ensino superior pertencentes ao sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 abr. 2018b.
BRASIL. Ministério da Educação. Portal MEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/diplomadigital/>. Acesso em: 15 abr. 2019.
EBERT, Christof; DUARTE, Carlos Henrique C. Digital transformation. Ieee Software, v. 35, n. 4, p. 16-21, 2018.
KOHLBACHER, Markus. The Effects of Process Orientation: a literature review. Business Process Management Journal, v. 16, n. 1, p. 135-152, 2010.
KOTARBA, Marcin. Digital transformation of business models. Foundations of management, v. 10, n. 1, p. 123-142, 2018.
GARTNER INSTITUTE. Gartner Glossary. [S.l]: Gartner Institute, [ca. 2020]. Disponível em: <https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary>. Acesso em: 20 fev. 2021.
JANISSEK, Janice et al. Concepções de Universidade Inovadora: Uma análise a partir da cognição de gestores universitários. In: Colóquio Internacional de Gestão Universitária, XIV, dez. 2014, Florianópolis. Anais... [s. n]. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/132035>. Acesso em 30 abr. 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. 30 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
PATEL, Keyur. MCCARTHY, Mary Pat. Digital transformation: The essentials of e-business leadership. New York: McGraw-Hill, 2000.
WIESBÖCK, Florian; HESS, Thomas. Digital innovations. Electronic Markets, p. 1-12, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.