Gesture and miniaturization
the phonographic album as a memory artifact in musicking
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.34826Keywords:
Phonographic album, Memory, 'To music', Gesture, MinimizationAbstract
Inspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin.
References
Barros, Felipe. 2018. Arquivos e objetos sonoros etnográficos: a coleção fonográfica de Luiz Heitor Corrêa de Azevedo. Sociologia & Antropologia. 8(2). doi: 10.1590/2238-38752017v8211.
Bateson, Gregory. 1972. Steps to an ecology of mind. New York: Ballantine Books.
Benjamin, Walter. 2012 [1931]. “Pequena História da Fotografia” In Magia e técnica, arte e política: Ensaio sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, volume I. São Paulo: Editora Brasiliense.
Benjamin, Walter. 2012 [1936]. “A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica” In Magia e técnica, arte e política: Ensaio sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, volume I. São Paulo: Editora Brasiliense.
Cortazar, Julio. 2014. “Uma voce poco fa” In Ultimo round II. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira.
Coutinho, Tesla. 2020. Tecnicidade e transindividualidade: os sentidos da memória no século XXI e os modos de coexistência e constituição de mundos. Tese de Doutorado, Pós-graduação em Memória Social - Unirio. Rio de Janeiro, 2020.
Dias, Marcia Tostes. 2008. Os donos da voz - Indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo.
Dias, Marcia Tostes. 2012 Quando o todo era mais que a soma das partes: álbuns, singles e os rumos da música gravada. Revista Observatório Itaú Cultural, n. 13, set. 2012, p. 63-74.
Dinola, Sabrina. 2020. Na trilha dos fonogramas com Charles Gavin: o álbum fonográfico como artefato de memória da música no Brasil. Tese de Doutorado, Pós-Graduação em Memória Social. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2020.
Feld, Steven. 2015. Sons e sentidos: entrevista com Steven Feld. Revista De Antropologia, 58(1), 439-468.
Gavin, Charles; Tarik de Souza; Carlos Calado; Arthur Dapieve. 2008. 300 Discos Importantes da Música Brasileira.
Geertz, Clifford. 2008 [1973]. A interpretação das Culturas. Editora ITC.
Goody, Jack. 2012 [1977]. “O antropólogo e o gravador de sons”. In: O mito, o ritual e o oral. Petrópolis: Ed. Vozes.
Hennion, Antoine. 1981. Les Profissionnels du Disque: une sociologie de variétés. Paris: AM Métailie.
Jakobson, Roman. 1969. “Dois aspectos da linguagem e dois tipos de afasia”. In Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix.
Katz, Mark. 2004. Capturing Sounds. How Technology has changed music. USA: University of California Press.
Mammi, Lorenzo. 2014. “A Era do Disco”. Revista Piaui. Rio de Janeiro. Ed. 89, Fev. de 2014. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/a-era-do-disco/
Maturana, Humberto, e Varela, Francisco. 1995. A árvore do conhecimento – as bases biológicas do entendimento humano. Campinas: Editorial Psy II.
Midani, André. 2015. Do Vinil ao Download. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Moraes, José Vinci. de & Saliba, Elias Tomé. (org). 2010. “O historiador, o Luthier e a música”. In.: História e Música no Brasil. São Paulo: Alameda.
Pereira, Edmundo. 2016. Notas sobre representação fonográfica, ritual de gravação e tradição musical. In Museus e Atores Sociais: perspectivas antropológicas, organizado por Lima Filho, Manuel, Regina Abreu, Renato Athias, 215-243. Recife: Editora Universitária UFPE.
Small, Christopher. 1998. Musicking: the meaning of performing and listening. University Press of New Zeland, Hanover, NH.
Stiegler, Bernd. 2015. "Walter Benjamin e a fotografia". In Walter Benjamin: experiência histórica e imagens dialéticas, organizado por Machado, Carlos Eduardo, Rubens Machado Jr., Miguel Vedda, 23-43. São Paulo: Editora Unesp.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.