Recycling and collaging

the roles of composer and performer inside a collaborative creation process

Authors

  • Daniel Osvaldo Serale Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO) (Brazil)

Keywords:

Collaborative creation, Performance, Composition, Edson Zampronha, Percussion

Abstract

This article analyzes the interconnection between composer and performer inside a collaborative creation
process. In this process, exemplified through the Edson Zampronha’s work Recycling Collaging Sampling, the interaction between both roles results in a work which sense of belonging and authorship are equally shared.

Author Biography

  • Daniel Osvaldo Serale, Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO) (Brazil)

    Bachelor and Bachelor of Musical Arts, specializing in Percussion from the National University Institute of Art of Argentina; and Master of Music from the Graduate Program in Music of UNIRIO, with research on Performance in Instrumental Theater: the Brazilian repertoire for a percussionist. In 2008 he released his CD Vibrafonauta, with new pieces for solo vibraphone, and in 2011, the National Arts Fund (Argentina) published his book Música contemporánea argentina para percusión solo, accompanied by a CD with works by prominent Argentine composers.

References

BERIO, Luciano. Poesia e música. Uma experiência In: MENEZES, Flo. Música Eletroacústica – História e Estéticas. São Paulo: Edusp, 1996, p.121-129.

BOULEZ, Pierre. No limite do país fértil (Paul Klee) In: MENEZES, Flo. Música Eletroacústica – História e Estéticas. São Paulo: Edusp, 1996, p.87-96.

COSTA, Rogério. Livre improvisação e pensamente musical em ação: novas perspectivas. (Ou, na livre improvisação no se deve nada) In: FERRAZ, Silvio (Org). Notas Atos Gestos. São Paulo: 7Letras, 2007, p.143-177.

______. O ambiente da improvisação e o tempo. Per Musi. Belo Horizonte, v.5/6, 2002, p.5-13.

EARS: ELETROACOUSTIC RESOURCE SITE. Disponível em: <http://www.ears.dmu.ac.uk/spip.php?page=rubriqueLang&lang=fr&id_rubrique=219#top>. Acesso em: 29 mai.2009.

GLOBOKAR, Vinko. Reacting. In: International Improvised Music Archive Home Page. Disponível em: <http://www20.brinkster.com/improarchive/vg_reacting.htm>. Acesso em: 10 set. 2008.

IAZZETTA, Fernando. Composição e performance interativa In: FERRAZ, Silvio (Org). Notas Atos Gestos. São Paulo: 7Letras, 2007, p.117-141.

ZAMPRONHA, Edson. Notação, representação e composição: um novo paradigma da escritura musical. 1998. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, Disponível em: <http://www.ppgcom.ufrgs.br/v1/nucleoinfo/zampronha-pucsp98.htm>

______. Gesture in Contemporary Music. On The Edge Between Sound Materiality And Signification. In: Revista Transcultural de Música/Transcultural Music Review v.9, 2005. Disponível em: <http://www.sibetrans.com/trans/trans9/zanpronha.htm>

______. Recycling Collaging Sampling. Para percussão e sons eletroacústicos. Propriedade do autor, 2006. 1 partitura (26 p.).

______. Depoimento; Edson Zampronha. In: Música Contemporânea Brasileira 1: Flo Menezes e Edson Zampronha.

Coleção Cadernos de Pesquisa-Centro Cultural São Paulo, 2008a. Disponível em: <http://www.centrocultural.sp.gov.br/cadernos/lightbox/lightbox/pdfs/M%FAsica%20Contempor%E2nea%201a.pdf#page=59>

______. Publicação eletrônica [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por danielserale@yahoo.com.ar em: 23 nov. 2008b.

Published

2012-01-10

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Recycling and Collaging: The Roles of Composer and Performer Inside a Collaborative Creation Process”. 2012. Per Musi, no. 25 (January): 1-5. https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40316.