Recycling and collaging
the roles of composer and performer inside a collaborative creation process
Keywords:
Collaborative creation, Performance, Composition, Edson Zampronha, PercussionAbstract
This article analyzes the interconnection between composer and performer inside a collaborative creation
process. In this process, exemplified through the Edson Zampronha’s work Recycling Collaging Sampling, the interaction between both roles results in a work which sense of belonging and authorship are equally shared.
References
BERIO, Luciano. Poesia e música. Uma experiência In: MENEZES, Flo. Música Eletroacústica – História e Estéticas. São Paulo: Edusp, 1996, p.121-129.
BOULEZ, Pierre. No limite do país fértil (Paul Klee) In: MENEZES, Flo. Música Eletroacústica – História e Estéticas. São Paulo: Edusp, 1996, p.87-96.
COSTA, Rogério. Livre improvisação e pensamente musical em ação: novas perspectivas. (Ou, na livre improvisação no se deve nada) In: FERRAZ, Silvio (Org). Notas Atos Gestos. São Paulo: 7Letras, 2007, p.143-177.
______. O ambiente da improvisação e o tempo. Per Musi. Belo Horizonte, v.5/6, 2002, p.5-13.
EARS: ELETROACOUSTIC RESOURCE SITE. Disponível em: <http://www.ears.dmu.ac.uk/spip.php?page=rubriqueLang&lang=fr&id_rubrique=219#top>. Acesso em: 29 mai.2009.
GLOBOKAR, Vinko. Reacting. In: International Improvised Music Archive Home Page. Disponível em: <http://www20.brinkster.com/improarchive/vg_reacting.htm>. Acesso em: 10 set. 2008.
IAZZETTA, Fernando. Composição e performance interativa In: FERRAZ, Silvio (Org). Notas Atos Gestos. São Paulo: 7Letras, 2007, p.117-141.
ZAMPRONHA, Edson. Notação, representação e composição: um novo paradigma da escritura musical. 1998. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, Disponível em: <http://www.ppgcom.ufrgs.br/v1/nucleoinfo/zampronha-pucsp98.htm>
______. Gesture in Contemporary Music. On The Edge Between Sound Materiality And Signification. In: Revista Transcultural de Música/Transcultural Music Review v.9, 2005. Disponível em: <http://www.sibetrans.com/trans/trans9/zanpronha.htm>
______. Recycling Collaging Sampling. Para percussão e sons eletroacústicos. Propriedade do autor, 2006. 1 partitura (26 p.).
______. Depoimento; Edson Zampronha. In: Música Contemporânea Brasileira 1: Flo Menezes e Edson Zampronha.
Coleção Cadernos de Pesquisa-Centro Cultural São Paulo, 2008a. Disponível em: <http://www.centrocultural.sp.gov.br/cadernos/lightbox/lightbox/pdfs/M%FAsica%20Contempor%E2nea%201a.pdf#page=59>
______. Publicação eletrônica [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por danielserale@yahoo.com.ar em: 23 nov. 2008b.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.