In defense of the Brazilian art song

Authors

  • Luciana Monteiro de Castro Federal University of Minas Gerais
  • Margarida Maria Borghoff Federal University of Minas Gerais
  • Mônica Pedrosa de Pádua Federal University of Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55792

Keywords:

Brazilian art songs, voice and piano, interpretation

Abstract

This article discusses the importance of the study and publication of the Brazilian art song, one of the musical genres most cultivated by Brazilian composers. Its study has been neglected in the vast majority of Brazilian schools, as evidenced by their curricula. This paper defends the need for deep and specific study of these songs in national academia, as a means of bringing recognition to their richness and amplitude, and as a means of offering teachers, students and the general public substantial data that will help in reassessing its importance. Finally, this article presents the strategies adopted by the research group denominated “Rescue of the Brazilian Art Songs”. Formed by teachers from the School of Music of the Federal University of Minas Gerais),
group whose main objective is to provide the means for a gradual change of the present panorama.

Author Biographies

  • Luciana Monteiro de Castro, Federal University of Minas Gerais

    Luciana Monteiro de Castro: Assistant Professor of Voice at the School of Music at UFMG. She graduated in Voice from UFMG and the National Conservatory of Lisbon and completed a Master's degree in Performance at the School of Music at UFMG.

  • Margarida Maria Borghoff, Federal University of Minas Gerais

    Margarida Borghoff: Associate Professor of Piano and Chamber Music at the School of Music at UFMG. She earned a Bachelor's degree in Piano and a Master's degree in Chamber Music from the University of Music Freiburg in Breisgau, and a Master's and Ph.D. in Song Accompaniment (Liedgestaltung) from the University of Music Karlsruhe, Germany.

  • Mônica Pedrosa de Pádua, Federal University of Minas Gerais

    Mônica Pedrosa de Pádua: Assistant Professor of Voice at the School of Music at UFMG. She graduated in Voice from this institution and earned a Master's degree in Voice from the Manhattan School of Music (New York).

References

ANDRADE, Mário de. Aspectos da música brasileira. 3.ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1984.

ALMEIDA, Renato de. História da música brasileira. 2.ed. Rio de Janeiro: Briguiet e Cia., 1942.

AZEVEDO, Cláudia. A Rádio MEC como centro difusor da música de concerto no Brasil. In: Brasiliana, revista quadrimestral da ABM, Rio de Janeiro, n.5, p.2-13, maio de 2000.

AZEVEDO, Luiz Heitor. 150 anos de Música no Brasil. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1956.

BERNAC, Pièrre. The interpretation of French song. Nova York: W.W. Norton & Company, 1978.

BEZERRA, Maria Elisa Flores. O piano na canção de câmara. Escola de Música da UFRJ, 1968 (Tese defendida para livre docência de Transposição e Acompanhamento em Piano).

CARVALHO, Flávio. Canções de Dinorá de Carvalho: uma análise interpretativa. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.

CASTRO, Luciana Monteiro de. Crepúsculo de outuno op. 25 n.2 para canto e piano de Helza Camêu: aspectos analíticos, interpretativos e biografia da compositora. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, 2001 (Dissertação de Mestrado).

CORRÊA, Sérgio Nepomuceno Alvim. Alberto Nepomuceno: catálogo geral. 2.ed. Rio de Janeiro: Funarte, 1996.

________. Lorenzo Fernandez: catálogo geral de obras. Rio de Janeiro: Rio Artes, 1992.

ENCICLOPÉDIA da música brasileira: erudita, folclórica e popular. São Paulo: ArtEditora, 1998.

EZUST, Emily. The Lied and art song texts page. Disponível na Internet. <http://www.recmusic.org/lieder/> 2003.

FISCHER-DIESKAU, Dietrich. The Fischer-Dieskau book of Lieder. New York: Limelight Editions, 1995.

GANDELMAN, Saloméa. 36 compositores brasileiros: obras para piano (1950-1988). Rio de Janeiro: Funarte/Relume Dumará,1997.

GOLDSTEIN, Norma: Versos, sons e ritmo. São Paulo: Ática, 1989.

KAGEN, Sergius. Music for the voice: a descriptive list of concert and teaching material. Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 1968.

KATER, Carlos. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Fapesp, 2001.

KIEFER, Bruno. História da música brasileira: dos primórdios ao início do séc. XX. Porto Alegre: Movimento, 1977.

LARUE, Jan. Guidelines for style analysis. New York: W.W. Norton & Company, Inc., 1970.

MARIZ, Vasco. A canção brasileira de câmara. 6.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2002.

NEVES, José Maria. Música contemporânea brasileira. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1981.

PEREIRA, Avelino Romero Simões. Música, Sociedade e Política: Alberto Nepomuceno e a República Musical do Rio de Janeiro (1864-1920). Rio de Janeiro: Faculdade de História da UFRJ, 1995 (Dissertação de Mestrado).

PINTO, Maria Sylvia. A canção brasileira (da modinha à canção de câmara). Rio de Janeiro: [s. ed.], 1985.

SANTOS, Mauro Camilo de Chantal. Carlos Alberto Pinto Fonseca: dados biográficos e catálogo de obras. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, 2001 (Dissertação de Mestrado).

TATIT, Luiz. Semiótica da canção: melodia e letra. 2.ed. São Paulo: Escuta, 1999.

_______. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: Edusp, 1996.

VERHAALEN, Marion. Camargo Guarnieri: expressões de uma vida. São Paulo: Edusp/Imprensa Oficial, 2001

WHITTON, Kenneth. Lieder: an introduction to German song. Londres: Brittish Library, 1984.

Published

2003-07-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“In Defense of the Brazilian Art Song”. 2003. Per Musi, no. 08 (July): 74-83. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55792.