Three Pieces by César Guerra-Peixe
a phenomenological approach
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2005.55486Keywords:
music analysis, phenomenology, César Guerra-Peixe, Thomas CliftonAbstract
A phemomenological approach of the Three Pieces for viola and piano by Brazilian composer César Guerra-Peixe, seeking tounderstand the musicalphenomenonthrough the perception of the listener. Theresearch hadtwo steps: a musicalanalysisbasedon the phenomenologicalapproach and a phenomenologicalanalysisof two recordingsof the same piece, comparing them with the former analysis. With this comparison, it was made evident that elements observed in the analysis are also present in the interpretation of the performers. The methodologyused wasbasedonthestudiesabout phenomenologyapplied to musicby Thomas Clifton,especially his concept of the essences of the musical phenomenon: time, space and feeling.The results obtained with this
researchwere a greaterapproximation and understandingof the essenceof the musicalphenomenon and anew possibility of conceiving the musical phenomenon.
References
ASSIS, Ana Claudia. “Prelúdios Tropicais” de Guerra-Peixe: análise dos Prelúdios 1, 4, 6 e 9 com enfoque na utilização do materialfolclórico. 46 f.,Dissertação (Especialização em MusicologiaHistórica Brasileira) - Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerias, Belo Horizonte, 1993.
CLIFTON, Thomas. Musicas Heard: a study in applied phenomenology. New Haven: Yale University Press, 1983. 316 p.
DWORECKI, Perez (Interp.). REVIVAL, brazilian music for viola andpiano- Villa-Lobos,Radamés,GuerraPeixe, Guarnieri. Fritz Jank, Souza Lima, Tinetti, Brito ao piano. São Paulo: Paulus, 1998. 1 CD, digital.
GUERRA PEIXE, César. Rezas-de-Defunto. Revista Brasileira de Folclore. Rio de Janeiro, ano III, n. 22, p. 235-268, set./dez. 1968.
HEIDEGGER, Martin. o método de investigação fenomenológico. In: Ser e Tempo. Tradução de Márcia Sá Cavalcante Schuback. 12 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.vol. I, p. 56-71.Título original: Sein undZeit. MAGNANI, Sergio. Expressão e Comunicação na Linguagem da Música. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1989. 406 p.
PIANA, Giovanni. Filosofia da Música. Tradução de Antonio Angonese. Bauru: Editora da Universidade Sagrado Coração, 2001. 336 p. Título original: Filosofia della Música.
REIS, Carlos Aleixo dos; SCHREIBER, Cenira (Interp.). Gravação realizada no dia 11/11/2002 no Auditório da Assembléia Legislativa de Minas Gerais - Projeto Segunda Musical. Belo Horizonte, 2002. 1 CD.
ROSA, João Guimarães. O espelho. In: Primeiras Histórias. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 2001, 236 p
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2005 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






