Griots Voices in Chemistry Teaching: An Intercultural Dialogue Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u919947

Keywords:

teaching chemistry, Quilombo, traditional knowledge

Abstract

As a participant research study, we design this work for social transformation, in a way that the researcher and the community intervene together in a demand from the community itself. It should be noted that one of the researchers is a Quilombola man. Thus, our objective was to discuss the following question: how can traditional knowledge and practices of African origin and chemistry teaching dialogue? To answer this question, we developed an investigative work in Quilombola communities in the state of Goiás (the kalungas). First, we listen and learn about traditional knowledge mobilized by the Griots, as well as about their demands, and then we plan pedagogical interventions to establish a dialogue between this knowledge and school science (chemistry). Our results showed that it is possible to connect traditional knowledge and chemical knowledge, enabling the valorization of African science, and culminating in the proposition of a didactic sequence with reflections about it that can guide the teaching practice, especially in the context of the Quilombola School Education.

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Author Biographies

Marciano Alves dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Degree and Master in Chemistry from the Federal University of Goiás in Goiânia - GO. He is the first quilombola Master in Chemistry at UFG.

Marysson Jonas Rodrigues Camargo Camargo, Universidade Federal de Goiás

Doutorando em Química e bolsista Capes no Programa de Pós-Graduação em Química do Instituto de Química da Universidade Federal de Goiás. Mestre em Química pelo mesmo programa com dissertação defendida na área de Ensino de Química. Licenciado em Química pela Universidade Federal de Goiás onde foi aluno de iniciação científica PIBIC no Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão. Participou do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Química da UFG-Campus Samambaia entre 2014 e 2015. Pesquisador em Educação em Ciências com foco no Ensino de Química, mais especificamente na Educação para as Relações Étnico-Raciais e a operacionalização da Lei 10639/03 (História e Cultura Africana e Afro-brasileira) no Ensino de Ciências/Química.

Anna M. Canavarro Benite, Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão- LPEQI

Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005), Mestrado em Ciências (Química Inorgânica) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), Licenciatura em Química e Graduação em Química Habilitação Tecnológica pela pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Goiás.Coordenadora do Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão- LPEQI da UFG.Coordenadora da Rede Goiana Interdisciplinar de Pesquisas em Educação Inclusiva-l RPEI. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros e da Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências.Assessora da Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Goiás. Atua na área de Ensino de Química com foco nos seguintes temas: cultura e história africana no ensino de ciências, ensino de ciências de matriz africana, ensino de ciências e as necessidades educativas especiais, cibercultura na educação inclusiva e pesquisa em formação inicial e continuada de professores de química.

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Published

2020-09-08

How to Cite

Santos, M. A. dos, Camargo, M. J. R. C., & Benite, A. M. C. (2020). Griots Voices in Chemistry Teaching: An Intercultural Dialogue Approach. Brazilian Journal of Research in Science Education, 20(u), 919–947. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u919947

Issue

Section

Artigos