Perspectives for the Constitution of a Culture of Participation in Social Issues in Science and Technology
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u831857Keywords:
STS, Paulo Freire, Latin American perspective on STSAbstract
Among other objectives, the science-technology-society movement (STS) in science education aims at the democratization of decisions involving social issues related to science and technology. Bearing in mind that such purpose can be understood in different ways, we defend an expanded perspective of social participation. Thus, the following research focuses on defining and characterizing elements that contribute to situate and constitute expanded mechanisms for participation in social themes that involve science-technology. Therefore, we carried out an investigation of theoretical and practical nature, based on references from different fields of study, including Science Education. As a result, it seems that this perspective of participation in terms of cultural action is motivated by transformative purposes, from which we highlight three constitutive elements: value, knowledge, and social engagement. Subsequently, we present theoretical-practical problematizations and foundations regarding these elements, understanding that they can help chart paths towards the constitution of broader democratic processes in the context of the STS movement in Science Education.
Downloads
References
Andrade, M., Conrado, D., Nunes-Neto, F., & Almeida, R. (2016). Abordagem sobre Agrotóxicos em uma Sequência Didática Colaborativa baseada em Questões Sociocientíficas. Indagatio Didactica, 8(1), 1083–1097. https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3666
Archanjo Junior, M. G. A., & Gehlen, S. T. (2020). A Tecnologia Social e sua Contribuição para a Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20(1), 345–374. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u345374
Auler, D. (2002). Interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade no Contexto da Formação de Professores de Ciências. (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/82610
Auler, D. (2011). Novos caminhos para a educação CTS: ampliando a participação. In W. L. P. Santos, D. Auler (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas (pp. 73–98). UnB.
Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, 21(45), 275–296. https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4525
Bordenave, J. (1994). O que é participação (6ª ed.). Brasiliense.
Callon, M. (1998). Des différentes formes de démocratie technique. Responsabilité & Environnement, 9(1), 63–73.
Cardoso, A., Caluzi, J., & Santos, R. (2020). Aproximação entre a filosofia de Hugh Lacey e o campo educacional em ciência, tecnologia e sociedade. Ensaio — Pesquisa em Educação em Ciências, 22(1), 1–26. https://doi.org/10.1590/21172020210127
Cardoso, Z., Abreu, R., & Strieder, R. (2016). Lixo Eletrônico: uma proposta CTS para o ensino médio. Indagatio Didactica, 8(1), 1610–1626. https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523
Cuevas Badallo, A., & Urueña López, S. (2019). Públicos y actores en la democratización de la actividad científica. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad — CTS, 14(42), 9–29.
Dagnino, R. (2010). Um dilema latino-americano: ciência e tecnologia para a sociedade ou adequação sócio-técnica com o povo? In R. Dagnino (Org.). Estudos Sociais da Ciência e Tecnologia e Política de Ciência e Tecnologia: abordagens alternativas para uma nova América Latina. EDUEPB.
Dagnino, R. (2019). Tecnociência solidária: um manual estratégico. Lutas Anticapital.
Dagnino, R., Thomas, H., & Davyt, A. (1996). El pensamiento en ciencia, tecnología y sociedad en Latinoamérica: una interpretación política de su trayectoria. REDES, 3(7), 13–51.
Ferreira, A., Quadros, A., & Rodrigues, V. (2016). Ensino a partir de temas: é favorecida a apropriação de conceitos científicos? Indagatio Didactica, 8(1), 1098–1113. https://doi.org/10.34624/id.v8i1.4665
Freire, P. (1981). Ação Cultural para a Liberdade (5ª ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (1999). A educação na cidade (3ª ed.). Cortez.
Freire, P. (2001). Política e Educação (5ª ed.). Cortez.
Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido (48ª ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2006). Extensão ou Comunicação? (13ª ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2014). Pedagogia dos sonhos possíveis. Paz e Terra.
Freire, P. (2016). Conscientização. Cortez.
Freire, P. (2018a). Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido (24ª ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2018b). Educação e mudança (30ª ed.). Paz e Terra.
Freire, P. (2019a). Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos (5ª ed. ). Paz e Terra.
Freire, P. (2019b). À Sombra desta Mangueira (12ª ed.). Paz e Terra.
Gall Centa, F., & Muenchen, C. (2016). O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 263–291. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p263
García, M. G., Cerezo, J. A. L., & López, J. L. L. (1996). Ciencia, Tecnologia y Sociedad: una introducción al estudio social de la Ciencia y la tecnología. Tecnos.
Gonçalves, F. P. (2020). Análise textual discursiva como constituinte de um processo de comunicação. Revista Pesquisa Qualitativa, 8(19), 722–738. https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.19.370
Gonzalez, I., & Silva, J. (2012). Desenvolvimento de Conceitos e Valores na Decisão sobre o Uso de Drogas. III Seminário Ibero-Americano em Ciência-Tecnologia-Sociedade. Madrid/Espanha: AIA-CTS.
Hartmann, A., & Zimmermann, E. (2010). CTS no ensino médio: aplicação de C&T na realidade social. II Seminário Ibero-Americano em Ciência-Tecnologia-Sociedade. Brasília/Brasil: AIA-CTS.
Lacey, H. (2010). Valores e atividade científica 2. Editora 34.
Lacey, H., & Mariconda, P. (2014) O modelo da interação entre as atividades científicas e os valores na interpretação das práticas científicas contemporâneas. Estudos Avançados, 28(82), 181–199. https://doi.org/10.1590/S0103-40142014000300012
Milli, J., Almeida, E., & Gehlen, S. (2018). A Rede Temática e o Ciclo Temático na Busca pela Cultura de Participação na Educação CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 11(1), 71–100. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p71
Moraes, R. (2020). Avalanches reconstrutivas: movimentos dialéticos e hermenêuticos de transformação no envolvimento com a análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, 8(19), 595–609. https://doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.19.372
Moraes, R., & Galiazzi, M. (2016). Análise Textual Discursiva. Unijuí.
Morin, E. (2014). Ciência com consciência (16ª ed.). Bertrand.
Morin, E. (2015) Introdução ao Pensamento Complexo (5ªed.). Sulina.
Pateman, C. (1992) Participação e Democracia. Paz e Terra.
Praia, J., Gil-Perez, D., & Vilches, A. (2007). O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência e Educação, 13(2), 141–156. https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000200001
Rosa, S. (2019). Educação CTS: contribuições para a constituição de culturas de participação. (Tese de Doutorado, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal). Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/39240
Rosa, S., & Auler, D. (2016). Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: Problematizando Silenciamentos em Práticas Educativas Relacionadas à CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(2), 202–231. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p203
Rosa, S., & Strieder, R. (2021). Culturas de participação em práticas educativas brasileiras fundamentadas pela educação CTS. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad — CTS, 16(47), 71–94.
Roso, C. (2017). Transformações na Educação CTS: uma proposta a partir do conceito de tecnologia social. (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/187060
Roso, C., Auler, D., & Delizoicov, D. (2020). Democratização em Processos Decisórios sobre CT: O Papel do Técnico. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 13(1), 225–249. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p225
Samagaia, R. (2016). Comunicação, divulgação e educação científicas: Uma análise em função dos modelos teóricos e pedagógicos. (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/169089
Santomé, J. (2013). Currículo, justiça e inclusão. In J. Sacristán (Org). Saberes e Incertezas sobre o Currículo. Penso.
Santos, B. de S. (2010). Um discurso sobre as ciências (7ª ed.). Cortez.
Santos, B. de S., & Avritzer, L. (2002) Para ampliar o cânone democrático. In B. Santos (Org.). Democratizar a democracia: os caminhos da democracia participativa. Civilização Brasileira.
Santos, J. S., Lima, J. A., Barbosa, L. dos S., & Gehlen, S. T. (2019). A Dimensão Axiológica na Elaboração de uma Rede Temática na Educação Infantil: Contribuições para o Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 649–682. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u649682
Santos, J., Conrado, D., & Nunes-Neto, N. (2016). Questões sociocientíficas no ensino fundamental de ciências: uma experiência com poluição de águas. Indagatio Didactica, 8(1), 1051–1067. https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3657
Santos, R. A. (2016). Busca de uma Participação Social para além da Avaliação de Impactos na Ciência-Tecnologia na Sociedade: sinalizações de práticas educativas. (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul). Repositório Digital da UFSM. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3513
Santos, R. A., & Auler, D. (2019). Práticas educativas CTS: busca de uma participação social para além da avaliação de impactos da Ciência-Tecnologia na Sociedade. Ciência & Educação, 25(2), 485–503. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020013
Santos, W. L. P., & Mortimer, E. F. (2002). Uma Análise de Pressupostos Teóricos da Abordagem C-T-S (Ciência — Tecnologia — Sociedade) no Contexto da Educação Brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 2(2), 110–132. https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202
Santos. J., & Gehlen, S. (2020). Os valores na pesquisa em Educação em Ciências e indicativos para uma prática educacional ético-crítica. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 329–357. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p329
Silva, K. (2011). A formação de professores na perspectiva crítico-emancipadora. Revista Linhas Críticas, 17(32), 13–31. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3668
Silveira, M., Palácio, R., & Conrado, D. (2016). Aplicação de questões sociocientíficas como estratégia para o ensino sobre energia elétrica. Indagatio Didactica, 8(1), 1033–1050. https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3651
Streck, D., Redin, E., & Zitkoski, J. (2016). Dicionário Paulo Freire (3ª ed.). Autêntica.
Strieder, R. (2012). Abordagem CTS na Educação Científica no Brasil: Sentidos e Perspectivas. (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-13062012-112417/pt-br.php
Teixeira, E. (2001). O local e o global: limites e desafios da participação cidadã. Cortez.
Varsavsky, O. (1969). Ciencia, política y cientificismo. Centro Editor de América Latina.
von Linsingen, I. (2007). Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, 1(número especial), 1–19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Suiane Ewerling da Rosa, Roseline Beatriz Strieder
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.