A Significação do Conceito Energia no Contexto da Situação de Estudo Alimentos: Produção e Consumo
Keywords:
Currículo escolar, ensino-aprendizagem, formação inicial e continuada, interdisciplinaridade, evolução conceitual científica.Abstract
A proposição de novas organizações curriculares constitui-se numa tentativa de responder questões originadas da observação dos sistemas de ensino e aprendizagem nas licenciaturas e na Educação Básica. O desenvolvimento, em sala de aula, de uma situação de estudo (SE) denominada Alimentos: Produção e Consumo foi acompanhado pela pesquisa, para identificar conceitos de Biologia, Física e Química e seus significados no entendimento dos estudantes, de forma interativa e interdisciplinar, proporcionando reflexões sobre questões sociais e culturais. Para tanto, as aulas foram vídeo-gravadas, transcritas, analisadas e categorizadas conforme Moraes e Galiazzi (2007). Vigotski e outros autores do referencial histórico cultural fundamentaram a pesquisa. A identificação do conceito científico energia, seu significado e compreensão alcançada pelos estudantes permitiram a complexificação do mesmo à medida que as interações e articulações entre as diferentes áreas (Química, Biologia e Física) foram interdisciplinarmente tratadas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.