Análise de concepções de tempo e espaço entre estudantes do ensino médio, segundo a epistemologia de Gaston Bachelard
Keywords:
Concepção de tempo, concepção de espaço, obstáculo epistemológico, perfil epistemológicoAbstract
Esta pesquisa teve como propósito central investigar quais são as concepções de tempo e espaço entre estudantes do 1º ano do Ensino Médio, quais os obstáculos epistemológicos existentes para a aprendizagem e em que medida o ensino de física parece ter influência na construção desses conceitos.O estudo contou com um total de 16 entrevistas semi-estruturadas e a análise do material permitiu classificar os obstáculos epistemológicos presentes na construção dos conceitos de tempo e espaço pelos estudantes, bem como a construção de perfis epistemológicos a partir das características mais marcantes no processo de conceitualização do tempo e do espaço.
Os dados da pesquisa empírica foram analisados tendo como referencial teórico a obra de Gaston Bachelard, baseando-se principalmente nas noções teóricas de obstáculo epistemológico e perfil epistemológico.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2013-08-27
How to Cite
Ramos, T. A., & Scarinci, A. L. (2013). Análise de concepções de tempo e espaço entre estudantes do ensino médio, segundo a epistemologia de Gaston Bachelard. Brazilian Journal of Research in Science Education, 13(2), 009–025. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4259
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.