Interações verbais e cognitivas em aulas de Química contextualizadas
Keywords:
contextualização, interações verbais e cognitivas, análise de discurso, habilidades cognitivasAbstract
A contextualização dos conhecimentos científicos e a participação ativa dos estudantes na construção dos discursos em sala de aula são importantes referenciais teóricos e metodológicos assumidos por muitos professores de Ciências e pesquisadores de ensino de Ciências. Acredita-se que a contextualização leve os estudantes a uma maior participação nas aulas e à aprendizagem dos conteúdos científicos. Buscou-se nesta investigação conhecer a natureza e a dinâmica das interações discursivas construídas nas aulas contextualizadas de Química. Foram gravadas, transcritas e analisadas três aulas consideradas contextualizadas de duas professoras de escolas diferentes. As interações discursivas foram categorizadas nas dimensões verbal e cognitiva. A análise dos resultados mostrou um acréscimo das interações cognitivas mais elaboradas, principalmente no discurso das professoras, quando a aula era contextualizada. Apesar disso, as falas dos alunos se mantiveram curtas e pouco elaboradas. A frequência da participação dos alunos também não foi afetada pela contextualização, permanecendo elevada e constante.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.