Health in the Official Curricular Documents for the Teaching of Sciences: from the National Education Guidelines and Framework Law to the National Common Curricular Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u129153

Keywords:

Health conceptions, Health education, Curricular documents, Model KVP

Abstract

This paper reports a study about health conceptions in official Brazilian curricular documents on the Natural Sciences field, taking as central concepts the scientific knowledge (K), the values (V) and the social practices (P) presented in the texts. It is a documentary analysis that used the Content Analysis as the main methodological reference and health as thematic unit. The results showed that a broader concept of health is poorly explored in the reference documents. That is, the understanding about health addressed in the different documents is strongly related to the knowledge of the human body and to healthy behaviors, the proposed practices direct towards personal care and the most prevalent values correspond to the notion of autonomy and protagonism. There is a general conception of health related with human body functioning, disease and habits/behaviors concerning health adequate maintenance. Categories as “right to health” and “public health policies” are not well-considered in the documents, therefore, findings point to the need for a broader discussion to be taken into account in these documents.

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Author Biographies

Marta Caires Sousa, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Possui graduação em Odontologia e Licenciatura em Ciências Naturais pela Universidade Federal da Bahia. É Mestre em Saúde Comunitária pelo Instituto de Saúde Coletiva - ISC/UFBA. Atualmente é doutoranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia. Atuou na Docência da Educação Básica e atua na Formação Continuada de Professores pela Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Tem experiência na área da educação e da saúde, atuando em pesquisas, principalmente, nos seguintes temas: Ensino e Educação em Saúde, Saúde na Escola e Formção de Professores.

Ana Paula Miranda Guimarães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA

Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA)/campus Camaçari. Possui Mestrado e Doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Bacharelado e Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma Universidade. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (UFBA/UEFS). Possui experiência nas áreas de Genética Humana e Médica, Biologia Molecular. Além disso, tem experiência em Ensino de Ciências e Biologia, área que atualmente possui interesse e realiza pesquisa. É integrante do grupo de pesquisa em História, Filosofia e Ensino de Ciências Biológicas vinculado ao Laboratório de Ensino, Filosofia e História da Biologia (LEFHBio-UFBA), e é líder do grupo de pesquisa em Ensino de Ciências e Inovações Educacionais (ENCINE) vinculado ao Núcleo de Pesquisa em ensino de ciências (NUPEC) do IFBA.

Amanda Amantes, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Formada em Física- Licenciatura (1999), especialista em Ensino de Ciências (2001), mestre (2005) e doutora em Educação (2009) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Participa de projetos de pesquisa que envolvem investigação em ensino-aprendizagem de conteúdos da disciplina de Física e de Ciências em geral, com ênfase no desenvolvimento de metodologias qualitativas e quantitativas de avaliação da aprendizagem. Atua como professora adjunta da Universidade Federal da Bahia, no curso de Graduação e Pós Graduação.

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Published

2019-05-05

How to Cite

Sousa, M. C., Guimarães, A. P. M., & Amantes, A. (2019). Health in the Official Curricular Documents for the Teaching of Sciences: from the National Education Guidelines and Framework Law to the National Common Curricular Base. Brazilian Journal of Research in Science Education, 19, 129–153. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u129153

Issue

Section

Artigos