Theoretical Links Between Natural Sciences Teaching and Human Rights: Proposals for a Humane Formation Perspective

Autores

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u975999

Palavras-chave:

Natural Sciences, Human rights, Humane education, Elementary School

Resumo

In this theoretical article, we discuss the ways of articulating Human Rights and the teaching of Natural Sciences in the early years of elementary school, in a perspective focused on the humane education. The theoretical basis for further discussion of the proposed subject matter was carried out through bibliographic research, having as sources: books, scientific articles and official documents. From this research, we proposed some topics that are related to human rights and are possible to be articulated with the contents of Natural Sciences developed in the early years. We consider that these topics need to be based on structuring axes that will base the pedagogical work of the teachers, so that they have as purpose the humane education of the students. These axes are: to become aware of the recognition of social, cultural and economic differences; to recognize oneself as a citizen with rights and to respect the right of the other; to plan and develop inclusive practices; to value the interrelationship between human beings and natural environments. We consider that the pedagogical work aimed at this perspective needs to be based on a dialogical and participatory methodology, with an emphasis on a humane and socially responsible education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Apple, M. W. (2005). Repensando ideologia e currículo [Rethinking ideology and curriculum]. In A. F. B. Moreira & T. T. Silva. da. Currículo, cultura e sociedade (pp. 39–58). Cortez.

Arroyo, M. G. (2013). Currículo, território em disputa [Curriculum, territory in dispute]. 5 ed. Vozes.

Borges, E., Medeiros, C. A., & Adesky, J. d’ (2009). Racismo, preconceito e intolerância [Racism, prejudice and intolerance]. 7 ed. Atual.

Chassot, A. (2000). Alfabetização científica: Questões e desafios para a educação [Scientific literacy: Issues and challenges for education]. Ed. UNIJUÍ.

Candau, V. M. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: As tensões entre igualdade e diferença [Human rights, education and interculturality: The tensions between equality and difference]. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 45–56. https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005

Candau, V. M. (2013). Multiculturalismo e educação: Desafios para a prática pedagógica [Multiculturalism and education: Challenges for pedagogical practice]. In A. F. Moreira & V. M. Candau. Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas (pp. 13–37). Vozes.

Candau, V. M. & Sacavino, S. B. (2013). Educação em Direitos Humanos e formação de educadores [Human Rights Education and Educators Training]. Educação. 36(1), 59–66.

Carvalho, L. O., Duarte, F. R., Menezes, A. H. N., & Souza, T. E. S. (2019). Metodologia científica: Teoria e aplicação na educação a distância [Scientific methodology: theory and application in distance education]. 1 ed. Universidade Federal do Vale do São Francisco.

Fabri, F. & Silveira, R. M. C. F. (2013). O ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental sob a ótica CTS: Uma proposta de trabalho diante dos artefatos tecnológicos que norteiam o cotidiano dos alunos [Science teaching in the early years of elementary school from the CTS perspective: a work proposal in view of the technological artifacts that guide students’ daily lives]. Investigações em Ensino de Ciências. 18(1), 77–105.

Imbernón, F. (2016). Qualidade do ensino e formação do professorado: Uma mudança necessária [Quality of teaching and teacher training: A necessary change]. 1. ed. Cortez.

Leal, N. C. Zoccal, S. I. L., Saba, M., & Barros, C. R. S. (2017). A questão de gênero no contexto escolar [The gender issue in the school context]. (2017). Leopoldianum, (121), 95–104.

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [Law of guidelines and bases of national education]. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Presidência da República.

Lei no. 13.185, de 6 de novembro de 2015. (2015). Lei do Bullying [Bullying Law]. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União. Brasília, DF: Presidência da República.

Lodi, L. H. (2003). Ética e cidadania: Construindo valores na escola e na sociedade. Secretaria Especial dos Direitos Humanos [Ethics and citizenship: building values at school and in society]. MEC, SEF, SEMTEC, SEED.

Lopes, A. C., & Macedo. E. (2011). Teorias do Currículo [Curriculum Theories]. 1 ed. Cortez, 2011.

Lorenzetti, L., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais [Scientific literacy in the early years context]. Revista Ensaio. 3(1), 45–61.

McCowan, T. (2015). O direito humano à aprendizagem e a aprendizagem dos direitos humanos [The human right to learning and the learning of human rights]. Educar em Revista. (55), 25–46.

Mamede, M., & Zimmermann, E. (2005). Letramento Científico e CTS na formação de professores para o ensino de ciências [Scientific Literacy and CTS in teacher education for science teaching]. Enseñanza de las ciências, número extra. VII Congreso.

MEC (2012). Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos [National Guidelines for Human Rights Education]. Brasília: Secretaria da Educação Básica.

MEC (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica [General National Curriculum Guidelines for Basic Education]. Brasília: Secretaria da Educação Básica.

MEC (2017). Base Nacional Comum Curricular [Common Curricular National Base]. Brasília: Secretaria da Educação Básica.

Moizés, J. S., & Bueno, S. M. V. (2010). Compreensões sobre sexualidade e sexo nas escolas segundo professores do ensino fundamental [Understanding sexuality and sex in schools according to elementary school teachers]. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 44(41), 205–212.

Moreira, A. F. B., & Candau, V. M. (2007). Indagações sobre o currículo: Currículo, conhecimento e cultura [Curriculum Inquiries: Curriculum, Knowledge and Culture]. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica.

Moreira, A. F. B. (2002) Currículo, diferença cultural e diálogo diálogo [Curriculum, cultural difference and dialogue]. Educação & Sociedade. Ano XXIII, 79, agosto, 15–38. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300003

Moreira, A. F. B., & Silva, T. T. da. (2005). Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução [Sociology and critical curriculum theory: an introduction]. In A. F. B. Moreira, & T. T. Silva. Currículo, cultura e sociedade (pp. 7–38). Cortez.

Oja, A. J., & Bastos, F. (2013). Ensino de ciências no início da educação fundamental: Algumas implicações para uma educação científica de qualidade qualidade [Science teaching at the beginning of elementary education: some implications for quality science education]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1). Água de Lindóia, SP.

Oliveira, R. D. V. L. de., & Queiroz, G. R. P. C. (Org.). (2016). O cotidiano, o contextualizado e a Educação em Direitos Humanos: A escolha de um caminho para uma Educação cidadã cosmopolita cosmopolita [The daily life, the contextualized and the Education in Human Rights: the choice of a path for a cosmopolitan Citizen Education]. In R. D. V. L. Oliveira & G. R. P. C Queiroz. Tecendo diálogos sobre direitos humanos na educação em ciências (pp. 63–98). Editora Livraria da Física.

Porto, A. & Porto, L. (2012). Ensinar ciências da natureza por meio de projeto: Anos inicias do ensino fundamental [Teaching natural sciences through projects: Early years of elementary school]. 1 ed. Rona.

Silva, A. T. R. da. (Org.). (2014). Educação em Direitos Humanos: O currículo entre o relativismo e o universalismo [Human Rights Education: The curriculum between relativism and universalism]. In A. T. R. da Silva (Org.). Leituras críticas em Educação e Direitos Humanos (pp. 20–50). Liber Livro; Alia Opera.

Silva, T. T. da. (2005). Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo [Identity Documents: An Introduction to Curriculum Theories]. 2 ed. Autêntica.

Siqueira Júnior, P. H., & Oliveira, M. A. M. de. (2010). Direitos Humanos e Cidadania [Human Rights and Citizenship]. 3 ed. Revista dos Tribunais.

Soares, A. C., Mauer, M. B., & Kortmann, G. L. (2013). Ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: Possibilidades e desafios em Canoas-RS [Science teaching in the early years of elementary school: Possibilities and challenges in Canoas-RS]. Revista Educação, Ciência e Cultura, 18(1), 49–61.

Tiriba, L. & Profice, C. (2014). O direito humano à interação com a natureza. In A. M. M. Silva, & L. Tiriba (Org.). Direito ao ambiente como direito à vida: Desafios para a educação em direitos humanos natureza [The human right to interaction with nature] (pp. 47–77). Cortez.

Unesco. (1995). Declaração de Princípios sobre a Tolerância [Declaration of Principles on Tolerance]. Unesco General Conference at its 28th meeting. Paris.

Viecheneski, J. P., & Carletto, M. (2013). Por que e para quê ensinar ciências para crianças [Why and what for teaching Science to children]. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 6(2), 213–227.

Downloads

Publicado

2020-09-16

Como Citar

Bonfim, H. C. C., & Guimarães, O. M. . (2020). Theoretical Links Between Natural Sciences Teaching and Human Rights: Proposals for a Humane Formation Perspective. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 20(u), 975–999. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u975999

Edição

Seção

Artigos