Education, technology and human rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2023.48057

Keywords:

Human rights, Education, Technology, Culture of the unculture

Abstract

The article, starting from a reflection on the historical course of human rights towards their realization, assumes two fundamental and non-successive moments in this process: awareness or education in human rights and the actions of citizens as subjects of human rights to actualize these rights. Thus, the article aims to evaluate how technology, in addition to the impacts and transformations carried out in contemporary society, can contribute to advances both in education and in the actions of individuals as promoters of human rights. To this purpose, studies on contemporary society and human rights were used, articulated in light of new technologies

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Salgado, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor at Law School, UFMG, Brazil.

Gabriel Afonso Campos, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil, sob orientação da Profª. Drª. Karine Salgado. Mestre em Direito e Bacharel em Ciências do Estado pela mesma instituição. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9699-4411. Contato: gabriel-afonso@ufmg.br.

References

BAUMAN, Zigmunt. Retrotopia. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

BROCHADO, Mariah. Paideia jurídica: pressupostos e caracterização. Revista Brasileira de Estudos Políticos, n. 101, 2010, p. 159-189.

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Trad. Roneide Venancio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999, v. 1.

CASTELLS, Manuel. Ruptura. A crise da democracia liberal. Trad. Joana Angélica d’Avila Melo. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

CHAUÍ, Marilena. Direitos Humanos e Educação. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, v. 10, n. 2, 2022, p. 1-16. DOI: https://doi.org/10.5016/ridh.v10i2.166

COMISSÃO INTERAMERICANA DE DIREITOS HUMANOS. Relatório Anual 2021. Washington: 2022.

COMPARATO, Fábio Konder. Ética. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

HEIDEGGER, Martin. O ser e o tempo. Trad. Márcia Sá Cavalcante. Petrópolis: Vozes, 2015.

HORTA, José Luiz Borges. História do Estado de Direito. São Paulo: Alameda, 2011.

HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos: uma história. Trad. Rosaura Eichenberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. Trad. Artur M. Parreira. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2019.

LOEWENSTEIN, Karl. Teoría de la Constitución. Barcelona: Ariel, 1979.

MAYOS, Gonçal: La sociedad de la incultura: ¿cara oculta de la sociedad del conocimiento? In: BREY, Antoni; INNERARITY, Daniel; MAYOS, Gonçal. (Orgs) La Sociedad de la ignorancia y otros ensayos. Barcelona: Libros Infonomia, 2009.

NORONHA Fabrícia Py Tortelli; BACKES Luciana; CASAGRANDE, Cledes Antonio. Hibridismo tecnológico no cotidiano da sala de aula: analisando potencialidades e limites das tecnologias. Educação Por Escrito, v. 9, n. 2, 2018, p. 270-282. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.31507

OLIVIERA, Rubem Mendes de. A questão da técnica em Spengler e Heidegger. Belo Horizonte: Argumentum; Tessitura, 2006.

ONU MULHERES. Percepção Social sobre Mulheres Defensoras de Direitos Humanos no Brasil – Sumário Executivo. Brasília: 2022.

RANCIERE, Jacques. O ódio à democracia. Trad. Marian Echalar. São Paulo: Boitempo, 2014.

SALGADO, Joaquim Carlos. A ideia de justiça no mundo contemporâneo: fundamentação e aplicação do direito como maximum ético. Belo Horizonte: Del Rey, 2006.

SALGADO, Karine. Historicidade e universalidade: reflexões sobre os direitos humanos. Revista Brasileira de Estudos Políticos, n. 126, 2023, p. 233-260.

VAZ, Henrique Cláudio de Lima. Escritos de Filosofia II: ética e cultura. São Paulo: Edições Loyola, 1993.

Published

2023-12-11

How to Cite

SALGADO, K.; CAMPOS, G. A. Education, technology and human rights. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 1–15, 2023. DOI: 10.35699/2525-8036.2023.48057. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e48057. Acesso em: 13 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)