Art and culture
how do museum collections contribute to the promotion of the socio-cultural identity and citizen education of the Baixada Fluminense population?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.15721Keywords:
Museum, Identity, PowerAbstract
Three editions of an extension project related to museums in the city of Rio de Janeiro and students from the region called “Baixada Fluminense” were accomplished. The basic idea was to foster the contact of students from this region with museums in order to exercise their critical views on artistic, cultural, and social manifestations over time and these reverberates nowadays. Thus this article aims at analyzing this project, its pertinence, scope, and contributions. For this, non-systematic and participant observations were made. The discussions allowed the students to integrate artistic and cultural repertoire, as well as to question the impositions made by society regarding the construction and maintenance of their socio-cultural identity.
References
ABREU, Maurício de Almeida. A Evolução Urbana do Rio de Janeiro. 4. ed. Rio de Janeiro: IPP, 2013.
ARANTES, Antonio Augusto. O que é cultura popular. 14. ed. 10. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BARDI, Lina Bo; FERRAZ, Marcelo Carvalho (Coord.). Lina Bo Bardi. 2. ed. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1996.
CANTON, Katia. Tempo e memória. São Paulo: Editora Wmf Martins Fontes, 2009.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade - Volume II. Tradução: Klauss Brandini Gerhardt. 8. ed. 7. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução: Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FIGUERÊDO, Maria Aparecida de. Gênese e (re)produção do espaço da Baixada Fluminense. Revista geo-paisagem (on line), ano 3, n. 5, jan-jun/2004.
GALIZA, Helena Rosa dos Santos. Reabilitação de áreas centrais sem gentrificação. Tese (Doutorado em Urbanismo). PROURB/FAU/UFRJ. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Tradução: Mauricio Santana Dias. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 23, p. 95-115, 1994.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. As culturas populares no capitalismo. Tradução: Cláudio Novaes Pinto Coelho. São Paulo: Editora brasiliense, 1983.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas Híbridas: Estratégias para Entrar e Sair da Modernidade. Tradução: Heloísa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa; tradução da introdução: Gênese Andrade. 4. ed. 7. reimp. São Paulo: Editora da USP, 2015.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução: Adelaine La Guardia Resende et al. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. Tradução: Rubens Eduardo Frias. 5. ed. 2. reimp. São Paulo: Centauro Editora, 2010.
MAR – Museu de Arte do Rio. O MAR. Disponível em https://www.museudeartedorio.org.br/pt-br/o-mar Acesso em 08/01/2019 às 21h55min.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.