Art and culture

how do museum collections contribute to the promotion of the socio-cultural identity and citizen education of the Baixada Fluminense population?

Authors

  • Gabriela Sousa Ribeiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Brasil http://orcid.org/0000-0001-5003-8101
  • Bárbara Boaventura Friaça Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Brasil http://orcid.org/0000-0002-8353-8054

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.15721

Keywords:

Museum, Identity, Power

Abstract

Three editions of an extension project related to museums in the city of Rio de Janeiro and students from the region called “Baixada Fluminense” were accomplished. The basic idea was to foster the contact of students from this region with museums in order to exercise their critical views on artistic, cultural, and social manifestations over time and these reverberates nowadays. Thus this article aims at analyzing this project, its pertinence, scope, and contributions. For this, non-systematic and participant observations were made. The discussions allowed the students to integrate artistic and cultural repertoire, as well as to question the impositions made by society regarding the construction and maintenance of their socio-cultural identity.

Author Biographies

Gabriela Sousa Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Brasil

Docente e pesquisadora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Doutora em Urbanismo, Mestre em Design, Bacharel em Desenho industrial e Licenciada em Artes visuais. Líder do Grupo de Pesquisa Território, Cultura e Identidade, registrado no CNPq/IFRJ.

Bárbara Boaventura Friaça, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Brasil

Docente e pesquisadora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Mestre em Estudos Contemporâneos das Artes e Bacharel em Artes Cênicas.

References

ABREU, Maurício de Almeida. A Evolução Urbana do Rio de Janeiro. 4. ed. Rio de Janeiro: IPP, 2013.

ARANTES, Antonio Augusto. O que é cultura popular. 14. ed. 10. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BARDI, Lina Bo; FERRAZ, Marcelo Carvalho (Coord.). Lina Bo Bardi. 2. ed. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1996.

CANTON, Katia. Tempo e memória. São Paulo: Editora Wmf Martins Fontes, 2009.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade - Volume II. Tradução: Klauss Brandini Gerhardt. 8. ed. 7. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução: Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FIGUERÊDO, Maria Aparecida de. Gênese e (re)produção do espaço da Baixada Fluminense. Revista geo-paisagem (on line), ano 3, n. 5, jan-jun/2004.

GALIZA, Helena Rosa dos Santos. Reabilitação de áreas centrais sem gentrificação. Tese (Doutorado em Urbanismo). PROURB/FAU/UFRJ. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Tradução: Mauricio Santana Dias. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 23, p. 95-115, 1994.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. As culturas populares no capitalismo. Tradução: Cláudio Novaes Pinto Coelho. São Paulo: Editora brasiliense, 1983.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas Híbridas: Estratégias para Entrar e Sair da Modernidade. Tradução: Heloísa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa; tradução da introdução: Gênese Andrade. 4. ed. 7. reimp. São Paulo: Editora da USP, 2015.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução: Adelaine La Guardia Resende et al. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. Tradução: Rubens Eduardo Frias. 5. ed. 2. reimp. São Paulo: Centauro Editora, 2010.

MAR – Museu de Arte do Rio. O MAR. Disponível em https://www.museudeartedorio.org.br/pt-br/o-mar Acesso em 08/01/2019 às 21h55min.

Published

2019-05-17

How to Cite

RIBEIRO, G. S.; FRIAÇA, B. B. Art and culture: how do museum collections contribute to the promotion of the socio-cultural identity and citizen education of the Baixada Fluminense population?. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 17, p. 8–35, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.15721. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15721. Acesso em: 20 jul. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section