Whatsapp and fake news in English teaching at a public school in the countryside of Ceará state

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24889

Keywords:

Language teaching, Public school, Multiliteracies, Applied linguistics

Abstract

In the scope of the Applied Linguistics according to Moita Lopes, the aim of this article is to interpret the effects of a teaching practice carried out with students with English learning difficulties in the first year of secondary education at a public school in the state of Ceará, Brazil. The teaching practice was planned according to the pedagogy of multiliteracies and following interactive principles underlying WhatsApp group communication. Four activities promoted the contact with diverse texts about fake news in the digital sphere. The analysis of WhatsApp interaction pointed to learnings of communicative and technological nature, enabling the development of students’ critical awareness in relation to the means of production and circulation of information. It is concluded that school literacies can be promoted through English teaching that integrates social networks and controversial themes in meaning production practices with public school students.

 

Author Biographies

  • Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

    Licenciado em Letras - Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (2007). Tem mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, pela Universidade do Minho (2018). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, campus Mossoró (IFRN), onde atua no ensino de inglês em cursos técnicos de nível médio, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT).

  • Eliziane de Sousa Sampaio Mendes, Secretaria de Educação do Estado do Ceará e Programa de Pós-Graduação em Ensino (SEDUC-CE/POSENSINO)

    Possui graduação em Letras - Inglês (2003) pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos da Universidade Estadual do Ceará (2010). Atualmente é aluna do mestrado POSENSINO, integrante do Grupo de Pesquisa em Ensino-Aprendizagem de Línguas (GEL) e professora da rede estadual de ensino do Ceará. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

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Published

2020-08-22

How to Cite

Whatsapp and fake news in English teaching at a public school in the countryside of Ceará state. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 13, n. 2, p. 182–200, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2020.24889. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24889. Acesso em: 19 dec. 2024.

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