The convergence of arts in the discursive genre songfic

dialogism, multimodality, and young adult literature in the digital age

Authors

  • Vinicius Viana Busatto Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Vitória da Conquista, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6935-9108
  • Márcia Helena de Melo Pereira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Vitória da Conquista, BA, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3663-3462

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.53269

Keywords:

Dialogism, Discourse genres, Multimodality, Songfics

Abstract

According to Bakhtin, utterances are unique and unrepeatable, and therefore heterogeneous. Through social interactions, transformations occur in the various discourse genres, which are numerous and serve different communicative purposes. Therefore, this article examines an example of songfic, a contemporary discourse genre on the rise in cyberspace, particularly among the younger audiences, in which song lyrics serve as inspiration for fan fictions, creating a link between different media products. To this end, we analyze the intertextual and hypertextual strategies adopted in these narratives, as well as the dialogical relations established between them and other works, from a Bakhtinian perspective, through a descriptive-interpretative theoretical-methodological approach, consisting of screenshot capture and the extraction of excerpts from the examples on specialized platforms. The results show that the analyzed story, Cry Baby by BrookeYoongi, weaves references to the song lyrics through verbal-visual elements, establishing dialogues not only with the songs but also with music videos and other literary works. In summary, this digital genre allows for innovative explorations of readings and (cyber)cultures, thanks to the active involvement of fan-authors in the (co-)creation of artistic works.

Author Biographies

  • Vinicius Viana Busatto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Vitória da Conquista, BA, Brasil

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGLin), Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL), Vitória da Conquista, BA, Brasil.

  • Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, Vitória da Conquista, BA, Brasil

    Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas — UNICAMP. Professora titular do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (DELL/UESB), campus de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. Docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da mesma instituição (PPGLin/UESB).

References

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Published

2024-12-09

How to Cite

The convergence of arts in the discursive genre songfic: dialogism, multimodality, and young adult literature in the digital age. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e53269, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.53269. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/53269. Acesso em: 12 dec. 2024.

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