The convergence of arts in the discursive genre songfic
dialogism, multimodality, and young adult literature in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.53269Keywords:
Dialogism, Discourse genres, Multimodality, SongficsAbstract
According to Bakhtin, utterances are unique and unrepeatable, and therefore heterogeneous. Through social interactions, transformations occur in the various discourse genres, which are numerous and serve different communicative purposes. Therefore, this article examines an example of songfic, a contemporary discourse genre on the rise in cyberspace, particularly among the younger audiences, in which song lyrics serve as inspiration for fan fictions, creating a link between different media products. To this end, we analyze the intertextual and hypertextual strategies adopted in these narratives, as well as the dialogical relations established between them and other works, from a Bakhtinian perspective, through a descriptive-interpretative theoretical-methodological approach, consisting of screenshot capture and the extraction of excerpts from the examples on specialized platforms. The results show that the analyzed story, Cry Baby by BrookeYoongi, weaves references to the song lyrics through verbal-visual elements, establishing dialogues not only with the songs but also with music videos and other literary works. In summary, this digital genre allows for innovative explorations of readings and (cyber)cultures, thanks to the active involvement of fan-authors in the (co-)creation of artistic works.
References
ARAÚJO, Júlio César Rosa de. Transmutação de gêneros na web: a emergência do chat. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos (ed.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2009. p. 109–134.
AZEVEDO, Ana Claudia. O gênero tweet e a (hiper)textualização de objetos de ensino-aprendizagem. 2022. 202f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail (ed.). Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1997. original-date: 1929. p. 279–326.
BAKHTIN, Mikhail. Arte e responsabilidade. In: BAKHTIN, Mikhail (ed.). Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. original-date: 1919. p. xxiii–xxiv.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHÍNOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução: Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13 ed. São Paulo: Hucitec, 2009. original-date: 1929.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Questões de literatura e de estética. Tradução: Aurora Fornani Bernardini, José Pereira Júnior, Augusto Góes Júnior, Helena Spryndis Nazário e Homero Freitas de Andrade. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes Ltda., 2011.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do Ato Responsável. Tradução: Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 3. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017. ISBN 978-85-7993-468-1.
BANDOLI, Giselda Maria Dutra; SILVA, Valquíria Avelino da. Por um Ensino Produtivo de Língua Portuguesa: A Importância do Estudo de Gêneros do Discurso. Revista Philologus, ano 21, 63 – Supl.: Anais da X CNLF, 2015.
BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland (ed.). O rumor da língua. Tradução: Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004. original-date: 1974.
BROOKEYOONGI. Cry Baby. 2016. Disponível em: https://www.spiritfanfiction.com/historia/cry-baby-7084287. Acesso em: 4 set. 2023.
DAMIANI, Suzana. Www.onde Está A Literatura Infantil?br. Intersecções, v. 9, n. 19, p. 265–279, maio 2016. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1286. Acesso em: 10 out. 2023.
FIORIN, José L. Interdiscursividade e intertextualidade. In: BRAIT, Beth (ed.). Bakhtin: outros conceitos chaves. São Paulo: Contexto, 2006. p. 161–193.
GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.
JENKINS, Henry. Textual poachers: television fans and participatory culture. Nova Iorque: Routledge, 1992.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução: Suzana Alexandria. São Paulo: Editora Aleth, 2009.
KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. Intertextualidade e polifonia: um só fenômeno? D.e.l.t.a., v. 7, n. 2, p. 529–541, 1991. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/delta/article/download/45998/30467. Acesso em: 20 mar. 2023.
KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça; BENTES, Anna Christina; CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Intertextualidade: diálogos possíveis. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. ISBN 978-85-249-0134-8.
KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. Tradução: Lucia Helena França Ferraz. São Paulo: Perspectiva, 2005. ISBN 85-273-0720-0.
MARTINEZ, Melanie. Cry Baby Jeremy Dussolliet; Tim Sommers; Melanie Martinez [Compositores]. In: Nova York: Atlantic, 2015. CD, faixa 1.
MARTINEZ, Melanie. Dollhouse Jeremy Dussolliet; Tim Sommers; Melanie Martinez [Compositores]. In: MARTINEZ, Melanie. CRY Baby. Nova York: Atlantic, 2015. CD, faixa 2.
MIRANDA, Fabiana Móes. Fandom: um novo sistema literário digital. Hipertextus, n. 3, p. 1–21, jun. 2009. Disponível em: https://www.digitalartarchive.at/fileadmin/user_upload/Virtualart/PDF/88_Fabiana-Moes-MIRANDA.pdf. Acesso em: 27 abr. 2023.
RIBEIRO, Ana Elisa; JESUS, Lucas Mariano de. Produção de fanfictions e escrita colaborativa: uma proposta de adaptação para a sala de aula. Scripta, Belo Horizonte, v. 23, n. 48, p. 93–108, out. 2019. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2019v23n48p93-108.
RIBEIRO, Elizabete A. Garcia. Avaliação formativa em foco: concepção e características no discurso discente. 2011. Mestrado em Educação – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. Disponível em: http://www.uel.br/pos/mestredu/images/stories/downloads/dissertacoes/2011/2011_-
_RIBEIRO_Elizabete_Aparecida_Garcia.pdf. Acesso em: 4 dez. 2024.
ROWLING, Joanne K. Harry Potter e a Pedra Filosofal. Tradução: Lia Wyler. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
SAMPIERI, Robert Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; PILAR BAPTISTA LUCIO, María del. Metodología de la investigación. Iztapalapa, México: McGraw-Hill Interamericana, 2006.
SANTOS XAVIER, Antonio Carlos dos. O hipertexto na sociedade da informação: a constituição do modo de enunciação digital. 2002. 221 f. Tese de Doutorado – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
ZAVAM, Aurea. Transmutação: criação e inovação nos gêneros do discurso. Linguagem em (Dis)curso, v. 12, p. 251–271, jan. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000100012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vinicius Viana Busatto, Márcia Helena de Melo Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.