Teaching knowledge on Historical-Cultural Theory

Authors

  • Amanda Cristina Ferreira Marinho UniCesumar
  • Suzi Maria Nunes Cordeiro Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Helaine Patricia Ferreira Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-13888

Keywords:

Vygotsky, Mediation, Social representations

Abstract

This article seeks to comprise the Historical-Cultural Theory as well as its pedagogical applicability to teachers of the municipal school network of a school in the northern State of Paraná. The aim is to identify the social representations of teachers of the municipal school system on Vygotsky theory with regard to understand how these representations make sense to them and how affect their actions. For this purpose were carried out interviews with seven teachers using a semi-structured questionnaire. The interpretations were based on the Social Representation Theory (SRT) in order to ascertain how common knowledge is formed in the daily lives of the subjects. The study is justified by the need to present the relevance of Lev Vygotsky’s work so that forthcoming teachers reflect on the knowledge or the lack of it and how it implies in the way they intervene in their teaching. The issue consists in responding the question: What do educators comprehend concerning to Historical-Cultural Theory? In this analysis has been verified the prominence of continuous training for teachers interviewed, bearing in mind that these participants do not have understanding of the main concepts of interactionist perspective. Furthermore has been confirmed the hypothesis of the dichotomy between theory and practice that is established after the teacher training, which makes the pedagogical work depthless.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Cristina Ferreira Marinho, UniCesumar

Acadêmica do curso de Pedagogia da UniCesumar, bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica pela linha de Psicologia Educacional

Suzi Maria Nunes Cordeiro, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Pedagoga formada pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Especialista em Psicologia Clínica e Institucional pela mesma instituição e Especialista em EaD e as Novas Tecnologias da Educação pela UniCesumar. Doutora em Educação pela UEM. Professora de Pedagogia na UniCesumar

Helaine Patricia Ferreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Pedagoga e Especialista em Educação pela UEM. Professora de Graduação e Pós-Graduação da UniCesumar. Tutora do Curso de Pedagogia a Distância na Universidade Estadual de Maringá (NEAD-UEM).

References

CERVO, Amado Luiz; BARVIAN, Pedro Alcino. Metodologia cientifica: Para uso dos estudantes universitários. São Paulo: Mc Graw-Hill do Brasil, 1983.

FINO, Celso Nogueira. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de educação, Braga, Portugal, v. 14, n. 2, p. 1-13, 2001. Disponível em: . Acesso em: 23 out. 2017.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo do IBGE 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/miraselva/ panorama. Acesso em: 26 mar. 2018

JOVCHELOVITCH, Sandra. Representações Sociais: Para uma Fenomenologia dos Saberes Sociais. Psicologia e Sociedade, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 54-68, 1998.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VYGOTSKY, Lev Seminovich; LURIA, Alexander Remonovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001. p. 119-142.

LURIA, Alexander Remonovich. Vigotskii. In: VYGOTSKY, Lev Seminovich; LURIA, Alexander Remonovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001. p. 21-38.

MARTINS, João Carlos. Vygotsky e o papel das interações sociais em sala de aula: reconhecer e desvendar o mundo. Idéia, São Paulo, n. 28, p. 111-122, 1997. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_28_p111-122_c.pdf. Acesso em: 9 out. 2017.

MIRANDA, Maria Irene. Conceitos centrais da teoria de Vygotsky e a prática pedagógica. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 7-28, jul.2004/jul.2005. Disponível em: www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewe/File/7921/5027. Acesso em: 11 out. 2017.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais investigação em psicologia social. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

NAZAR, Terezinha Regina Nogueira. Representações sociais de professores dos anos finais do Ensino Fundamental sobre Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). 2011. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: http://www.fe.ufrj.br/anpedinha2011/trabalhos/PPGEDUCACAO_ ESTACIO _174.358.117-34_trabalho.doc. Acesso em: 10 mar. 2018.

REGO, Tereza Cristina. Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VYGOTSKY, Lev Seminovich. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, Lev Seminovich. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: Obras escogidas. Madri: Visor/MEC, 1995.

Published

2020-05-18

How to Cite

MARINHO, A. C. F.; CORDEIRO, S. M. N.; FERREIRA, H. P. Teaching knowledge on Historical-Cultural Theory. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 111–123, 2020. DOI: 10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-13888. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13888. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.