Valuation of the work of specialized educational service teachers in the municipality of Jacobina-Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.25091

Keywords:

Teacher valorization, Specialized Educational Assistance, Teaching work

Abstract

The objective of this paper was to know the valuation of the work carried out by the Specialized Educational Attendance by the various "actors" that permeate the school environment, from the perspective of the ESA teachers themselves. Fourteen teachers were selected who were among the following criteria: teachers working with ESA in the municipal schools of Jacobina, state of Bahia. It was applied a questionnaire with closed questions. According to the data collected, it is possible to summarize that the greatest value that the ESA teachers perceived from their work comes from their own students. Then, taking into account the percentage of answers within the items "highly valued" and "valued in part" were in the order: family members of ESA students and school director. Then there is the pedagogical coordinator and the other school staff (concierge, cleaning and snack staff), with the first two presenting answers in the "indifferent" option. Only teachers and students in the regular classroom had the option "devalued" among the responses of the ESA teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osni Oliveira Noberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Departamento de Ciências Humanas, Campus IV, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Grupo de estudos, pesquisa e extensão em Educação Especial e Educação Física adaptada (GEPEFA) e integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

Theresinha Guimarães Miranda, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado pela Umeå University, Suécia. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

Miguel Angel Garcia Bordas, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutor em Filosofia pela Universidad Complutense de Madrid, com pós-doutorado pela Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

References

ABRÃO, Ruhena Kelber; DUARTE, Marisol Maiche. O papel da afetividade no processo ensino e aprendizagem da criança com deficiência. Revista UNIABEU, v. 10, n. 24, janeiro-abril de 2017.

BRASIL. Decreto nº 7.611/2011 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências.

CARVALHO, Elma Júlia Gonçalves de, WONSIK, Ester Cristiane. Políticas educacionais atuais: valorização ou precarização do trabalho docente. Revista Contrapontos - Eletrônica, v. 15 - n. 3 - Itajaí, set-dez 2015.

CHAGAS, Rafaella Pereira; GONÇALVES, Kézia Viana. A docência frente aos desafios e possibilidades de um ensino de qualidade no Atendimento Educacional Especializado. In: Anais do I Colóquio em Atendimento Educacional Especializado da Universidade Federal Rural do Semi-Árido- UFERSA. 2017.

COSTA, Erika de Souza. A inclusão do alunado do atendimento educacional especializado no município do Rio de Janeiro. 2015. 94 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio De Janeiro. Rio de Janeiro.

DELEVATI, Aline de Castro. AEE: que “atendimento” é este? As configurações do atendimento educacional especializado na perspectiva da rede municipal de ensino de Gravataí/RS. 2012, 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre/RS.

FUCK, Andréia Heiderscheidt. A Sala de Recurso Multifuncional na voz dos professores da Sala Comum. Anais do X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/v3/cidades/home-cidades. Acesso em: 10 abr. 2019.

JORDÃO; Suelen Garay Figueiredo; SILVEIRA, Tatiana dos Santos da Silveira; HOSTINS, Regina Célia Linhares. Políticas de inclusão escolar e a formação do professor das salas de recursos multifuncionais (SRMS). Anais da 36ª Reunião Nacional da ANPEd – 29 de setembro a 02 de outubro de 2013, Goiânia-GO.

LUNA, Christiane Freitas. Sala de Recursos Multifuncionais (SRM): uma política pública em ação no Sudoeste Baiano. 2015. 223 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal da Bahia. Salvador.

LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise; HERMES, Simoni Timm. Educação Especial como campo de saber e poder nas políticas de inclusão escolar. Revista Contrapontos, Vol. 17, n. 2, Itajaí, Abr – Jun, 2017.

MANTOAN, Maria Tereza Eglér; PRIETO, Rosangela Gavioli; ARANTES, Valéria Amorim (Org.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.

MAUCH, Carla; SANTANA, Wagner. Escola para todos: experiências de redes municipais na inclusão de alunos com deficiência, TEA, TGD e altas habilidades – Brasília: UNESCO, 2016. 100 p.

NASCIMENTO, Jhonnys Ferreira do; ESTEVÃO, Ady Canário de Souza. A identidade profissional de professoras do AEE: entre o saber-ser e o saber-fazer (auto)biográfico. In: Anais do I Colóquio em Atendimento Educacional Especializado da Universidade Federal Rural do Semi-Árido-UFERSA. 2017.

NAUJORKS, M. I. Stress e Inclusão: indicadores de stress em professores frente a inclusão de alunos com necessidades especiais. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria - RS, vol. 20, p. 117-125, 2002.

OLIVEIRA, Naira Maria da Silva. O professor do atendimento educacional especializado: atuação e representações sociais. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar). Universidade de Brasília, Brasília. 2015.

PALMA, Debora Teresa. Escolas do campo e atendimento educacional especializado em sala de recursos multifuncional. 2016. 142 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio De Mesquita Filho. Araraquara.

PORTO, Patrícia Padilha. Caracterização do Atendimento Educacional Especializado em Sala de Recursos Multifuncional: Um Estudo Do Contexto Paranaense. 2014. 139 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

RIBEIRO, Ruth Barbosa de Araújo. Conscientizacao e autonomia: desafios e possibilidades na formação continuada do professor de Atendimento Educacional Especializado (AEE). 2015. 107 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa.

SANTOS, Juliana Testoni dos. Professoras Atuantes no Atendimento Educacional Especializado e suas Histórias de Vida: Um Estudo sobre Identidade Docente. 2016. 114 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade da Região de Joinville, Joinville.

SIEMS; Maria Edith Romano. Educação especial em tempos de educação inclusiva: a identidade docente em questão. Linhas Críticas, Brasília, v. 14, n. 27, p. 209-226, jul./dez. 2008.

SILVA, Márcia Rodrigues da. Formação dos professores de Atendimento Educacional Especializado de Goiás. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Goiás. Goiânia. 2014.

SOUSA, Rosiane Costa de Sousa; SOUZA, Elizeu Clementino de. Adoecimento e condições de trabalho docente: narrativas (auto)biográficas e cuidados de si. Revista del IICE, nº 41, Enero-junio, 2017.

TOSTES, Maiza Vaz et al. Sofrimento mental de professores do ensino público. Saúde debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 116, p. 87-99, Jan. 2018.

Published

2021-05-19

How to Cite

SILVA, O. O. N. da; MIRANDA, T. G.; BORDAS, M. A. G. Valuation of the work of specialized educational service teachers in the municipality of Jacobina-Bahia. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 1, p. 57–67, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.25091. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/25091. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.