Valuation of the work of specialized educational service teachers in the municipality of Jacobina-Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.25091

Keywords:

Teacher valorization, Specialized Educational Assistance, Teaching work

Abstract

The objective of this paper was to know the valuation of the work carried out by the Specialized Educational Attendance by the various "actors" that permeate the school environment, from the perspective of the ESA teachers themselves. Fourteen teachers were selected who were among the following criteria: teachers working with ESA in the municipal schools of Jacobina, state of Bahia. It was applied a questionnaire with closed questions. According to the data collected, it is possible to summarize that the greatest value that the ESA teachers perceived from their work comes from their own students. Then, taking into account the percentage of answers within the items "highly valued" and "valued in part" were in the order: family members of ESA students and school director. Then there is the pedagogical coordinator and the other school staff (concierge, cleaning and snack staff), with the first two presenting answers in the "indifferent" option. Only teachers and students in the regular classroom had the option "devalued" among the responses of the ESA teachers.

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Author Biographies

Osni Oliveira Noberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Departamento de Ciências Humanas, Campus IV, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Grupo de estudos, pesquisa e extensão em Educação Especial e Educação Física adaptada (GEPEFA) e integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

Theresinha Guimarães Miranda, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado pela Umeå University, Suécia. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

Miguel Angel Garcia Bordas, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutor em Filosofia pela Universidad Complutense de Madrid, com pós-doutorado pela Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

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Published

2021-05-19

How to Cite

SILVA, O. O. N. da; MIRANDA, T. G.; BORDAS, M. A. G. Valuation of the work of specialized educational service teachers in the municipality of Jacobina-Bahia. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 1, p. 57–67, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.25091. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/25091. Acesso em: 27 jul. 2024.

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