Contribution of internationalization to the integral formation in technical and vocational education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.40478

Keywords:

Internationalization, Technical and Vocational Education, Integral Formation

Abstract

This study aimed at discussing how an extension project involving internationalization fostered the integral formation of a student at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC). It is theoretically based mainly on concepts related to internalization (ALMEIDA, 2016) and Technical and Vocational Education (RAMOS, 2008; PACHECO, 2015). This is a qualitative study, which included data that were collected through a semi-structured interview and an experience report. After the collection period, Discourse Textual Analysis technique (MORAES, 2003) was used for the analytical interpretation of the data. The outcomes showed that this extension project contributed to the participant’s  integral formation, since it provided her, among other aspects, with a broader view of the world, of her own cultural horizons and of other people. Based on the results, it seems possible to claim that the project in question allowed the materialization of internationalization processes at IFC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Darlan Herpich, Instituto Federal Catarinense

Estudante do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), polo IFC campus Blumenau. Pós-graduação em Administração Pública pela UNOESC (2010) e em Controle da Gestão Pública Municipal - UFSC (2012). Graduação em Ciências Econômicas - UFSC (2014) e Formação Superior em Administração de Pequenas e Médias Empresas - UNOPAR (2008). Assistente em Administração - TAE do Instituto Federal Catarinense, IFC campus Concórdia

José Luis Machado, Instituto Federal Catarinense

Estudante do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica no ProfEPT, polo IFC campus Blumenau. Pós-graduação em Pesquisa e Prática Pedagógica pelo IFSC (2020). Graduação em Psicologia pela UNISUL (2009), TAE do Instituto Federal Catarinense, IFC Reitoria.

Rodrigo Schaefer, Instituto Federal Catarinense

Doutor em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários pela UFSC. Mestre em Educação pela Univali. Professor de inglês e português no IFC campus Brusque e docente no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do IFC campus Blumenau.

References

ALMEIDA, André Albino de. A internacionalização do Ensino Superior pode ser uma via de humanização? In: MOURA, R. A.; ALMEIDA, A. A. (Orgs.). Internacionalização do Ensino Superior: desafios e perspectivas. 1ª ed. Curitiba: Editora CRV, 2016. p. 27-44.

BECK, Kumari. Beyond Internationalization: Lessons from Post-Development. Journal of International Students, Ojed, v. 11, issue S1, p. 133-151, 2021. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1300576.pdf. Acesso em: 17 mai. 2022.

BEELEN, Jos; JONES, Elspeth. Redefining Internationalization at Home. In: CURAJ, A. et al. The European Higher Education Area: between critical reflections and future policies.1ª ed. New York, Springer, 2015. p. 59-72.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 08 dez. 2021.

COPIANO, Guilherme Antonio Bim; BATISTA, Sueli Soares dos Santos. Internacionalização e a educação profissional técnica de nível médio: estudo da parceria entre Ceeteps e o Icif. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 2, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/12889/11486. Acesso em: 27 mai. 2022.

DELORS, Jacques et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 1. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, 1998. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.

DUFF, Patricia. Case study research on language learning and use. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, v. 34, p. 233-255, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepção e contradições. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2017.

HELM, Francesca. Facilitated dialogue in Online Intercultural Exchange. In: O’DOWD, R.; LEWIS, T. (Orgs). Online Intercultural Exchange: Policy, Pedagogy, Practice. 1ª ed. New York, Routledge, 2016. p. 150-169.

HEEMANN, Christiane; SCHAEFER, Rodrigo; SEQUEIRA, Rosa Maria. O potencial da telecolaboração para o desenvolvimento da competência intercultural no contexto da internacionalização em casa. In: LEFFA, V. J. et al.Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. 1ª ed. Santa Cruz do Sul, Edunisc, 2020. p. 129-152.

HUDZIK, John K. Comprehensive internationalization: From concept to action.1ª ed. Washington: NAFSA, 2011.

IFC. Projeto pedagógico de curso de educação profissional técnica de nível médio. Curso técnico de informática integrado ao ensino médio. Brusque: Instituto Federal Catarinense, 2019.

LAUDARES, João Bosco; FIUZA, Jalmira Regina; ROCHA, Simone. Educação tecnológica: os impactos nos projetos pedagógicos dos cursos técnicos dos CEFETS Minas Gerais e Paraná pelos Decretos 2.208/97 e 5.154/04. In: ARANHA, A. V. S.; CUNHA, D. M.; LAUDARES, J. B. (Orgs.). Diálogos sobre trabalho: perspectivas multidisciplinares.1ª ed. São Paulo, Papirus, 2005. p. 57-90.

LEASK, Betty. Internationalizing the Curriculum. 1ª ed. Abingdon: Routledge, 2015.

LUNA, José Marcelo Freitas de; SEHNEM, Paulo Roberto. Os egressos do programa ciência sem fronteiras pela percepção de professores e outros profissionais. In: LUNA, J. M. F.; SEHNEM, P. R. (Orgs.). O Programa Ciência sem Fronteiras em Avaliação. 1ª ed. Campinas, Pontes Editores, 2017. p. 127-159.

MAXWELL, Joseph A. Qualitative Research Design: an interactive approach. 1ª ed. Thousand Oaks: Sage, 1996.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2021.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.

MORAES, Ângela Maria; RODRIGUES, Maria Teresa; DE LA TORRE, Lucimara Gaziola. Experiências e reflexos do processo de internacionalização decorrente do programa ciências sem fronteiras na faculdade de engenharia química da UNICAMP. In: MOURA, R. A.; ALMEIDA, A. A. (Orgs.). Internacionalização do Ensino Superior: desafios e perspectivas. 1ª ed. Curitiba, Editora CRV, 2016. p. 77-92.

MOROSINI, Marília. Como internacionalizar a universidade: concepções e estratégias. In: MOROSINI, M. (Org.). Guia para internacionalização universitária. 1ª ed. Porto Alegre, EdiPUCRS, 2019. p. 11-27.

MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n63/1413-2478-rbedu-20-63-1057.pdf. Acesso em: 01 nov. 2021.

NITSCHKE, Alessandra; PLACIDO, Reginaldo Leandro; PITT, Henrique. O núcleo docente básico na construção curricular do ensino médio integrado em um instituto federal: avanços e limites. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 29, n. 3, p. 41-56, 2021. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/16362. Acesso em: 01 mar. 2022.

O’DOWD, Robert. Telecollaboration and CALL. In: THOMAS, M.; REINDERS, H.; WARSCHAUER, M. (Orgs.). Contemporary Computer-assisted Language Learning. 1ª ed. London, Bloomsbury Academic, 2013. p. 123-141.

O’DOWD, Robert. Virtual exchange: moving forward into the next decade. Computer Assisted Language Learning, Londres, v. 34, n. 3, p. 209-224, 2021. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epub/10.1080/09588221.2021.1902201?needAccess=true. Acesso em: 27 mai. 2022.

PACHECO, Eliezer. Fundamentos político-pedagógicos dos institutos federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. 1ª ed. Natal: Editora IFRN, 2015.

PEREIRA, Lauro Sérgio Machado; SILVA, Kléber Aparecido. Representações discursivas sobre internacionalização por professores de inglês em formação continuada. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 59, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/25293. Acesso em: 27 mai. 2022.

RAMOS, Marise Nogueira. Reforma da Educação Profissional: contradições na disputa por hegemonia no regime de acumulação flexível. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, p. 545-556, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v5n3/13.pdf. Acesso em: 01 nov. 2021.

SANTOS, Fernando Seabra; ALMEIDA FILHO, Naomar de. A quarta missão da Universidade: internacionalização universitária na sociedade do conhecimento. 1ª ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2012.

SAVIANI, Demerval. Sobre a natureza e a especificidade da educação. Revista Em Aberto, Brasília, ano 3, n. 22, p. 1-6, 1984. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/1886. Acesso em: 11 juh. 2022.

SCHAEFER, Rodrigo. Facilitating the co-construction of interculturality in teletandem through pedagogical mediation. DELTA, São Paulo, v. 36, n. 4, p. 1-29, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/TXKwkrhdHJNzbgKqsXpKp8P/?lang=en#. Acesso em: 27 mai. 2022.

SCHAEFER, Rodrigo. The Co-Construction of Interculturality Through an Ecological Perspective in Teletandem Activities. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p. 1-30, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/NxMktgYPZFYDNrZ8mjmnBgN/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 27 mai. 2022.

SCHAEFER, Rodrigo; HEEMANN, Christiane. Internacionalização em Casa pela telecolaboração: experiências no Instituto Federal Catarinense. Extensão Tecnológica, Blumenau, v. 8, n. 16, p. 36-55, 2021a. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/RevExt/article/view/2115. Acesso em: 27 mai. 2022.

SCHAEFER, Rodrigo; HEEMANN, Christiane. A telecolaboração como facilitadora do diálogo intercultural no Instituto Federal Catarinense. Entre Palavras, Fortaleza, v. 11, n. 3, p. 1-18, 2021b. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2228. Acesso em: 27 mai. 2022.

SCHAEFER, Rodrigo; HEEMANN, Christiane; BELLI, Margarete. O papel da telecolaboração na mobilidade acadêmica. In: LUNA, J. M. F.; SEHNEM, P. R. (Orgs.). O Programa Ciências sem Fronteiras em Avaliação. 1ª ed. São Paulo, Pontes Editores, 2017.

Published

2022-11-04

How to Cite

HERPICH, M. D.; MACHADO, J. L.; SCHAEFER, R. Contribution of internationalization to the integral formation in technical and vocational education. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 2, p. 61–76, 2022. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.40478. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40478. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS