The crisis of work in the speeches of portuguese public universities

an epistemology of the smuggler in the society of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9794

Keywords:

Labor Crisis, University, Society of Knowledge

Abstract

This paper reflects how the labor crisis expresses on discourses from Portuguese public universities. The structural crisis of Fordism-Keynesianism, started on 1970’s, generate a set of economic and social shifts. These changes are defined as economic adjustments, but simultaneously deepen the essential contradictions on capital-labor relation in the society. On this context, emerges the hegemonic discourse that attributes a central role to the knowledge in the economic development in our society, reducing the knowledge statute to one instrument, whose value is defined by its utility in productive systems. The analysis on Action Programs of three Portuguese public universities, moved us to identify the emergence of a paradigm of higher education which seeks to adapt the institutions to the determinations of the global process of economic flexibilization. This allowed us to identify that this paradigm is funded on one evolutive and positive perspective of science, which - based in a successive perspective of time - assumes the de development as one positive and evolutive process. In this conception, the immanent contradictions of the capitalist development became surmountable by the mere scientific development instead of the critic of its own scientific premises. In this regard, we propose the assumption of an “smuggler” scientific paradigm which would allow the scientific reflection to move from the contradictions of the relation between labor and the scientific knowledge by paths that subvert the limits of the capitalist forms of social dominations, whom the positive science never was effectively able to criticize.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Henrique Idalgo, Universidade do Porto (UP)

Doutorando em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (Portugal).

José Alberto de Azevedo e Vasconcelos Correia, Universidade do Porto (UP)

Professor Catedrático da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto (Portugal).

Maria Teresa Guimarães de Medina, Universidade do Porto (UP)

Professora Auxiliar da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto (Portugal). 

References

ALFREDO, A. A negatividade e a crítica à crítica crítica: sobre o espaço, tempo e modernização. XI Simpósio Nacional de Geografia Urbana. Brasília 2009.

AMARAL, A.; MAGALHÃES, A. O conceito de stakeholder e o novo paradigma do ensino superior. Revista Portuguesa de Educação, v. 13, n. 2, p. 07-28, 2000.

AZEVEDO, S. F. Antecipar o futuro, ousar a mudança - Programa de ação da Universidade do Porto para o período 2014-2018. PORTO, U. D. Porto: Universidade do Porto 2014.

BALL, S. J. Education policy and social class: The selected works of Stephen Ball. London: Routledge, 2006.

BERNHEIM, C.; CHAUÍ, M. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: cinco anos depois da conferência mundial sobre educação superior. Brasília: UNESCO, 2008.

BONAL, X. La educación en tiempos de globalización: ¿quién se beneficia? Education in the era of globalisation: who benefits? Educação & Sociedade, v.30, n.108, p.653-671, 2009.

BOTELHO, M. Entre as crises e o colapso: cinco notas sobre a falência estrutural do capitalismo. Revista Maracanan, n. 18, p. 157-180, 2018.

CARAMELO, J. Educação e desenvolvimento comunitário num processo de transição autogestionário. 2009. (Doutoramento). Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, Universidade do Porto, Porto.

CORREIA, J. A. Sociologia da educação tecnológica: Transformações do trabalho e da formação. Lisboa: Universidade Aberta, 1996. Disponível em: <http://search.ebscohost.com-/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=cat05428a&AN=bup.000056083&lang=ptbr&site=eds-live&scope=site>.

CORREIA, J. A. Trabalho e formação: Crónica de uma relação política e epistemológica ambígua. In: TORRES, L. L. e PALHARES, J. A. (Ed.). Metodologia de investigação em ciências sociais da educação. Vila Nova Famalicão: Húmus, 2014. p.113-131.

CORREIA, J. A. 30 anos de Ciências da Educação: Centralidades e periferias. Faculdade de Psicologia e de Ciências da, Educação da Universidade do Porto. FPCEUP 2017.

CORREIA, J. A.; FIDALGO, F.; FIDALGO, N. R. A avaliação como trabalho e o trabalho da avaliação. Educação, Sociedade & Culturas, n. 33, p. 37-50, 2011. Disponível em:

<https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC33/ESC33_Artigos_Correia.pdf>. Acesso em: 19 fev. 2018.

CORREIA, J. A.; STOLEROFF, A. D.; STOER, S. R. A ideologia da modernização do sistema educativo em Portugal. Educação, Sociedade & Culturas, n. 37, p. 169-193, 2012.

ETZKOWITZ, H. When knowledge married capital: the birth of academic enterprise. Journal of Knowledge-based Innovation in China, v. 5, n. 1, p. 44 - 59, 2013.

HARVEY, D. Condição pós moderna: Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

IDALGO, G. H. O “casamento” da universidade com o capital: Manifestação da crise do trabalho e da reprodução do capital a partir da análise do Programa de Ação de uma universidade. 2016. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto.

JESSOP, B. Varieties of Academic Capitalism and Entrepreneurial Universities: On Past Research and Three Thought Experiments. Higher Education: The International Journal of Higher Education Research, v. 73, n. 6, p. 853-870, 06/01/ 2017. ISSN 0018-1560. Disponível em: <http://www.sciedupress.com/journal/index.php/ijhe/issue/view/505>. Acesso em: 19 fev. 2018.

KURZ, R. A ascensão do dinheiro aos céus: Os limites estruturais da valorização do capital, o capitalismo de casino e a crise financeira global. Disponível em: <http://www.obecoonline.org/rkurz101.htm>. Acesso em: 19 fev. 2018.

KURZ, R. O colapso da modernização: Da derrocada do socialismo de caserna à crise da economia mundial. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

KURZ, R. Dinheiro sem valor: Linhas gerais para uma transformação da crítica da economia política. Lisboa: Antígona, 2014.

LUKÁCS, G. História e consciência de classes: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MAGALHÃES, A. A identidade do ensino superior: A educação superior e a universidade. Revista Lusófona de Educação, v. 7, p. 13-40, 2006. ISSN 1645-7250.

MANDEL, E. O capitalismo tardio. São Paulo: Nova Cultural, 1985.

MARX, K. O capital: Crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

POSTONE, M. Thinking the global crisis. The South Atlantic Quarterly, v. 11, n. 2, p. 227-249,

POSTONE, M. Tempo, trabalho e dominação social: uma reiterpretação da teoria crítica de Marx. São Paulo: Boitempo, 2014.

POSTONE, M. Marx, temporality and modernity. In: LIU, J. C. e MURTHY, V. (Ed.). East-asian marxisms and their trajectories. Oxon: Routledge, 2017. p.29-48.

SEGNINI, L. Educação, trabalho e desenvolvimento: Uma complexa relação. Trabalho & Educação, n. 6, p. 14-46, 2000.

SÉVILLE, A. From 'one right way' to 'one ruinous way'? Discursive shifts in 'There is no alternative'. European Political Science Review, v. 9, n. 3, p. 449-470, 2017. Disponível em:

<https://www.cambridge.org/core/journals/european-political-science-review/latest-issue>. Acesso em: 19 fev. 2018

WORLDBANK. Constructing knowledge societies: New challenges for tertiary education. Wanshington, D. C.: World Bank, 2002. Disponível em: <https://openknowledge.worldbank.org-/handle/10986/15224 >. Acesso em: 19 fev. 2018

ŻELAZNY, R. Information society and knowledge economy - essence and key relationships. Journal of Economics & Management, v. 20, n. 2, p. 5-22, 2015. ISSN 17321948. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/282249905>. Acesso em: 19 fev. 2018.

Published

2019-02-21

How to Cite

IDALGO, G. H.; CORREIA, J. A. de A. e V.; MEDINA, M. T. G. de. The crisis of work in the speeches of portuguese public universities: an epistemology of the smuggler in the society of knowledge. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 13–27, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.9794. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9794. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.