Cannon by Hermeto Pascoal
musical and religious aspects in a flute masterpiece
Keywords:
Hermeto Pascoal, Brazilian popular music, Modalism, Atonalism, Spiritism and music, Electro-acoustical music, Music analysisAbstract
Case study on Cannon by Brazilian composer, arranger and multi-instrumentalist Hermeto Pascoal, a work for flute, flute humming and pre-recorded sounds, designed as a musical spiritism session and included in the LP Slaves Mass (PASCOAL, 1977). Departing from an artistic drawing of a music staff spiral included in the internal covers of the same LP (PASCOAL e PEREIRA, 1977) and a transcription based on the listening of the track in the same disc, the score of the work was reconstituted and edited in detail (PASCOAL e BORÉM, 2010; included in this issue of Per Musi, p.80-82). It also includes a context of the religion role in the music of the so-called “mago” (wizard) of the Brazilian popular music.
References
ARTAUD, Pierre-Yves. Flûtes au présent: traité dês techniques contemporaines sur lês flûtes traversières à lúsage des compositeurs et des flûtistes. Paris: Gerard Billaudot, 1995.
BARBOSA, Marco Antonio. O forró de Hermeto Paschoal. Cybernotas. Artigo publicado em 6 de julho, 2001. In: www.cliquemusic.uol.com.br (Acesso em 7 de janeiro de 2009).
BARROSO, Fabiano et al. Nunca falei não, eu falo agora, agora eu falo: Hermeto Pascoal. Graffiti 76% Quadrinhos. 2009. In: www.graffiti76.com/entrevistas.html (Acesso em 6 de fevereiro, 2009).
BORÉM, Fausto; ARAÚJO, Fabiano. Hermeto Pascoal: experiência de vida e a formação de sua linguagem harmônica. Per Musi, n.22. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p.22-43.
CAMPOS, Lucia Pompeu de Freitas Campos. Tudo isso junto de uma vez só: o choro, o forró e as bandas de pífano na música de Hermeto Pascoal. Belo Horizonte: UFMG 2006 (Dissertação de Mestrado).
COSTA-LIMA NETO, Luiz. A música experimental de Hermeto Pascoal e Grupo (1981-1993): concepção e linguagem. Rio de Janeiro: Unirio, 1999. (Dissertação de Mestrado). http://teses.musicodobrasil.com.br/a-musica-experimental-de-hermeto-pascoal-e-grupo.pdf. [Disponível em inglês como “The experimental music of Hermeto Pascoal and Group (1981-1993): conception and language”: http://teses.musicodobrasil.com.br/luiz-costa-lima-the-experimental-mu-sic-of-hermeto-pascoal-and-group.pdf in Músicos do Brasil: Uma Enciclopédia Instrumental .
______. Análise de Cannon. E-mail de Luiz Costa-Lima Neto a Fausto Borém (24 Fevereiro de 2009).
______. O Calendário do Som e a estética sociomusical inclusiva de Hermeto Pascoal: emboladas, polifonias e fusões paradoxais. Revista USP. n.82. São Paulo: USP, 2010a.
______. O cantor Hermeto Pascoal: a voz como instrumento. Per Musi, n.22, p.44-62. Belo Horizonte: UFMG, 2010b.
______. Da casa de Tia Ciata à casa da Família Hermeto Pascoal no bairro do Jabour: tradição e pós-modernidade na vida e na música de um compositor popular experimental no Brasil. Música & Cultura, revista on-line de etnomusicologia. n.3. Salvador: UFBA, 2008. [(www.musicaecultura.ufba.br, acesso em 9 de janeiro, 2009). Disponível em inglês como “From the house of Tia Ciata to the house of the Hermeto Pascoal Family in Jabour: tradition and post-modernity in the life and music of a popular experimental composer in Brazil”: http://ensaios.musicodobrasil.com.br/luizcostalim-aneto-traditionandpostmodernity-hermeto-pascoal.pdf in Músicos do Brasil: Uma Enciclopédia Instrumental . http://www.musicosdobrasil.com.br/inicio.jsf , 2009.]
EMMERSON, Simon; SMALLEY, Denis. Electro-acoustic music. In: The New Grove dictionary of music and musicians. 2 ed. Stanley Sadie, editor.;John Tyrell, diretor executivo. Londres: Macmillan, 2001.
GILMAN, Bruce. Sorcerer’s apprentice. sem data. In: Brazzil Magazine. 2009 (www.brazzil.com/musdec96.htm, acesso em 10 de janeiro, 2009).
GIRON, Luis Antônio. Mário Reis: o fino do samba. Coleção Todos os Cantos. São Paulo: Editora 34, 2001.
GONTIJO, Murilo. Minha religião é a música. Boletim informativo da UFMG. n.1285, ano 26, 19 de julho de 2000. p.5. In: www.ufmg.br/boletim/bol1285 (Acesso em 7 de janeiro, 2009). http://www.musicosdobrasil.com.br/inicio.jsf , 2009.]
KRICH, John. Why is this country dancing?: a one-man samba to the beat of Brazil. New York: Simon & Schuster, 1993.
KERNFELD, Barry (ed). The New Grove dictionary of jazz. 2 vls. Londres: Macmillan, 1988.
LEECH-WILKINSON, Daniel. Portamento e significado musical. Per Musi, n.15. Belo Horizonte: UFMG, 2007. p.7-25.
MILLARCH, Aramis. Abertura (Opus 5). Tablóide digital. In: www.millarch.org. 1979 (Acesso em 21 de janeiro de 2009; publicado anteriormente no Estado do Paraná, 15 de abril de 1979, p.1).
______. O Som da gente em terra de Marlboro. Tablóide digital. In: www.millarch.org. 1989 (Acesso em 21 de janeiro de 2009; publicado anteriormente no Estado do Paraná, Caderno Almanaque, 14 de março de 1989, p.3).
______. Som contemporâneo. Tablóide digital. In: www.millarch.org. 1977 (Acesso em 21 de janeiro de 2009; publicado anteriormente no Estado do Paraná, Jornal da Música, 3 de julho de 1977, p.29).
PASCOAL, Hermeto. Biografia. In: www.hermetopascoal.com.br. 2009a (Acesso em 9 de janeiro, 2009).
______. Discografia. In: www.hermetopascoal.com.br. 2009b (Acesso em 9 de janeiro, 2009).
POLITOSKE, Daniel T. Music. 5ª ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, 1992.
PRADINES, César. Música brasileña en pareja. La Nacion. Espetáculos. 13 de maio, 2006. In: www.lanacion.com.ar. (Acesso em 10 de janeiro, 2009).
PURIM, Flora. Texto de apresentação do LP Slaves mass. In: Slaves Mass (capa interna do LP). Hermeto pascoal (voz, piano, Fender Rhodes, violão, flauta doce e transversal, saxofone e clavineta), Flora Purim (voz), Airto Moreira (percussão, voz e porcos), Raul de Souza (trombone e voz), David Amaro (violão, guitarra e viola de doze cordas), Ron Carter (contrabaixo acústico), Alphonso Johnson (contrabaixo elétrico), Chester Thompson (percussão), Hugo Fattoruso (voz), Laudir de Oliveira (voz). WEA/Warner: BS2980, 1977. (LP)
RAHSAAN ROLAND KIRK. In: Wikipedia. www.alfanet.hu/kirk. (Acesso em 1 de fevereiro, 2010).
RODRIGUES, Otávio. Hermeto. Vida simples. Dezembro, 2003. In: www.vidasimples.abril.com.br (Acesso em 12 de janeiro, 2009).
SANTOS NETO, Jovino. Re: Cannon do Slaves Mass. (e-mail de Jovino Santos Neto a Fausto Borém em 16 de janeiro de 2009).
SIQUEIRA, José de Lima. Sistema modal na música folclórica do Brasil. João Pessoa: Secretaria de Educação e Cultura – diretoria geral de cultura, 1981.
VILLAÇA, Edmiriam Módolo. O Menino Sinhô, vida e música de Hermeto Pascoal para crianças. Ilustrações de Rosinha Campos. Carta de Zélia Gaia. São Paulo: Ática, 2007.
ZWARG, Itiberê. A música universal. In: www.itibereorquestrafamilia.com.br. 2009a (Acesso em 20 de janeiro, 2009).
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.