Extracurricular Activities in a Biology Teacher Training Program: Teacher Education and Professional Identification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u297320

Keywords:

initial training of biology teachers, extracurricular internship, teacher professional identity, higher education curriculum

Abstract

The present study investigated the experience of graduates in extracurricular internships during a Biology Degree course, analyzing the process of identification with the biologist’s big four areas of activity: Environment, Biotechnology, Health and Education. To achieve this, we conducted a mixed-methods survey comprising questionnaires administered to 97 graduates and interviews with 11 of these graduates. The central results indicated that most graduates did not intern in the field of Education but sought extracurricular internships in the field of Environment. Those who transitioned to the field of Education did so because of their admiration for the teaching performance of some teachers in pedagogical subjects and the availability of scholarships. This data reinforces the importance of teaching initiation programs and the presence of trainers in the Science Education field within Biology Degree programs.

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Author Biographies

  • Ravi Cajú Duré, Universidade Federal da Bahia

    Professor da Universidade Federal da Bahia (UFBA/IBIO, Campus Salvador), na área de Ensino de Biologia. É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Ensino de Biologia e Malacologia da UFPB (GPEBioMA), e tem interesse nas áreas de Formação de Professores de Ciências; Didática das Ciências; Educação Ambiental; Currículo do Ensino Superior; Metodologias de Pesquisa Qualitativa e Mista. É formado como Doutor em Educação (PPGE/UFPB); Mestre em Educação (PPGE\UFPB); Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (IFRN); Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas (UFPB), e Pedagogo (FAEL).

  • Maria José Dias de Andrade, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/UFPB, 2022). Mestra em Educação (PPGE/UFPB, 2018). Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN, 2018). Especialista em Produção de Material Didático para a Educação de Jovens e Adultos (EJA) (UFPB, 2016). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas (UFPB, 2015) e Pedagogia (FAEL, 2021). Atualmente é Professora da Universidade Federal da Bahia (UFBA). É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Ensino de Ciências/Biologia e Malacologia (GPEBioMA-UFPB), e tem atuado nos seguintes temas: Educação, Ensino de Ciências, Ensino de Biologia, Alfabetização Científica, Formação de Professores e Modalidades Didáticas.

  • Francisco José Pegado Abílio, Universidade Federal da Paraíba

    Professor Titular do Departamento de Metodologia da Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Ciências Biológicas pela UFPB (1994), Licenciado em Ciências Biológicas pela UFPB (2001), Mestre em Ciências Biológicas (Zoologia) pela UFPB (1997), Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - São Paulo) (2002) e Pós-Doutor em Educação (Educação Ambiental) pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT - Cuiabá, 2011) sob a supervisão da Profa. Dra. Michèle Sato. Tem atuado nos seguintes temas: Educação e Meio Ambiente; Educação Ambiental (Formal, Não Formal e Informal); Ensino de Biologia e Ciências; Formação Continuada de Professores; Estágio Supervisionado em Docência no ensino de Ciências e Biologia; Formação Docente: educação permanente, (re)profissionalização docente; Educação Contextualizada para o semiárido e Bioma Caatinga. Também tem experiências na área de Ecologia da Caatinga (Ecologia de Ecossistemas Límnicos) e Malacologia (biologia, ecologia, taxonomia e EtnoMalacologia). Lider do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental, Ensino de Ciências/Biologia e Biodiversidade Malacológica (GPEBioMA), cadastrado no CNPq e reconhecido pela UFPB. Orienta no Mestrado e Doutorado em Educação - PPGE/CE/UFPB

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Published

2025-04-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Extracurricular Activities in a Biology Teacher Training Program: Teacher Education and Professional Identification. (2025). Brazilian Journal of Research in Science Education, e56287, 1-24. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u297320