Reflections on Critical Reading from a Freirean Approach to Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u197223

Keywords:

Critical reading, CRITIC, Freirean approach, Capital culture

Abstract

In this study we intend to discuss critical reading from a class activity using news articles on scientific topics, supported by the Freirean approach and the CRITIC acronym developed by Bartz (2002) and adapted by Oliveras et al. (2013). We designed a sequence of activities using a text from the internet that related to the students’ local community. The intervention was carried out with high school students enrolled in a Career and Technical Education program in food science and technology. The sequence was organized in four parts: before reading (images and title), during reading (the actual text), after reading (a debate) and rewriting the story (hands-on activity). A checklist was used for the analysis of the texts produced. Results show that, before and during the reading, students seemed to make connections between the text and the topics on food science. In the debate, students expressed social concern about manipulation of readers with little or no scientific knowledge — a link with their culture. In the hands-on activity, the students did not include personal experiences, aspects of their culture, nor local knowledge related to the scientific article that originated the news story. Based on these differences, we assume that a Freirean approach to activities for critical reading could contribute to close the gaps of cultural capital in order to develop a more critical subjectivity.

Author Biographies

  • Dayana do Nascimento Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Engenheira de Alimentos pela Universidade Federal da Paraíba (2009) e Licenciada em Formação Pedagógica de Docentes para a Educação Profissional habilitada em engenharia de alimentos pelo IFRN (2017); mestrado em Ciência e Tecnologia de Alimentos pela Universidade Federal da Paraíba (2013). Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Currais Novos, ministrado as disciplinas Química e Bioquímica e Análise de Alimentos. Doutoranda no Programa de Pós graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFRN.

  • Andrea Revel Chion, Universidad de Buenos Aires (UBA)

    Professora doutora da Universidade de Buenos Aires - do Instituto de Investigaciones en Didáctica de las Ciencias Naturales y la Matemática.

  • Márcia Gorette Lima da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

    graduada em Quimica Industrial pela UFPA (1991) e em Licenciatura em Química (1999) pela UFRN, mestre em Engenharia Química (1995) pela UFRN, especialista em CTS pela Universidade de Oviedo (2001), doutora em Educação (2003) pela UFRN e pós-doutorado (2014) em Ensino de Ciências pela Universidad Autonoma de Barcelona (Espanha) como bolsista Capes. Atuou na escola da educação básica por 10 anos. É vinculada ao Instituto de Química da UFRN como professor Associado IV. Entre as funções atuais inclui a coordenação da Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFRN e a participação como membro do projeto de pesquisa Observatório da Educação (OBEDUC-2013). Coordenou o Programa de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) no curso de Licenciatura em Química no período de 2008-2013, exerceu cargo de vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (mestrado profissional) da UFRN e atuou como coordenadora pedagógica do Programa de Bolsas REUNI na Pro-Reitoria de Pós-Graduação, coordenou e atuou como membro do Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI) com a Universidade de Coimbra e na Universidade do Minho, no período de 2010 a 2014. É líder do grupo de pesquisa Argumentação e Ensino de Ciências e membro do Grupo de Pesquisa Cultura e Ensino de Ciências, sendo Bolsista Produtividade no período de 2017-2020. Foi Secretária Adjunta da Diretoria da ABRAPEC (2017-2019) e, atualmente é Representante da Região Nordeste no mandado de 2019-2020 na Diretoria da ABRAPEC. Tem experiência na área de Educação em Química atuando, principalmente, com argumentação no ensino de ciências e formação de professores. http://orcid.org/0000-0002-8114-0704 http://www.argec.ufrn.br

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Published

2022-02-28

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Section

Artigos

How to Cite

Reflections on Critical Reading from a Freirean Approach to Basic Education. (2022). Brazilian Journal of Research in Science Education, e33211, 1-27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u197223

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