As crônicas reflexivas como narrativas reveladoras das idéias de Educação em Ciências de professores-pesquisadores
Abstract
O que pode nos revelar as crônicas de pós-graduandos da área de ensino de ciências e matemática sobre as aprendizagens e a transposição de conhecimentos adquiridos em disciplinas introdutórias de um curso de pós-graduação em educação, considerando as situações do cotidiano? O objetivo do artigo é refletir sobre as maneiras como pesquisadores iniciantes, ao narrar livremente seus pensamentos acerca de suas experiências, expressam suas concepções sobre a educação em ciências e o próprio processo de aprendizagem desse domínio, bem como a relação entre eles. As crônicas reflexivas mostraram-se um instrumento narrativo de grande valor, nos permitindo avaliar, com o uso de linguagens diversificadas – literária, metafórica, poética etc. –, os diálogos que os alunos vão efetuando entre os conhecimentos acadêmicos, seu próprio processo de aprendizagem e as situações do cotidiano. À medida que um território de identificação e pertencimento se firma na disciplina ministrada, vão ocorrendo apropriações de vocabulário, linguagem e conceitos próprios da área e as reflexões vão revelando desafios para a educação em ciências nas perspectivas dos pós-graduandos.Downloads
Published
2011-02-13
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.
How to Cite
As crônicas reflexivas como narrativas reveladoras das idéias de Educação em Ciências de professores-pesquisadores. (2011). Brazilian Journal of Research in Science Education, 8(1). https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4029