Theoretical Links Between Natural Sciences Teaching and Human Rights: Proposals for a Humane Formation Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u949974

Keywords:

Natural Sciences, Human rights, Humane formation, Elementary School

Abstract

In this theoretical article, we discuss the ways of articulating Human Rights and the teaching of Natural Sciences in the early years of elementary school, in a perspective focused on humane formation. The theoretical basis for further discussion of the proposed subject matter was carried out through bibliographic research, having as sources: books, theses, dissertations, scientific articles and official documents. From this research, we proposed some themes that are related to human rights and are possible to be articulated with the contents of Natural Sciences developed in the early years. We consider that these themes need to be based on structuring axes that will base the pedagogical work of the teachers, so that they have as purpose the humane education of the students. These axes are: to be sensitized in the recognition of social, cultural and economic differences; to recognize yourself as a citizen with rights and to respect the right of the other; to plan and develop inclusive practices; to value the interrelationship between human beings and natural environments. We consider that the pedagogical work aimed at this perspective needs to be based on a dialogical and participatory methodology, with an emphasis on a humane education.

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Author Biographies

Hanslivian Correia Cruz Bonfim, Secretaria Municipal da Educação de Curitiba

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2000), especialização em Psicopedagogia Clínica pelo Instituto Brasileiro de Pós Graduação e Extensão - IBPEX (2002). Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Paraná (2015). Doutoranda em Educação pela UFPR. Atualmente é Suporte Técnico Pedagógico pela Prefeitura Municipal de Curitiba e atua como professora na formação inicial na Faculdade de Pinhais, sendo coordenadora do Curso de Pedagogia dessa mesma faculdade. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Organização do Trabalho Pedagógico em relação à Educação Infantil, ao Ensino Fundamental e ao Ensino Superior.

Orliney Maciel Guimarães, Universidade Federal do Paraná

Professora/Pesquisadora do Departamento de Química da UFPR desde 1992, Área Educação em Química. Doutora em Ciências pela USP, orientadora de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR.

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Published

2020-09-16

How to Cite

Bonfim, H. . C. C., & Guimarães, O. M. (2020). Theoretical Links Between Natural Sciences Teaching and Human Rights: Proposals for a Humane Formation Perspective. Brazilian Journal of Research in Science Education, 20(u), 949–974. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u949974

Issue

Section

Artigos