Problematization of Limit Situations in the Context of Science Education and Training: Contributions from Freirean Approaches
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u10371068Keywords:
Teacher Training, Contextualization, Paulo FreireAbstract
This paper aims to identify and problematize limit situations in the perspective of teaching and training Science teachers, in order to explore possibilities of coping in pedagogical practice. Findings of three investigations were analyzed, which involved initial training for Chemistry teachers, continuing training for Science teachers and practices in the teaching of Chemistry in Basic Education. Some limitations related to pedagogical aspects and perception of reality were found among teachers, which relate to curricular organization and teaching planning, as well as to the idea of exploring potentialities in the given context. For this reason, we argue in favor of a contextualized teaching, which considers aspects of the local reality as a way of coping with the limit situation for a critical training. In addition, training processes must be guided through a dialogical and problematizing approach in order to contribute to breaking the silence and providing a new meaning for teaching practice.
Downloads
References
Almeida, E. S., & Gehlen, S. T. (2019). Organização curricular na perspectiva Freire-Cts: propósitos e possibilidades para a educação em ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (Online), 21, 1–24. https://doi.org/10.1590/1983-21172019210126
Alves, A. H. B., & Silva, A. F. G. (2015). Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a Seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Naturais. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(1), 181–207. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p181
Araújo, L. B. (2015). Os Três Momentos Pedagógicos como estruturantes de currículos. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul). Repositório Digital da UFSM. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6692
Auler, D. (2018). Cuidado! Um cavalo viciado tende a voltar para o mesmo lugar. Appris.
Becker, F. (1995). Epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Vozes.
Bicudo, M. A. (2011). Análise fenomenológica estrutural e variações interpretativas. In M. A. Bicudo (org.) Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica (1ª ed., pp. 53–74). Cortez.
Bomfim, M. G. (2018). O potencial gnosiológico da abordagem temática freiriana: um olhar sobre o processo formativo de professores da EJA. (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações — UESC. http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201610059D.pdf
Brick, E. (2017). Realidade e Ensino de Ciências. (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182727
Carvalho, A. M. P. (2012). Os estágios nos cursos de licenciatura. Cengage Learning.
Centa, F. G. (2015). Arroio Cadena: Cartão Postal de Santa Maria? Maria?”: Possibilidades e Desafios em uma Reorientação Curricular na perspectiva da Abordagem Temática. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul). Repositório Digital da UFSM. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6748
Centa, F. G., & Muenchen, C. (2016). O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 263–291. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n1p263
Coelho, J. C. (2005). A chuva ácida na perspectiva de tema social: um estudo com professores de Química em Criciúma (SC). (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis). Respositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/101912
Connelly, M., Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. In J. Larrosa, R. Arnaus, V. Ferrer, N. P. de Lara, M. Connelly, J. Clandinin, & M. Greene (orgs.) Déjame que te cuente: Ensayos sobre narrativa y educación (1ª ed., pp. 11–59). Laertes.
Delizoicov, D. (1991). Conhecimento, tensões e transições. (Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, São Paulo). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/75757
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de ciências: fundamentos e métodos (4ª ed.). Cortez.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Artmed.
Ferreira, M. V., Muenchen, C., & Auler, D. (2019). Desafios e potencialidades em intervenções curriculares na perspectiva da abordagem temática. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 21, 1–22. https://doi.org/10.1590/1983-21172019210108
Fonseca, E. M. (2019). Abordagem de temas no ensino de ciências: reflexões para processos formativos de professores. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Pampa, Bagé, Rio Grande do Sul). Repositório Institucional da Unipampa. http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/4593
Fonseca, E. M., & Lindemann, R. H. (2020). Temática Agrotóxico na Prática Pedagógica de Professoras de Ciências: Das Compreensões às Possibilidades de Intervenção. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20(u), 1307–1337. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u13071337
Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido (71ª ed.). Paz e Terra.
Freitas, W. P. S. de, & Queirós, W. P. de (2020a). A politização docente para o enfrentamento de uma situação-limite por meio de intervenções didáticas pautadas na perspectiva Giroux-CTS. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 293–312. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p293
Freitas, W. P. S. de, & Queirós, W. P. de (2020b). O uso de audiovisuais problematizadores no processo de investigação temática como meio para obtenção do tema gerador. Revista Ensaio, 22(e14884), 1–20. https://doi.org/10.1590/21172020210121
Giacomini, A., & Muenchen, C. (2016). Avanços alcançados por professores na implementação da abordagem temática em uma escola pública estadual do interior do RS. Educação em Revista, 32(3), 189–216. https://doi.org/10.1590/0102-4698136042
Halmenschlager, K. R. (2011). Abordagem temática no ensino de ciências: algumas possibilidades. Vivências, 7(13), 10–21. http://www2.reitoria.uri.br/~vivencias/Numero_013/artigos/artigos_vivencias_13/n13_01.pdf
Halmenschlager, K. R., & Delizoicov, D. (2017). Abordagem Temática no Ensino de Ciências: Caracterização de Propostas Destinadas ao Ensino Médio. Alexandria, 10 (2), 305–330. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p305
Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
Maraschin, A. A. (2019). Problematização do cotidiano de estudantes da zona rural no contexto do Residência Pedagógica: a temática leite e o ensino de Química. (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Pampa, Bagé, Rio Grande do Sul). Repositório Institucional da Unipampa. http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/4852
Marques, S. G., Paniz, C. M., Klein, S. G., Saúl, T. S., & Muenchen, C. (2020). A inserção da abordagem temática na educação básica: um olhar sobre o currículo. Currículo sem fronteiras, 20(2), 442–458. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n2.05
MEC (Ministério da Educação) (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192
MEC (Ministério da Educação) (2017). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Moraes, R. & Galiazzi, M. C. (2016). Análise textual discursiva (3ª ed). Unijuí.
Muenchen, C., & Auler, D. (2007). Configurações curriculares mediante o enfoque CTS: desafios a serem enfrentados na Educação de Jovens e Adultos. Ciência & Educação, 13(3), 421–434. https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000300010
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (9–12 de setembro de 2013). Concepções sobre problematização na educação em ciências. IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona, Espanha. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307891/397859
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2014). Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciência & Educação, 20(3), 617–638. https://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300007
Nascimento, T. G., & Von Linsingen, I. (2006). Articulações entre o enfoque CTS e a pedagogia de Paulo Freire como base para o ensino de ciências. Convergência, 13(42), 95–116.
Paniz, C. M., Centa, F. G., Araújo, L. B., & Muenchen, C. (2018). Os três momentos pedagógicos como estruturantes de currículos: o estudo da realidade e os temas geradores na educação em ciências. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, 26(2), 249–266. https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/8945
Paniz, C. M., & Muenchen, C. (2020). O estudo da realidade e os temas geradores no ensino de ciências: reflexões sobre um processo vivenciado no contexto do PIBID. ENCITEC: Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 10(1), 56–72. http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v10i1.3028
Possamai, L. (2018). A pesquisa-ação como estratégia metodológica para os temas geradores nos pressupostos freireano. In N. C. Delizoicov, G. M. Stuani, & S. L. Cunha, (org). A atualidade das ideias de Paulo Freire (pp. 303–334). Vivens.
Ricardo, E. C. (2010). Problematização e contextualização no ensino de física. In A. M. P. de Carvalho, E. C. Ricardo, L. H. Sasseron, M. L. V. dos S. Abib, & M. Pietrocola (orgs.) Ensino de Física (1ªed., pp. 29–47). Cengage Learning.
Rocha, A. L. F. (2013). A possibilidade de uma abordagem crítica no ensino de zoologia: das situações-limite à práxis pedagógica (Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/107394
Roso, C. C., Santos, R. A., Rosa, S. E., & Auler, A. (2015). Currículo temático fundamentado em Freire-CTS: engajamento de professores de física em formação inicial. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 372–389. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170205
Silva, R. M., Solino, A. P., Sousa, P. S., Fonseca, K. N., Novais, E. S. P., Gehlen, S. T. (2016). Situações-limite na formação de professores de ciências na perspectiva freireana: da percepção da realidade à dimensão pedagógica. Investigações em Ensino de Ciências, 2(3), 127–151. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p127
Schneider, T. M., Paniz, C. M., Magoga, T. F., Ferreira, M. V., & Muenchen, C. (2018). Os três momentos pedagógicos e a abordagem temática na educação em ciências: um olhar para as diferentes perspectivas. Ensino & Pesquisa, 16(1), 150–172. http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/1286/1339
Stake, R. (2011). Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Penso.
Tadeu, T. S. A. (2018). Sensibilizando o olhar docente através de estratégias dialógicas problematizadoras na formação inicial em Química. (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Pampa, Bagé, Rio Grande do Sul). Repositório Institucional da Unipampa. http://dspace.unipampa.edu.br:8080/jspui/handle/riu/4596
Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, 13, 5–24. http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eril Medeiros da Fonseca, Tassiéllen Soares Antunes Tadeu, André de Azambuja Maraschin, Renata Hernandez Lindemann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.