Uma análise do raciocínio utilizado pelos alunos ao resolverem os problemas propostos nas atividades de conhecimento físico
Abstract
A partir de reflexões, surgiu o interesse de verificarmos se nas aulas de ciências nas quais foram aplicadas as atividades de conhecimento físico, os alunos do ensino fundamental, encontram condições para desenvolverem, através da metodologia de ensino por investigação, argumentos que concordem com o padrão “se, e, então, e/mas, portanto”, proposto por Lawson (2002, 2004), muito presente em importantes descobertas científicas. Para realizarmos nossa análise com maior precisão, também fizemos uso do “layout dos argumentos”, sugerido por Toulmin (2001). Isso possibilitou que verificássemos, nas aulas, durante as etapas metodológicas caracterizadas como experimentais, das perguntas do “como?” e do “por quê?” , indícios de como as explicações dos alunos evoluíram, passando da coleta dos dados e da formulação e teste de hipóteses à verificação das relações entre as variáveis e, segundo Piaget (1976), ao estabelecimento de sistemas de compensações.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-13
How to Cite
Locatelli, R. J., & Carvalho, A. M. P. de. (2011). Uma análise do raciocínio utilizado pelos alunos ao resolverem os problemas propostos nas atividades de conhecimento físico. Brazilian Journal of Research in Science Education, 7(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4031
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.