Diagnóstico de Elementos do Ensino de Ciências por Investigação (DEEnCI): Uma Ferramenta de Análise de Propostas de Ensino Investigativas
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831025Keywords:
ensino de ciências por investigação, ferramenta de análise, ações docentesAbstract
Este trabalho apresenta e avalia uma ferramenta de análise de propostas de ensino investigativas. A ferramenta Diagnóstico de Elementos do Ensino de Ciências por Investigação (DEEnCI) reúne aspectos relacionados à estrutura da investigação, ao nível de abertura de atividades investigativas e às ações docentes que oferecem suporte aos estudantes no seu envolvimento com processos investigativos. A avaliação amparada pela ferramenta DEEnCI permite que seja evidenciado o envolvimento dos estudantes em diferentes momentos de uma investigação e as relações entre esses momentos, possibilitando que se examine como a atuação do professor contribui para a desenvolvimento do ensino de ciências por investigação. A análise de planos de aula e de transcrições de aulas referentes a uma sequência didática planejada e ministrada por licenciandos participantes de um programa de formação inicial revelou que é possível utilizar a ferramenta DEEnCI na análise de diferentes fontes de dados, o que permite uma ampliação das alternativas de análise de propostas de ensino investigativas.
Downloads
References
Artigue, M., Dillon, J., Harlen, W., & Léna, P. (2012). Learning through Inquiry. Montrouge, France: Fibonacci Project.
Asay, L. D., & Orgill, M. K. (2010). Analysis of essential features of inquiry found in articles published in the science teacher, 1998–2007. Journal of Science Teacher Education, 21(1), 57–79. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9152-9
Banchi, H., & Bell, R. (2008). The Many Levels of Inquiry. Science and Children, 26–29.
Bell, T., Urhahne, D, Schanze, S., & Ploetzner, R. (2010). Collaborative Inquiry Learning: Models, tools, and challenges. International Journal of Science Education, 32(3), 349–377. https://doi.org/10.1080/09500690802582241
Borda Carulla, S. (2012). Tools for Enhancing Inquiry in Science Education. Montrouge, France: Fibonacci Project.
Cardoso, M. J. C. (2018). Identificação e descrição de elementos do ensino de ciências por investigação em aulas de professores em formação inicial (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências). Programa Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo, São Paulo.
Carvalho, A. M. P. (2013). O ensino de Ciências e a proposição de sequências didáticas investigativas. In A. M. P. Carvalho (Org.), Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 1–20). São Paulo, SP: Cengage Learning.
Chin, C. (2002). Open Investigations in Science: Posing Problems and Asking Investigative Questions. Teaching and Learning, 23(2), 155–166.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2004). Research Methods in Education (6th ed.). London, England: Routledge.
Deboer, G. E. (2006). Historical Perspectives on Inquiry Teaching in Schools. In L.B. Flick, & N.G. Lederman (Eds.), Scientific Inquiry and Nature of Science: Implications for Teaching, Learning, and Teacher Education (pp. 17–35). Dordrecht, Netherlands: Springer.
de Jong, T. (2006). Scaffolds for scientific Discovery. In J. Elen, & R. E. Clark (Eds.), Handling Complexity in Learning Environments: Theory and Research (pp. 107–128). Oxford, England: Elsevier.
Delclaux, M., & Saltiel, E. (2013). An evaluation of local teacher support strategies for the implementation of inquiry-based science education in French primary school. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 41(2), 138–159. http://dx.doi.org/10.1080/03004279.2011.564198
Ergazaki, M., & Zogza, V. (2013). How does the model of Inquiry-Based Science Education work in the kindergarten: The case of biology. Review of Science, mathematics and ICT Education, 7(2), 73–97.
Ergazaki, M., & Zogza, V. (2017). Carrying out biology investigations in early years. In Eletronic Proceedings of ESERA 2017 Conference (p. 01). Dublin, Ireland.
Ferraz, A. T., & Sasseron, L. H. (2017). Propósitos epistêmicos para a promoção da argumentação em aulas investigativas. Investigações em Ensino de Ciências, 22(1), 42–60. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p42
Flick, L. B., & Lederman, N. G. (2006). Introduction. In L. B. Flick, & N. G. Lederman (Eds.), Scientific Inquiry and Nature of Science: Implications for Teaching, Learning, and Teacher Education (pp. ix-xviii). Dordrecht, Netherlands: Springer.
Grant, J. S., & Davis, L. L. (1997). Selection and Use of Content Experts for Instrument Development. Research in Nursing & Health, 20(3), 269–274. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-240X(199706)20:3<269::AID-NUR9>3.0.CO;2-G
Krajcik, J., & Mamlok-Naaman, R. (2006). Using driving questions to motivate and sustain student interest in learning science. In K. Tobin (Ed.). Teaching and learning science: An encyclopedia (pp. 317–327). Westport, CT: Greenwood Publishing.
Krämer, P., Nessler, S. H., & Schlüter, K. (2015). Teacher students’ dilemmas when teaching science through inquiry. Research in Science & Technological Education, 33(3), 325–343. https://doi.org/10.1080/02635143.2015.1047446
Lakin, J. M., & Wallace, C. S. (2015). Assessing Dimensions of Inquiry Practice by Middle School Science Teachers Engaged in a Professional Development Program. Journal of Science Teacher Education, 26(2), 139–162. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9412-1
Lawson, A. E. (2004). T. rex, the Crater of Doom, and the Nature of Scientific Discovery. Science & Education, 13(3), 155–177. https://doi.org/10.1023/B:SCED.0000025564.15210.ab
Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of Nature of Science Questionnaire: Toward Valid and Meaningful Assessment of Learners’ Conceptions of Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497–521. https://doi.org/10.1002/tea.10034
Maaß, K., & Artigue, M. (2013). Implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching: a synthesis. International Journal on Mathematics Education, 45(6), 779–795, 2013. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0528-0
Machado, V. F., & Sasseron, L. H. (2012). As perguntas em aulas investigativas de Ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(2), 29–44.
Mortimer, E. F., & Scott, P. (2002). Atividade discursiva nas salas de aula: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, 7(3), 283–306.
Munford, D., & Lima, M. E. C. D. C. E. (2007). Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 9(1), 72–89. https://doi.org/10.1590/1983-21172007090107
NCR. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching and learning. Washington, DC: National Academy Press.
Oliveira, A. W. (2010). Improving Teacher Questioning in Science Inquiry Discussions Through Professional Development. Journal of Research in Science Teaching, 47(4), 422–453. https://doi.org/10.1002/tea.20345
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., Jong, T., Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., ... & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47–61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
Preti, D. (1999). O discurso oral culto. 2. ed. São Paulo, SP: Humanitas Publicações – FFLCH/ USP.
Sacristán, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre, RS: Artmed.
Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações entre Ciências da Natureza e Escola. Revista Ensaio, 17(especial), 49–67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04
Scarpa, D. L., Silva, M. B. A. (2013). Biologia e o ensino de Ciências por investigação: dificuldades e possibilidades. In A. M. P. de Carvalho (org.), Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 129–152). São Paulo, SP: Cengage Learning.
Schwartz, R. S., & Crawford, B. A. (2006). Authentic scientific inquiry as context for teaching nature of science: Identifying Critical Elements for Success. In L.B. Flick & N.G. Lederman, (Eds.), Scientific Inquiry and Nature of Science: Implications for Teaching, Learning, and Teacher Education (pp. 331–355). Dordrecht, Netherlands: Springer.
Seung, E., Park, S., & Jung, J. (2014). Exploring Preservice Elementary Teachers’ Understanding of the Essential Features of Inquiry-Based Science Teaching Using Evidence-Based Reflection. Research in Science Education, 44(4), 507–529, 2014. https://doi.org/10.1007/s11165-0139390-x
Souza, F. L., Akahoshi, L. H., Marcondes, M. E. R., & Carmo, M. P. (2013). Atividades experimentais investigativas no ensino de química. São Paulo, SP: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.
Tamir, P. (1989). Training Teachers to Teach Effectively in the Laboratory. Science Education, 73(1), 59–69. https://doi.org/10.1002/sce.3730730106
Trivelato, S. L. F., & Tonidandel, S. M. (2015). Ensino por Investigação: Eixos Organizadores para Sequências de Ensino de Biologia. Revista Ensaio, 17(especial), 97–114. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06
Windschitl, M. (2004). Folk theories of “inquiry:” How preservice teachers reproduce the discourse and practices of an atheoretical scientific method. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 481–512. https://doi.org/10.1002/tea.20010
Zabala, A. (1998). A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed.
Zômpero, A., & Laburú, C. (2011). Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, 13(3), 67–80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.