Changes in the profile of UFMG students

challenges for the teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20463

Keywords:

Higher education, Educational inequalities, Teaching practice, Affirmative actions

Abstract

This text aims to discuss the relation between educational inequalities and teaching practice, given the changes in the profile of UFMG students. As a theoretical framework, studies in the field of Sociology of Education were considered, especially the works of Pierre Bourdieu, and Didactics of Higher Education. The analysis was carried out using the databases provided by PROGRAD/UFMG and had as reference the years 2007, 2012, 2016 and 2019, which represent important milestones in the policies of access to higher education. In the article, we seek to highlight the changes in the profile of students, caused mostly by the implementation of affirmative action policies, which mainly affected the most selective courses, as well as their implications for the teaching practice. Given that access to the university has been expanded, it is still necessary to guarantee the permanence of students in this space. So, it is concluded that there is a need for the viability of pedagogical practices that are guided by diversity and social inclusion.

Author Biographies

  • Bréscia França Nonato, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação, na linha de pesquisa Sociologia da Educação. É professora de Sociologia da Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Integra o Grupo de Estudos sobre Educação Superior (GEES), o programa Observatório da Juventude da UFMG e a Diretoria de Inovação e Metodologias de Ensino. Atua principalmente nos seguintes temas: sociologia do ensino superior, desigualdades educacionais, ações afirmativas, formação e condição docente, juventudes e escolarização.

  • Cláudio Marques Martins Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Possui graduação e mestrado em Ciências Sociais e doutorado em Educação. É professor titular de Sociologia da Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Integra o Grupo de Estudos sobre Educação Superior (GEES) e o Observatório Sociológico Família-Escola. Atua principalmente com os seguintes temas: trajetórias escolares, relação família-escola, ensino superior, escolha dos estudos superiores, escolha da carreira docente, teoria sociológica, sociologia de Pierre Bourdieu e Bernard Lahire.

  • Liliane Gonçalves Fernandes de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Estudante de mestrado na linha de Sociologia da Educação: Escolarização e Desigualdades Sociais no programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Integra o Grupo de Estudos sobre Educação Superior (GEES). Tem interesse nos temas e estudos: sociologia do ensino superior, desigualdade social e desigualdades escolares, massificação, democratização e políticas públicas do ensino superior.

  • Shirley Torres de Lima Otoni, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil

    Estudante de graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Integrante do Grupo de Estudos sobre Educação Superior (GEES) da UFMG. Possui interesse por temas relacionados à Sociologia da Educação e a desigualdades educacionais.

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Published

2020-09-22

Issue

Section

Article

How to Cite

Changes in the profile of UFMG students: challenges for the teaching practice. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20463. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20463. Acesso em: 19 dec. 2024.

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