Contributions of Paulo Freire's legacy to higher education

reflections of professor Nita Freire

Authors

  • Ana Maria Araújo Freire Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0581-1809
  • Daniel Santos Braga Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, MG, Brasil; Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité, MG, Brasil; Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5075-4570
  • Thainara Cristina de Castro Ariovaldo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1997-2611

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.35047

Keywords:

Theory of Knowledge, Paulo Freire, Higher education, Illiteracy

Abstract

This text is the result of an interview with professor Ana Maria Araújo Freire (Nita Freire) about the life and work of Paulo Freire (1921-1997), due to the 100th anniversary of the author's birth. The interview focused on the legacy of Freire’s thoughts for Brazilian education in general, and for higher education in a specific way. Conducted electronically in May 2021 – in the context of the covid-19 pandemic –, the interview was led with a semi-structured questionnaire, previously forwarded to Nita Freire, who answered the questions and commented on them. Through the interview, the extent of Paulo Freire's theory of knowledge is observed, which is the basis for thinking about an emancipatory and transformative education in various contexts, including universities.

Author Biographies

  • Ana Maria Araújo Freire, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

    Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Moema, mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente se dedica a organizar, publicar e divulgar a obra de Paulo Freire, como sucessora legal do educador.

  • Daniel Santos Braga, Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, MG, Brasil; Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Ibirité, MG, Brasil; Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Docente em cursos de formação de professores do Centro Universitário Newton Paiva e da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade Ibirité. Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com pesquisa no campo de Políticas Públicas em Educação. Mestre em Educação e Formação Humana, historiador e pedagogo. Atua como editor na Revista Docência no Ensino Superior, da UFMG, e na revista SCIAS Educação, Comunicação e Tecnologias, da UEMG.

  • Thainara Cristina de Castro Ariovaldo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Pedagoga, mestra em Educação e doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Realiza pesquisas na linha de pesquisa Sociologia da Educação, com ênfase em desigualdades educacionais e sociologia da educação superior. Atualmente, é membro dos grupos de pesquisa Grupo de Estudos do Ensino Superior (GEES) e Observatório Sociológico Família-escola (Osfe). Atua, ainda, como editora adjunta da Revista Docência do Ensino Superior.

References

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FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: Uma história de vida. São Paulo: Paz & Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 2014.

GREEN, Elliot D. What are the most-cited publications in the social sciences (according to Google Scholar)?. Impact of Social Sciences Blog, 2016. Disponível em: https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2016/05/12/what-are-the-most-cited-publications-in-the-social-sciences-according-to-google-scholar/. Acesso em: 29 jul. 2021.

Published

2021-08-19

Issue

Section

Interviews

How to Cite

Contributions of Paulo Freire’s legacy to higher education: reflections of professor Nita Freire . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–11, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.35047. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35047. Acesso em: 18 dec. 2024.

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