Exploring visualization, geometric thinking and creativity
an experience with undergraduate students in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2025.57403Keywords:
quadrilaterals, visualization, geometric thinking, geometry teaching, teacher trainingAbstract
Teaching Geometry requires more than just conveying definitions and properties. It is necessary to stimulate visualization, reasoning, and creativity, and allow students to construct meaning from the investigation of practical situations. In this process, methodologies that encourage exploration and justification of strategies are fundamental to strengthening geometric thinking, especially in the initial training of Mathematics teachers. This study reports on a teaching experience with second-semester undergraduate students in Mathematics, aiming to develop geometric thinking, creativity, and visualization based on an investigation involving quadrilaterals. Using a qualitative approach, data were obtained from students' responses to three practical questions asked in a Fundamentals of Geometry class. The activities involved constructing quadrilaterals on dotted grids of different dimensions (3x3, 3x4, and 4x4), analyzing the ability to identify, justify, and explore different configurations. The results indicated progress, such as the distinction between convex and non-convex figures, but also revealed challenges, especially in formulating consistent justifications and identifying all geometric possibilities. There were difficulties in applying concepts such as rotation and translation, as well as limitations in scaling up solutions obtained in smaller meshes to larger ones. We concluded that pedagogical strategies that emphasize conceptual reinforcement, visualization, creativity, and reflective thinking are essential to enhance geometric learning. We believe that such approaches can contribute to the training of teachers who are better prepared for the challenges of teaching Geometry.
Downloads
References
AMARAL, Nuno; CARREIRA, Susana. A criatividade matemática nas respostas de alunos participantes de uma competição de resolução de problemas. Bolema, Rio Claro, v. 31, n. 59, p. 880-906, dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n59a02. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/Y7rPTt3Z8y3tRhWsTw5SP3J/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 nov. 2025.
ARCAVI, Abraham. Symbol sense: informal sense-making in formal mathematics. For the learning of mathematics, Vancouver, v. 14, n. 3, p. 24-35, nov. 1994. Disponível em: https://flm-journal.org/Articles/BFBFB3A8A2A03CF606513A05A22B.pdf. Acesso em: 11 nov. 2025.
ARCAVI, Abraham. The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, Netherlands, v. 52, n. 3, p. 215-241, nov. 2003. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024312321077. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1024312321077. Acesso em: 11 nov. 2025.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
DUVAL, Raymond. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Berne: Peter Lang, 1995.
FISCHBEIN, Efraim. The theory of figural concepts. Educational studies in mathematics, Dordrecht, v. 24, n. 2, p. 139-162, fev. 1993. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3482943?origin=JSTOR-pdf. Acesso em: 1 nov. 2025.
FLORES, Cláudia. Olhar, saber, representar: sobre a representação em perspectiva. São Paulo: Musa Editora, 2007.
GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni. O lugar do pensamento crítico e criativo na formação de professores que ensinam matemática. Revista brasileira de ensino de ciências e matemática, Passo Fundo, v. 3, n. 3, p. 732-747, nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.5335/rbecm.v3i3.11834. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/48125. Acesso em: 11 nov. 2025.
HAMAZAKI, Adriana Clara. O ensino da Geometria sob a ótica dos Van Hiele. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8. , 2004. Recife. Anais [...] Recife: SBEM, 2004, p. 1-9. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/07/2PO13912905851.pdf. Acesso em: 11 nov. 2025.
LEIVAS, João Carlos Pinto. Imaginação, intuição e visualização: a riqueza de possibilidades da abordagem geométrica no currículo de cursos de licenciatura de matemática. 2009. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
MAIOLI, Marcia. Uma oficina para formação de professores com enfoque em quadriláteros. 2002. 164f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
MILLINGTON, Jon. Petiscos matemáticos – ideias interessantes para ocupar os momentos de lazer. Lisboa: Editora Replicação, 2008.
NACARATO, Adair Mendes; PASSOS, Carmem Lúcia Branca. A geometria nas séries iniciais: uma análise sob a perspectiva da prática pedagógica e da formação de professores. São Carlos: EdUFSCar, 2003.
PAIS, Luís Carlos. Intuição, experiência e teoria geométrica. Zetetiké, Campinas, v. 4, n. 2, p. 65-74, dez. 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646739. Acesso em: 11 nov. 2025.
PIRES, Célia Maria Carolino; CURY, Edda; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça. Espaço e forma: a construção de noções geométricas. São Paulo: PROEM, 2000.
PRESMEG, Norma C. Visualization in high school mathematics. For the learning of mathematics, Quebec, v. 6, n. 3, p. 42-46, nov. 1986. Disponível em: https://flm-journal.org/Articles/1917B083BE4534511A32616EED75A8.pdf. Acesso em: 11 nov. 2025.
SANTOS, Cleane Aparecida dos; NACARATO, Adair Mendes. Aprendizagem em geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
SOARES, Gabriel de Oliveira; CASTRO, Laura Tiemme de; STEFANELLO, Ana Paula; LEIVAS, José Carlos Pinto. O jogo “geometria em ação” na licenciatura em matemática: (re)visitando conceitos geométricos através de gestos. REVASF, Petrolina, v. 11, n. 24, p. 248-275, abr. 2021. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1407. Acesso em: 11 nov. 2025.
SOUSA, Alexandre Pereira. A geometria não euclidiana e formação do professor de matemática. 2019. 253f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Instituto de Educação, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2019.
TALL, David. Advanced mathematical thinking. Dordrecht: Kluwer, 1991.
VILLIERS, Michael de. Algumas reflexões sobre a teoria de Van Hiele. Educação matemática pesquisa, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 400-431, fev. 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/5167. Acesso em: 11 nov. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mauricio Ramos Lutz, Gabriel de Oliveira Soares, José Carlos Pinto Leivas, Ari Blaz Falcão Ardais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

























