On the machine’s path, the university

history, memory, dictatorship and higher education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.54177

Keywords:

1964 military coup, dictatorship, university autonomy, higher education

Abstract

The coup of April 1, 1964 established an authoritarian regime in Brazil that lasted for 21 years and left an indelible mark on every aspect of life in the country. One such aspect was Brazilian higher education, which was deeply affected in terms of its organization, autonomy, and teaching and learning dynamics. Understanding the repercussions of the military dictatorship on universities can help illuminate their role in society and underscore the need for their protection. This text presents an interview with Doctor Heloísa M. Starling, a historian, political scientist, and professor in the Department of History at Federal University of Minas Gerais. In her discussion, she offers analysis of the coup and the regime it established — many of which have already been extensively addressed in her body of work — while also sharing her experiences as an undergraduate and graduate student and as a professor during that period. The text is not just a reflection on the past, but also an invitation to think critically about the present and the role of the university today in building a more just society and fostering a more democratic body of scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloisa Maria Murgel Starling, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Historiadora e cientista política, é professora titular livre no Departamento de História da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde dirige o centro de pesquisas Projeto República. Formada em Comunicação Social (PUC-MG, 1979) e História (UFMG, 1981), com mestrado e doutorado em Ciência Política (UFMG, 1986; IUPERJ, 1997). É referência em estudos sobre a Ditadura Militar no Brasil e autora de livros como Os senhores das Gerais (1986), Lembranças do Brasil (1999), Brasil: uma biografia (2015, com Lilia M. Schwarcz), República e Democracia: Impasses do Brasil Contemporâneo (2017) e Ser republicano no Brasil Colônia (2018).

Daniel Santos Braga, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduado em História e em Pedagogia, é mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2022). Docente na UEMG Ibirité em cursos de formação de professores. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Educação e Formação Humana (Faculdade de Educação da UEMG) e Educação Inclusiva (PROFEI/UEMG/Ibirité).

Marjory dos Santos Muniz , Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Antropologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É bolsista na Diretoria de Inovação e Metodologia de Ensino (GIZ), desde 2022. Já foi bolsista de extensão no Projeto Interagindo, pela Faculdade de Educação da UFMG (2023), tendo atuado como apoio pedagógico.

References

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da História. In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 7-20.

DREIFUSS, René A. 1964: a conquista do Estado – Ação política, Poder e Golpe de Classe. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1981.

SCHWARCZ, Lilia M.; STARLING, Heloísa M. Brasil: Uma bibliografia. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

STARLING, Heloísa M. A máquina do golpe - Engrenagens militares e apoio externo. 1964: Como foi desmontada a democracia no Brasil. vol. 1, São Paulo: Companhia das Letras, 2024.

STARLING, Heloísa M. Campus UFMG. Belo Horizonte: Conceito, 2019. (BH - A cidade de cada um, 33).

Published

2024-10-04

How to Cite

STARLING, H. M. M.; BRAGA, D. S.; MUNIZ , M. dos S. On the machine’s path, the university: history, memory, dictatorship and higher education in Brazil. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–19, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.54177. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/54177. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

Interviews special section: Democracy and university education: 60 years after the 1964 coup

Most read articles by the same author(s)