Colaborative practice

potentialities and challenges for nurses in the hospital context

Authors

  • Carolina da Silva Caram Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação, Belo Horizonte MG , Brazil, Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem. Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Escola de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação; Núcleo de Pesquisa em Administração e Enfermagem - NUPAE. Belo Horizonte, MG - Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais
  • Lilian Cristina Rezende Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação, Belo Horizonte MG , Brazil, Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem. Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Escola de Enfermagem, Programa de Pós-Graduação; Núcleo de Pesquisa em Administração e Enfermagem - NUPAE. Belo Horizonte, MG - Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria José Menezes Brito Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Aplicada, Belo Horizonte MG , Brazil, Enfermeira. Doutora em Administração. Professora Associada. UFMG, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Aplicada; NUPAE. Belo Horizonte, MG - Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170080

Keywords:

Nursing, Patient Care Team, Hospitals, Cooperative Behavior

Abstract

The aim of this study was to understand how collaborative practice takes place in the hospital context from nurses' perspective. This is a case study with a qualitative approach carried out in a Private Hospital in Minas Gerais. Thirteen nurses who worked in the Surgical Unit and Intensive Care Unit participated in the study. Data collection was done through individual interviews with a semi-structured script from November to December 2016. Data were submitted to Thematic Content Analysis with the support of ATLAS.ti software. The results showed that collaborative practice in the hospital environment is complex and requires relational processes, which are recognized by nurses in an ambiguous way, oscillating between potentialities and barriers to the work. In addition, strategies were identified that help them in the search for the development of collaborative practice based on communication, sharing of objectives, organizational identification and institutional support. It is concluded that the configuration of collaborative practice strengthens the integration between nurses and the interprofissional team, contributing to the confrontation of difficulties inherent to the hospital routine. However, the non-achievement of collaborative practice can trigger experiences of suffering for the team and for nurses.

Downloads

References

World Health Organization. Framework for action on interprofissional education and collaborative practice. Geneva: WHO; 2010. [citado em 2017 out. 03]. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/70185/1/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf?ua=1

Ramos FRS, Barlem ELD, Brito MJM, Vargas MA, Schneider DG, Brehmer LCF. Marco conceitual para o estudo do distresse moral em enfermeiros. Texto Contexto Enferm. 2016[citado em 2017 out. 04];25(2):1-10. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v25n2/pt_0104-0707-tce-25-02-4460015.pdf

Barlem ELD, Ramos FRS. Constructing a theoretical model of moral distress. Nursing Ethics. 2015[citado em 2017 out. 02];11(5):1-14. Disponível em: DOI: 10.1177/0969733014551595

Dalmolin GL, Lunardi VL, Barlem ELD, Silveira RS. Implicações do sofrimento moral para os(as) enfermeiros(as) e aproximações com o Burnout. Texto Contexto Enferm. 2012 [citado em 2017 out. 01];21(1):200-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072012000100023

Silvino MCS, Wakiuchi J, Costa JR, Ribeiro AL, Sales, CA. Vivências do sofrimento moral na equipe de enfermagem. Rev Enferm UFPE on line. 2016[citado em 2017 out. 05];10(3):1054-62. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/

World Health Organization. Interprofessional collaborative practice in primary health care: nursing and midwifery perspectives. Geneva: WHO; 2013. [citado em 2017 out. 03]. Disponível em: http://www.who.int/hrh/resources/observer13/en/

Franco T, Merhy EE. Trabalho, produção do cuidado e subjetividade em saúde. São Paulo: Hucitec; 2013. 361p.

Chizzotti A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Rev Portuguesa Educ. 2003[citado em 2017 out. 03];16(2):221-36. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37416210

Yin RK. Estudo de caso. Planejamento e métodos. 5ª ed. Porto Alegre (RS): Bookman; 2015. 290p.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13ª ed. São Paulo: Hucitec; 2013. 408p.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011.

Brito MJM, Caran CS, Montenegro LC, Rezende LC, Rennó HMS, Ramos FRS. Potentialities of Atlas.ti for data analysis in qualitative research in nursing. In: Costa AP, Reis LP, Sousa FN, Moreira A, Lamas D. Computer supported qualitative research. London: Springer; 2016. p. 275-84. [citado em 2017 out. 02]. Disponível em: DOI: 10.1007/978-3-319-43271-7_7

Turato ER. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico- epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humana. 6ª ed. Petrópolis: Vozes; 2013. 688p.

Green BN, Johnson CD. Interprofessional collaboration in research, education, and clinical practice: working together for a better future. J Chiropr Educ. 2015[citado em 2017 out. 02];29(1):1-10. Disponível em: DOI: 10.7899/JCE-14-36.

Renner JS, Taschetto DVR, Baptista GL, Basso CR. Qualidade de vida e satisfação no trabalho: a percepção dos técnicos de enfermagem que atuam em ambiente hospitalar. REME - Rev Min Enferm. 2014[citado em 2017 out. 09];18(2):440-6. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/938

Baker L, Egan-Lee E, Martimianakis MA, Reeves S. Relationships of power: implications for interprofessional education. J Interprof Care. 2011[citado em 2017 out. 06];25(2): 98-104. Disponível em: DOI: 10.3109/13561820.2010.505350

Navarro ASS, Guimarães RLS, Garanhani ML. Trabalho em equipe: o significado atribuído por profissionais da estratégia de saúde da família. REME - Rev Min Enferm. 2013[citado em 2017 out. 05];17(1):61-8. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/579

Waldow VR. Cuidado colaborativo em instituições de saúde: a enfermeira como integradora. Texto Contexto Enferm. 2014[citado em 2017 out. 04];23(4):1145-52. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n4/pt_0104-0707-tce-23-04-01145.pdf

Massoco ECP, Melleiro MM. Comunicação e segurança do paciente: percepção dos profissionais de enfermagem de um hospital de ensino. REME - Rev Min Enferm. 2015 [citado em 2017 out. 01];19(2):187-91. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1014

Silva JAM, Peduzzi M, Orchard C, Leonello VM. Educação interprofissional e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Rev Esc Enferm USP. 2015[citado em 2017 out. 03];49(Esp. 2):16-24. Disponível em: DOI: 10.1590/S0080-623420150000800003

Published

2018-03-08

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Colaborative practice: potentialities and challenges for nurses in the hospital context. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2018 Mar. 8 [cited 2025 May 22];21. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49835

Similar Articles

1-10 of 1613

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>