Zimbo Trio in Film
Musical Genres and Audiovisual Analysis
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45511Keywords:
Zimbo Trio, Song, Modern Brazilian CinemaAbstract
This paper maps the collaborations of Zimbo Trio with the musical constructions of four feature films of the 1960s – Noite vazia (1964), A margem (1967), O quarto (1968) and As armas (1969) – seeking to examine the audiovisual figures and the recurring social meanings. To this end, a two-step approach is carried out, starting from the delimitation of sound characteristics and musical genres (samba-jazz and bossa nova) in records and shows, succeeded by an audiovisual analysis (CHION, 2011), of the main figures and narrative functions in the cinematographic works. Under the bias of these analysis, we seek to problematize the positioning of these works in the face of tensions between political engagement and adhering to the cultural industry (NAPOLITANO, 2010), or between nationalism and universalism (RAMOS, 1983), in terms of cinematic thinking.
References
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio
de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
ANAND, Mulk Raj. Kama Kala: Some Notes on the Philosophical Basis of Hindu Erotic Sculpture.
Geneva: Nagel Publishers, 1962.
AZEREDO, Ely. Na procura do êxtase, um jogo sem vencedor. 1964. [Recorte sem identificação, P.
/11, do acervo da Cinemateca Brasileira].
BARROS, Jefferson. Quem tem medo de Walter H. Khouri? Correio do Povo. [s. l.], p. 18, 17 jan. 1965.
BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BERNARDET, Jean-Claude; GALVÃO, Maria Rita. Cinema: repercussões em caixa de eco ideológica.
São Paulo: Brasiliense, 1983.
BIÁFORA, Rubem. Com Noite Vazia a definitiva maioridade do cinema brasileiro. O Estado de S.
Paulo, São Paulo, 27 set. 1964.
BIÁFORA, Rubem. Um Pasolini brasileiro. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 5 fev. 1967a.
BIÁFORA, Rubem. Fitas de Bergman, Khouri e Candeias. O Estado de São Paulo, São Paulo, p. 24, 17
dez. 1967b.
BIÁFORA, Rubem. Amanhã o início. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 25 out. 1970.
BRITO, Brasil Rocha. Bossa Nova. In: CAMPOS, Augusto de. Balanço da Bossa. São Paulo:
Perspectiva, 1974. p. 17-50.
CAMPOS, Augusto de. Da jovem Guarda a João Gilberto. In: CAMPOS, Augusto de. Balanço da
Bossa. São Paulo: Perspectiva, 1974. p. 51-58.
CHION, Michel. A audiovisão:som e imagem no cinema. Lisboa: Mímesis, 2011.
FAVARETTO, Celso. Tropicália, alegoria, alegria. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.
GALVÃO, Walnice Nogueira. MMPB: uma análise ideológica. In: GALVÃO, W. Saco de gatos: ensaios
críticos. São Paulo: Duas Cidades, 1976. p. 93-119.
GAMO, Alessandro. Aves sem rumo: a transitoriedade no cinema de Ozualdo Candeias. 2000. 99 f.
Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2000.
GOMES, Marcelo Silva. Samba-jazz aquém e além da bossa nova. 2010. 213 p. Tese (Doutorado
em Música) – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2010.
GUERRINI JUNIOR, Irineu. A Música no Cinema Brasileiro. São Paulo: Terceira Margem, 2009.
LAURA, Ida. O quarto. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 29 jul. 1968a.
LAURA, Ida. Significado de O quarto. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 12 dez. 1968b.
LAURA, Ida. Anatomia de uma realidade. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 31 ago. 1969.
MACHADO, Cristina Gomes. Zimbo Trio e o fino da bossa: uma perspectiva histórica e sua
repercussão na moderna música popular brasileira. 2008. 410 f. Dissertação (Mestrado em Música) –
Instituto de Artes, UNESP, São Paulo, 2008.
MEDAGLIA, Júlio. Balanço da Bossa Nova. In: CAMPOS, Augusto de. Balanço da Bossa. São Paulo:
Perspectiva, 1974. p. 67-131.
MELLO, Zuza Homem de. A era dos festivais: uma parábola. São Paulo: Ed. 34, 2003.
NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB
(1959-69). Versão digital revista pelo autor. São Paulo: Annablume: FAPESP, 2010.
NAPOLITANO, Marcos. O conceito de MPB nos anos 60. História: Questões & Debates, Curitiba, n.
, p. 11-30, 1999.
PERDIGÃO, Paulo. Noite Vazia. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 1 abr. 1965.
RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, estado e lutas culturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
RAMOS, Fernão. Cinema Marginal (1968/1973). São Paulo: Brasiliense, 1987.
SILVA, Alvares da; FONTOURA, Walter. Bossa Nova rende milhões. O cruzeiro, 9 fev. 1963.
SIMIS, Anita. Nacionalistas versus universalistas? In: SIMIS, Anita. Cinema e Estado no Brasil. São
Paulo: Annablume, 1996. p. 260-275.
SIMIS, Anita. INC (Instituto Nacional de Cinema). In: RAMOS, F.; MIRANDA, F. (org.) Enciclopédia do
Cinema Brasileiro. São Paulo: Ed. Senac, 2004. p. 298-299.
STERNHEIM, Alfredo. Máximo Barro: Talento e altruísmo. São Paulo: Imprensa Oficial, 2009.
TINHORÃO, José Ramos. Pequena História da Música Popular. São Paulo: Art Editora, 1991.
UCHÔA, Fábio Raddi. O Seminário de Cinema do MASP e a produção documental de Ozualdo
Candeias (1955-66). Revista Famecos, v. 24, n. 2, maio/ago. 2017.
VIANNA, Antônio Moniz. A Margem. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 8, 18 abr. 1968.
VIDAL JÚNIOR, Itamar; TINÉ, Paulo. A música de Rogério Duprat na filmografia de Walter Hugo
Khouri. Itinerários: Revista de Literatura, n. 49, p. 97-113, jul./dez. 2019. Disponível em:
https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/12269. Acesso em: 15 jan. 2023.
XAVIER, Ismail. Cinema Brasileiro Moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fábio Uchôa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.