Leila Danzinger e a emancipação das imagens

Authors

  • Bárbara Mól Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Keywords:

Late, poetic, reappearance

Abstract

The article is woven according to a singular experiment of artist Leila Danziger: the work with the images on Vanitas (2010) and Banzo (2012). Due to hers operations and gestures of deletion, suspension and reappearance of the image, to hers thoughts on memory and temporality, we seek in this article to know how to resist and live with the disappearance, with the wrecks and shrapnel mundane, how to track the traces that make to dream.

Author Biography

Bárbara Mól, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Mestre em artes pela Escola de Belas Artes, da UFMG.
Pesquisa o livro – como propulsor e campo para as imagens fotográfica e literária – e a condição do artista e suas operações sensíveis.

References

BANDEIRA, Julio; LAGO, Pedro Corrêa do. Debret e o Brasil: obra completa. Rio de Janeiro: Capivara, 2013.

DANZIGER, Leila [et al.]. Leila Danziger: todos os nomes da melancolia. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012.

DANZIGER, Leila. www.leiladanziger.com. Acesso em 30 de outubro de 2012.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

JIMENEZ, Marc. O que é estética?. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 1999.

ODA, Ana Maria Galdini Raimundo. Escravidão e nostalgia no Brasil: o banzo. In: Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. 11, n. 4, p. 735-761, dezembro 2008.

Published

2015-06-01

How to Cite

MÓL, B. Leila Danzinger e a emancipação das imagens. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 55–67, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15670. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section