CONSIDERAÇÕES SOBRE A MOSTRA THE STATIONS OF THE CROSS

LEMA SABACHTANI, DE BARNETT NEWMAN

Authors

  • Vera Pugliese Universidade de Brasília (UNB), Brasil

Keywords:

Barnett Newman, Pathosfomeln, Poetic process

Abstract

The article interwaves discourses on Barnett Newman’s exposition The Stations of the Cross. Lema sabachtani (1966). The working hypothesis is that the poetic gesture had been closely displaced to the artwork formation process with the concept of Pathosformeln, despite engaging with abstraction, allowing to put this reception by art criticism at the time then in another theoretical perspective.

Author Biography

Vera Pugliese, Universidade de Brasília (UNB), Brasil

É Professora Adjunta 2 na Área de Teoria e História da Arte do Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes da Universidade de Brasília (desde 2010), atuando também na Pós-Graduação. Coordena o Laboratório de Teoria e História da Arte - LaTHA/VIS/IdA/UnB. Doutora e Mestre em Arte Contemporânea na Linha de Pesquisa Teoria e História da Arte (PPGArte-VIS/IdA/UnB), lecionou em universidades em São Paulo e Brasília desde 1993.

References

ALLOWAY, Stations of the Cross. Lema Sabachtani. Catálogo, The Guggenheim R. Solomon Museum, 1966.

BESANÇON, A. Imagem proibida. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

BOIS, Y.-A. Pintura como modelo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

DIDI-HUBERMAN, G. L´Image Survivante. Paris: Minuit, 2002.

DIDI-HUBERMAN, G. L’Image ouverte. Paris: Gallimard, 2007.

EFAL, A. Warburg’s “Pathos Formula”. In: Assaph-Studies in Art History, n. 5, 2001. Disponível: http://www5.tau.ac.il/arts/departments/images/stories/journals/arthistory/Assaph5/13adiefal.pdf. Acesso: 15/03/2010.

GODFREY, M. Barnett Newman’s ‘Stations of the Cross’ and the Memory of the Holocaust. In: HO, M. (org.) Reconsidering Barnett Newman. Philadelphia: The Philadelphia Museum of Art. 2002, p. 46-66.

GOMBRICH, E. Aby Warburg: An intellectual biography. London: The Warburg Institute, 1970.

HESS, T. Barnett Newman. New York: Walker, 1971.

KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. São Paulo: Forense, 2ª ed., 2002.

LEVY-BRUHL, L. A mentalidade primitiva. São Paulo: Paulus, 2008.

LYOTARD, J.-F. Barnett Newman – O instante. In: Revista Gávea, Rio de. Janeiro: PUC-RIO, n. 4, jan, 1987, p. 83-94.

_________. O pós-moderno explicado às crianças. 2ª ed. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

NEWMAN, B. Statement. In: The Stations of the Cross. Catálogo. New York: The Guggenheim R. Solomon Museum, 1966, p. 9.

NEWMAN, B. Barnett Newman: selected writings and interviews. Los Angeles: University of California Press, 1990.

PANOFSKY, E. Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1979.

PANOFSKY, E. Estudos de Iconologia. Lisboa: Estampa, 1986.

PAYOT, G. Unimente – Barnett Newman: a arte abstrata e o significado. In: HUCHET, S. Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: EDUSP, 2012, p. 263-287.

PUGLIESE, V. Os Sudários de Bené Fonteles, O Chemin de la Croix de Henri Matisse e as Stations of the Cross de Barnett Newman: pathos e anacronismo na Historiografia da Arte. 2013. Tese (Doutorado) – Departamento de Artes Visuais, Instituto de Artes, Universidade de Brasília, 2013.

REISE, B. The Stance of Barnett Newman. In: Studio International, 179, no. 919, February 1970, p. 49-63.

ROSENBERG, H. Barnett Newman. New York: Abrams, 1978.

SHIFF, R. To Create Oneself. In: SHIFF, R (Org.). Barnett Newman: A Catalogue Raisonné. New York: The B. Newman Foundation / Yale University Press, 2004, p. 2-115.

TEMKIN, A. Barnett Newman on Exhibition. In: TEMKIN, A. (Ed.) Barnett Newman. Philadelphia: Philadelphia Museum of Art / Yale University Press, 2002, p. 18-75.

TEMKIN, A.; PENN, S.; HO, M. Catalogue. In: TEMKIN, A. (Ed.) Barnett Newman. Philadelphia: Philadelphia Museum of Art / Yale University Press, 2002, p. 112-315.

WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madrid: Akal Ediciones, 2010.

WARBURG, A. The Renewal of Pagan Antiquity. Los Angeles: Getty Fondation, 1999.

Published

2016-11-01

How to Cite

PUGLIESE, V. CONSIDERAÇÕES SOBRE A MOSTRA THE STATIONS OF THE CROSS: LEMA SABACHTANI, DE BARNETT NEWMAN. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 266–286, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15752. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Articles - Open section

Most read articles by the same author(s)