The Crossroads of Memory

When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2023.45469

Keywords:

Art, Memory, Military dictatorship, Monuments

Abstract

This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute.

Author Biography

Sara Vasconcelos Cruz

Graduada em Tecnologia em Artes Plásticas e Licenciatura em Artes Visuais pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), especialista em Educação Inclusiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e mestre em Ensino de Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Foi professora substituta da Universidade Regional do Cariri (Urca). Artista premiada em 2009 na XV Unifor Plástica na categoria Gravura, fez exposições em várias cidades brasileiras e no exterior. Membro do coletivo Aparecidos Políticos desde 2013, premiado no 65 Salão de Abril, em Fortaleza, com a performance "Operação Carcará". Autora, junto ao coletivo Aparecidos Políticos, do livro "Minimanual da Arte Guerrilha Urbana" (2015) e "Somos os que foram" (2021). Autora do livro "Travessia dos Sentidos: estratégias de medicação multissensorial e inclusiva no Sobrado Dr. José Lourenço em Fortaleza", com Robson Xavier da Costa. Ilustradora do Programa de Alfabetização na Idade Certa (PAIC) desde 2012, com cinco títulos infantis ilustrados pelo programa. Idealizadora do canal A/r/tografismos, no YouTube.

References

BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-3). Brasília: SEDHPR, 2010.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

MARQUEZ, Renata; CANÇADO, Wellington. Na corda-bamba: intervenções urbanas em dança contemporânea. In: LETRO, Claúdio; GODOI, Wendderson (org.). ENARTCI: emergência. Ipatinga: Hibridus, 2010. p. 70-74.

SAFATLE, Vladimir. Usar a força contra a força. Revista Cult. 2013. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/usar-forca-contra-forca/. Acesso em: 25 mar. 2023.

RANCIÈRE, Jacques. Será que a arte resiste a alguma coisa? In: LINS, Daniel (org.). Deleuze: arte, resistência – Simpósio Internacional de Filosofia, Fortaleza. 2004. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fundação da Cultura, Esporte e Turismo, 2007.

Published

2023-08-01

How to Cite

MOURÃO, A. de A.; CRUZ, S. V. The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 28, p. 212–229, 2023. DOI: 10.35699/2238-2046.2023.45469. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469. Acesso em: 19 may. 2024.