Vocabulary, textual complexity and reading comprehension in digital learning environments: an initial investigation with high school students
DOI:
https://doi.org/10.17851/1983-3652.9.2.64-76Keywords:
digital environments, textual complexity, distance learning resources, vocabularyAbstract
In this paper, we describe an initial investigation that intended to qualify the elaboration and usability of didactic resources for Distance Learning (DL) in the field of Languages/Portuguese Language and Reading. We present the planning of the resource, the selection of materials and the theoretical notions involved, and the initial design of the activity, which consisted in reading and evaluating the complexity of a set of short texts. The experience was successful only for a small controlled group of students and unsuccessful for the large uncontrolled group. In order to improve the devised resource and implement it didactically, there is the need to perform previous presential learning activities with the involved groups and proceed with the student’s evaluation of the results after the task is accomplished.
References
BERBER SARDINHA, T. Linguística de corpus. São Paulo: Manole, 2004.
BIDERMAN, M. T. Teoria Linguística: Linguística Quantitativa e Computacional. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.
BIDERMAN, M. T. Léxico e Vocabulário Fundamental. Alfa, São Paulo, v. 40, p. 27-46, 1996.
CUNHA, A. L. V. da. Coh-Metrix-Dementia: análise automática de distúrbios de linguagem nas demências utilizando Processamento de Línguas Naturais, 2015. 151 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Computação e Matemática Computacional). Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação da Universidade de São Paulo, 2015.
FINATTO, M. J. B.; EVERS, A.; PASQUALINI, B.; KUHN, Tanara Z.; PEREIRA, A. M. Vocabulário controlado e redação de definições em dicionários de português para estrangeiros: ensaios para uma léxico-estatística textual. Revista Trama (UNIOESTE Online), v. 10, p. 53-68, 2014.
FINATTO, M. J. B; STEFANI, M.; PASQUALINI, B. F.; CIULLA, A.; EVERS, A.; SORTICA, M. Leitura: um guia sobre teoria(s) e prática(s). Porto Alegre: UFRGS, 2015.
FLESCH, R. The art of readable writing. New York: Harper & Row, 1949.
FULGÊNCIO, L.; LIBERATO, Y. Como facilitar a leitura. São Paulo: Contexto, 1998.
KLEIMAN, A. Avaliando a compreensão: letramento e discursividade nos testes de leitura. In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global Editora, 2003, p. 209-225.
MARTINS, T. B. F., GHIRALDELO, C. M., NUNES, M. G., OLIVEIRA JÚNIOR, O. N. Readability formulas applied to textbooks in Brazilian-Portuguese. Technical Report, São Carlos: ICMC/USP, 1996.
MCNAMARA, D. Reading Comprehension: Theories, Interventions, Tecnologies. New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers, 2007.
PASQUALINI, B. Leitura, tradução e medidas de complexidade textual em contos da literatura para leitores com nível de letramento básico. 2012. 155f. Dissertação (Mestrado em Letras). Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012.
PEREIRA, V. W. Predição leitora: procedimentos e desempenhos em ambiente virtual e ambiente não virtual. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 3, n. 44, p. 22-27, jul./set. 2009.
RIBEIRO, Vera M. Matriz de referência para a medição do alfabetismo nos domínios do letramento e do numeramento. Estudos em Avaliação Educacional, 21, n. 45, jan./abr. 2010, p. 147-168.
TFOUNI, L. V. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.