Brazilian booktubers
literary channels to encourage reading
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.39079Keywords:
Booktubers, YouTube, Reading, EducationAbstract
Booktubers are producers of videos with literary content that encourage the reading of books and share the production in the virtual space of YouTube. The aim was to investigate the main literary channels and the content conveyed by the most influential booktubers in Brazil. Quantitative-qualitative research carried out on the YouTube platform with the descriptors “booktubers Brasil”, “booktuber Brasil” and “Brazilian booktubers”, to locate national channels with a number of subscribers equal to or greater than 100 thousand and access the correspondent videos and statistics. The results revealed six channels – “Bel Rodrigues”, “Ler antes de morrer”, “Tatianagfeltrin”, “Ler até amanhecer”, “Vá ler um livro”, and “Melina Souza” – and 18 videos. It was found that, together, they bring together 2,910,000 subscribers, with an annual average of 624 posts and 34,783,434 views. All the influencers are young white women, who, with remarkable verbal and corporal fluency, review different literary genres, densified by historical, journalistic, social. Verbal-visual elements such as cinematographic scenes, musical fragments, photographs, and highlighted texts illustrate the reports. It is concluded that booktubers transform YouTube into an attractive learning and reading incentive scenario. Despite the expressive amount of access, it is inaccessible to those lacking in Digital Information and Communication Technologies.
Downloads
References
BROWDER, Laura. True crime. In: NICKERSON, Catherine Ross (Ed.). The Cambridge Companion to American Crime Fiction. [S.l.]: Cambridge University Press, jul. 2010. p. 121–134. DOI: 10.1017/ccol9780521199377.011. Disponível em: https://doi.org/10.1017/ccol9780521199377.011.
CARMEN QUILES, Marı́a del. Discurso publicitario e intertextualidad: itinerarios para la formación comunicativa del profesorado. Educação & Formação, v. 6, n. 1, e3455, jan. 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i1.3455. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3455.
DÍAZ, Inmaculada Clotilde Santos; CALVILLO, Marı́a Juárez; IBÁÑEZ, Ester Trigo. Motivación por la lectura académica de futuros docentes. Educação Formação, Educacao e Formacao, v. 6, n. 1, e3535, jan. 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i1.3535. Disponível em: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3535.
FELTRIN, Tatiana. Ligando livros e pessoas. [S.l.: s.n.], 2021. https://www.youtube.com/user/tatianagfeltrin.
FERREIRA, Élida Paulina; SANTOS, Daiane Conceição Simões. Inovação no ensino: letramento crı́tico no smartphone em sala de aula de lı́ngua portuguesa. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa, v. 11, n. 3, p. 252–267, dez. 2018. DOI: 10.17851/1983-3652.11.3.252-267. Disponível em: https://doi.org/10.17851/1983-3652.11.3.252-267.
FIALHO, Lia Machado Fiuza; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de. A formação do pedagogo em reflexão. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 3, p. 171–186, dez. 2021. ISSN 2177-5060, 2447-9373. DOI: 10.29378/plurais.2447-9373.2021.v6.n3.8600. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/8600. Acesso em: 18 out. 2022.
GARCÍA-ROCA, Anastasio. Spanish Reading Influencers in Goodreads: Participation, Experience and Canon Proposed. Journal of New Approaches in Educational Research, University of Alicante, v. 9, n. 2, p. 153, jul. 2020. DOI: 10.7821/naer.2020.7.453. Disponível em: https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.453.
ISABELLA LUBRANO. Vá ler um livro. [S.l.: s.n.], 2021. https://www.youtube.com/c/lerantesdemorrer.
KIRCHOF, Edgar R; SILVEIRA, Rosa Hessel. Leitura em tempos de rede: booktubers e jovens leitores/as. Revista Letras Raras, Editora da Universidade Federal de Campina Grande, v. 7, n. 3, p. 55–74, dez. 2018. DOI: 10.35572/rlr.v7i3.1171. Disponível em: https://doi.org/10.35572/rlr.v7i3.1171.
KRUG, Flavia Susana. O texto eletrônico e suas particularidades textuais. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa, v. 12, n. 1, p. 37–47, abr. 2019. DOI: 10.17851/1983-3652.12.1.37-47. Disponível em: https://doi.org/10.17851/1983-3652.12.1.37-47.
LEITE, Tatiany. Vá ler um livro. [S.l.: s.n.], 2021. https://www.youtube.com/channel/UCS5a1_esduzm8pczibavnmq.
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos. Trabalho docente no Brasil durante a pandemia da Covid-19. Educação Unisinos, v. 25, p. 1–18, set. 2021. ISSN 2177-6210. DOI: 10.4013/edu.2021.251.26. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/23128. Acesso em: 18 out. 2022.
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; MACHADO, Charliton José dos Santos et al. Utilização de lives como ferramenta de educação em saúde durante a pandemia pela Covid-19. Educação & Sociedade, v. 42, e240176, 2021. ISSN 1678-4626. DOI: 10.1590/es.240176. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302021000100308&tlng=pt. Acesso em: 18 out. 2022.
NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; VALDEGIL, Daniel de Assis; SABINO, Raquel do Nascimento. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: estado da arte. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 2, e325271, mar. 2021. ISSN 2675-519X. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.5271. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5271. Acesso em: 18 out. 2022.
OLIVA, Manuel Francisco Romero; PONCE, Hugo Heredia; JURADO, Paula Rivera. Una mirada a los clásicos en la formación inicial de maestro desde la Lectura Fácil. Educação & Formação, v. 6, n. 1, e3533, jan. 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i1.3533. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3533.
OLIVEIRA, Heloá Cristina Camargo de et al. Booktubers e bibliotecas: uma proposta de atuação inovadora de mediação de leitura. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 14, p. 8–25, 2021.
PENA, Zósimo López. El análisis multimodal del anuncio publicitario audiovisual para el aula de Lengua Castellana y Literatura en Educación Secundaria y Bachillerato. Educação Formação, Educacao e Formacao, v. 5, n. 3, mai. 2020. DOI: 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2839. Disponível em: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2839.
RAMOS-NAVAS-PAREJO, Magdalena et al. uso de las TIC para la animación a la lectura en contextos vulnerables. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa, v. 13, n. 3, p. 240–261, out. 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2020.25730. Disponível em: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25730.
RODRIGUES, Bel. Literatura, criminologia, cinema. [S.l.: s.n.], 2021. https://www.youtube.com/c/belrodrigues.
RODRIGUES, Joici. Ler até amanhecer. [S.l.: s.n.], 2021. https://www.youtube.com/c/lerat%c3%89amanhecer.
SILVA, Cı́cero da; GONÇALVES, Adair Vieira. Principales vertientes de los estudios de alfabetización en Brasil. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa, v. 14, n. 1, e29164, abr. 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.29164. Disponível em: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.29164.
SOUZA, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlandia, v. 31, n. 61, p. 21–44, abr. 2017. DOI: 10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44. Disponível em: https://doi.org/10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44.
SOUZA, Leticia Oliveira de; ANSELMO, Katyanna De Brito. Saberes da docência: leitura crı́tica, emancipação humana e profissional. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Revista Praticas Educativas, Memorias e Oralidades, v. 3, n. 1, e314290, dez. 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.4290. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4290.
SOUZA, Melina. Melina Souza. [S.l.: s.n.], 2021. https://www.youtube.com/c/melinasouza01.
SOUZA MINAYO, Maria Cecı́lia de. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, FapUNIFESP (SciELO), v. 17, n. 3, p. 621–626, mar. 2012. DOI: 10.1590/s1413-81232012000300007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-81232012000300007.
TEIXEIRA, Claudia Souza; COSTA, Andressa Abraão. Movimento Booktubers: práticas emergentes de mediação de leitura / Booktubers movement: emerging practices of reading mediation. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais - Pro-Reitoria de Pesquisa, v. 9, n. 2, p. 13–31, dez. 2016. DOI: 10.17851/1983-3652.9.2.13-31. Disponível em: https://doi.org/10.17851/1983-3652.9.2.13-31.
TOMASENA, José Miguel. ¿Quiénes son los bookTubers? Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, Universidad Castilla la Mancha, v. 20, n. 2, p. 43–55, jun. 2021. DOI: 10.18239/ocnos_2021.20.2.2466. Disponível em: https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.2.2466.
VIZCAÍNO-VERDÚ, Arantxa; CONTRERAS-PULIDO, Paloma; GUZMÁN-FRANCO, Marı́a-Dolores. Reading and informal learning trends on YouTube: The booktuber. Comunicar, Grupo Comunicar, v. 27, n. 59, p. 95–104, abr. 2019. DOI: 10.3916/c59-2019-09. Disponível em: https://doi.org/10.3916/c59-2019-09.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lia Machado Fiuza Fialho, Vanusa Nascimento Sabino Neves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.