Brazilian booktubers

literary channels to encourage reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.39079

Keywords:

Booktubers, YouTube, Reading, Education

Abstract

Booktubers are producers of videos with literary content that encourage the reading of books and share the production in the virtual space of YouTube. The aim was to investigate the main literary channels and the content conveyed by the most influential booktubers in Brazil. Quantitative-qualitative research carried out on the YouTube platform with the descriptors “booktubers Brasil”, “booktuber Brasil” and “Brazilian booktubers”, to locate national channels with a number of subscribers equal to or greater than 100 thousand and access the correspondent videos and statistics. The results revealed six channels – “Bel Rodrigues”, “Ler antes de morrer”, “Tatianagfeltrin”, “Ler até amanhecer”, “Vá ler um livro”, and “Melina Souza” – and 18 videos. It was found that, together, they bring together 2,910,000 subscribers, with an annual average of 624 posts and 34,783,434 views. All the influencers are young white women, who, with remarkable verbal and corporal fluency, review different literary genres, densified by historical, journalistic, social. Verbal-visual elements such as cinematographic scenes, musical fragments, photographs, and highlighted texts illustrate the reports. It is concluded that booktubers transform YouTube into an attractive learning and reading incentive scenario. Despite the expressive amount of access, it is inaccessible to those lacking in Digital Information and Communication Technologies.

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Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Fortaleza, CE, Brasil

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPq.

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Educação, João Pessoa, PB, Brasil

Doutoranda em Educação, Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes (UFPB), Licenciatura e Graduação em Enfermagem (UFPB), Graduação em Direito (UNIPE), Especializações em Enfermagem Pediátrica (UFPE), Especialização em Linhas de Cuidados em Enfermagem Saúde Materno, Neonatal e do Lactente (UFSC), Especialização em Enfermagem Obstétrica (UFMG). Enfermeira da Universidade Federal da Paraíba e enfermeira do Hospital da Polícia Militar General Edson Ramalho.

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Published

2022-11-07

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; NEVES, V. N. S. Brazilian booktubers: literary channels to encourage reading. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 16, p. e39079, 2022. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.39079. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/39079. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier 2023: New educational environments for reading: literacy, multimodality and transmediality