Digital technologies in the context of PROEJA

a scientometric analysis of knowledge production

Authors

Keywords:

Information and communication technologies, Youth and adult education, Vocational education

Abstract

The use of digital technologies in the educational context has been discussed in recent decades. However, there is still a gap when we look at the discussion of the use of technology resources for young people and adults in Vocational Education. In order to fill part of this gap, this work outlines a scientometric profile of the dissertations and theses available in the Brazilian Digital Library of Dissertations and Theses that address this topic. The search was carried out using the descriptors “digital technologies” AND “PROEJA” and the combination of the descriptors “digital technologies” AND “vocational education” AND “young people and adults”, as well as “Digital information and communication technology” AND “PROEJA”. The inclusion criteria were to be available for analysis and to focus on the study of the use of digital technologies for the public of young people and adults in Vocational Education, resulting after analysis in nine works, which form the corpus of the study. The set of results made it possible to understand the panorama of this field of studies, as well as highlighting the need for research involving the theme of technologies for the education of young people and adults in the context of vocational training.

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Author Biographies

Luane Nunes Trindade, Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Santa Maria, RS, Brasil

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Maria, (UFSM), na linha de Formação Docente para a Educação Profissional e Tecnológica; graduada em Licenciatura em História pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA), durante a graduação dedicou-se ao estágio extracurricular na Escola Estadual de 1º e 2º Graus Coronel Pilar no atendimento aos alunos incluídos, 2010 e 2011, bolsista PROBIC durante o ano 2012 no projeto de pesquisa intítulado Rock e cultura política no Brasil (1980-1990) o qual foi premiado em 1º lugar no SIC - Salão de Iniciação Cientifica (UNIFRA), monitora da cadeira de História do Rio Grande do Sul II no primeiro semestre de 2013, monitora da cadeira de História Medieval no segundo semestre de 2013, possui pesquisas sobre política econômica durante a década de 1980, dando ênfase aos Planos Cruzados I e II e Plano Bresser, atuou como professora dos anos finais do ensino fundamental no Colégio Marco Polo em Santa Maria-RS, durante os anos de 2019 a 2021 esteve como servidora pública municipal, junto a Secretaria Municipal de Planejamento do município de Restinga Sêca, graduanda em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Maria -RS.

Claudia Barin, Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Química, Santa Maria, RS, Brasil

Possui graduação em Química Industrial pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), mestrado em Química (Química Analítica) pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e doutorado em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (2001). É pós-doutora em Eletroquímica pelo IQSC/USP e pós-doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria e professora do Mestrado Acadêmico em Educação Profissional e Tecnológica (CTISM). Tem experiência na área de Química, com ênfase em Eletroquímica, no ensino mediado por tecnologias e na formação de professores.

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Published

2024-08-30

How to Cite

TRINDADE, L. N.; BARIN, C. Digital technologies in the context of PROEJA: a scientometric analysis of knowledge production. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e52608, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/52608. Acesso em: 28 oct. 2024.