Digital technologies in the context of PROEJA
a scientometric analysis of knowledge production
Keywords:
Information and communication technologies, Youth and adult education, Vocational educationAbstract
The use of digital technologies in the educational context has been discussed in recent decades. However, there is still a gap when we look at the discussion of the use of technology resources for young people and adults in Vocational Education. In order to fill part of this gap, this work outlines a scientometric profile of the dissertations and theses available in the Brazilian Digital Library of Dissertations and Theses that address this topic. The search was carried out using the descriptors “digital technologies” AND “PROEJA” and the combination of the descriptors “digital technologies” AND “vocational education” AND “young people and adults”, as well as “Digital information and communication technology” AND “PROEJA”. The inclusion criteria were to be available for analysis and to focus on the study of the use of digital technologies for the public of young people and adults in Vocational Education, resulting after analysis in nine works, which form the corpus of the study. The set of results made it possible to understand the panorama of this field of studies, as well as highlighting the need for research involving the theme of technologies for the education of young people and adults in the context of vocational training.
Downloads
References
ALVARENGA, Mariana Monteiro Soares Crespo de; LEMOS, Suely Fernandes Coelho; NETO, Aristóteles Batista Rangel. O uso das TDIC no processo de construção do conhecimento dos estudantes do PROEJA, do Instituto Federal Fluminense - Campus Campos Guarus. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 18, n. 52, p. 201–219, set. 2020. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/6136. Acesso em: 15 jul. 2023.
BARIN, Claudia Smaniotto; MANZONI, Jairo; CORDENONSI, Adriana Zanki; MENEGATTI, Fernando; GARCIA, Tainan. Desafios do Ensino Remoto na Educação Profissional e Tecnológica. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar – Desafios do Ensino Remoto na Educação Profissional e Tecnológica, v. 9, n. 1, 2020. Acesso em: 12 maio 2020.
BARROS, Rosiani Salviano; GUIMARÃES, André Rodrigues. A produção científica sobre o PROEJA no GT 18 - Educação de Pessoas Jovens e Adultas - ANPEd (2007-2017). Praxis Educativa, v. 14, n. 2, p. 601–621, 2019. ISSN 18094031, 18094309. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.14n2.011. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13006. Acesso em: 29 ago. 2024.
BENTES, Haroldo de Vasconcelos. Tecnologias digitais e a prática pedagógica do PROEJA, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. 2013. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE). Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/6039. Acesso em: 12 maio 2023.
BRANCO, Grasielle Batista; PINTO, Marialva Moog. Levantamento das produções sobre as contribuições do uso das tecnologias de informação e comunicação nas práticas pedagógicas da educação de jovens e adultos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 3, p. 1417–1433, jul. 2022. DOI: 10.21723/riaee.v17i3.15915. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15915. Acesso em: 28 jun. 2024.
BRASIL. Decreto nº 5.478, de 24 de junho de 2005. Institui, no âmbito das instituições federais de educação tecnológica, o Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/dec_5478.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.
CLEOPHAS, Maria das Graças; EVERTON, Bedin. Panorama sobre o Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo (CTPC) à luz das percepções dos estudantes. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 399–408, ago. 2022. DOI: 10.22456/1679-1916.126687. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/126687. Acesso em: 17 maio 2023.
GADOTTI, Moacir. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: UM olhar sobre Paulo Freire - Congresso Internacional. Évora: [s. n.], 2000.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; BORJA, Shirley Doweslei Bernardes; LOPES, Aline Moraes; ANDALÉCIO, Aleixina Maria Lopes. As mulheres praticando ciência no Brasil. Revista Estudos Feministas, Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 24, n. 1, p. 11–30, jan. 2016. ISSN 0104-026x. DOI: 10.1590/1805-9584-2016v24n1p11.
JOAQUIM, Sivaldo; OLIVEIRA, Wilk. As percepções dos professores da educação básica sobre o uso de tecnologias digitais no ensino remoto emergencial. Dez. 2021. f. 81–90. Tese (Doutorado) – Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. DOI: 10.22456/1679-1916.121190. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/121190. Acesso em: 17 maio 2023.
LEITE, Maria Letícia Felicori Tonelli e Teixeira. PROEJA: a experiência de um grupo virtual como forma de inserção digital. 2012. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/60938. Acesso em: 14 maio 2024.
LETA, Jacqueline. As mulheres na ciência brasileira: crescimento, contrastes e um perfil de sucesso. Estudos Avançados, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 49, p. 271–284, dez. 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/9956. Acesso em: 18 maio 2023.
LIMA, Mércio Nascimento de. Compreensão do conceito de momento de uma força: aplicação no cálculo de estruturas na educação profissional de jovens e adultos. 2022. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física) – Universidade de Brasília, Brasília. Acesso em: 18 maio 2023.
LOBO, Édila Marta Miranda. Contribuições da Educação a Distância a Pedagogia da Alternância. 2012. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica. Disponível em: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/12210. Acesso em: 20 maio 2023.
MACIAS-CHAPULA, Cesar A. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, v. 27, n. 2, 1998. DOI: 10.18225/ci.inf.v27i2.794. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/794. Acesso em: 10 abr. 2023.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (ed.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Revista e atualizada 25. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 9–29.
MINUZZI, Evelize Dorneles; COUTINHO, Renato Xavier. Produção de conhecimento sobre ensino médio integrado à educação profissional: um panorama cienciométrico. Educação em Revista, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, e228443, 2020. ISSN 0102-4698. DOI: 10.1590/0102-4698228443.
MORAIS, Jocasta Maria Oliveira; OLIVEIRA, Francisco Thiago Chaves de; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; SOUZA, Sarlene Gomes de. Contribuições de Paulo Freire para a educação de jovens e adultos: uma revisão narrativa. Educação em Revista, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 39, e40514, 2023. ISSN 0102-4698. DOI: 10.1590/0102-469840514.
OLIVEIRA, Achilles Alves de; SILVA, Yara Fonseca de Oliveira e. Mediação pedagógica e tecnológica: conceitos e reflexões sobre o ensino na cultura digital. Rev. Educ. Questão, scielo, v. 60, n. 64, e–28275, abr. 2022. ISSN 0102-7735. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352022000200203&nrm=iso. Acesso em: 19 maio 2024.
PALMEIRA, Lana Lisiêr de Lima; CORDEIRO, Carla Priscilla Barbosa Santos; PRADO, Edna Cristina do. A análise de conteúdo e sua importância como instrumento de interpretação dos dados qualitativos nas pesquisas educacionais. Cadernos de Pós-graduação, v. 19, n. 1, p. 14–31, jul. 2020. DOI: 10.5585/cpg.v19n1.17159. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/17159. Acesso em: 10 maio 2024.
PERIPOLLI, Patrícia Zanon; BARIN, Cláudia Smaniotto. O Desenvolvimento de Competências Digitais na Educação Profissional: Relato de uma Experiência. Jornal Internacional De Estudos Em Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 46–54, 2022. DOI: 10.17921/2176-5634.2022v15n1p47-54.
PIRES, Helen Cássia Francisco; ASSIS, Maria Paulina de. O papel da mediação pedagógica: práticas educativas com a utilização das TDIC no ensino médio. Humanidades e Tecnologia (FINOM), Faculdade do Noroeste de Minas, v. 47, n. 1, p. 221–233, 2024. ISSN 1809-1628. DOI: 10.5281/zenodo.11051817. Disponível em: http://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/4827. Acesso em: 20 maio 2024.
ROBERTA DOS SANTOS MEDEIROS, Soraya; AMORIM MARTINS, Cibelle. Como possibilitar a integração do método Paulo Freire à formação de professores da EJA em pensamento computacional? Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 386–395, dez. 2021. DOI: 10.22456/1679-1916.121362. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/121362. Acesso em: 17 maio 2023.
ROCHA, Maria das Dores Gomes da. Os letramentos do PROEJA: contribuições na formação do Técnico em Edificações do IF Sertão-PE. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Petrolina.
SANTOS, Hendy Barbosa. Ensino da retextualização por meio do uso da plataforma digital Storyboard That. 2021. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino – Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/3283.
SILVEIRA, Patrícia Margela Fernandes. A produção escrita em Língua Inglesa mediada pelas tecnologias digitais no Curso Técnico de Agroindústria/PROEJA. 2021. Dissertação (Especialista) - Especialização em Línguas Estrangeiras Modernas – Inglês e Espanhol – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraiba (IFPB), Cabedelo. Disponível em: https://repositorio.ifpb.edu.br/handle/177683/1163. Acesso em: 25 maio 2023.
SOUZA, Lubia Telma Garcia Wustrow. Desenvolvimento de material didático digital para apoio ao ensino de alunos maduros no PROEJA/CTISM. 2021. Dissertação (Mestre em Educação Profissional e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/22245. Acesso em: 10 abr. 2023.
SPINAK, Ernesto. Indicadores cienciometricos. Ciência da Informação, Ibict, v. 27, n. 2, 1998. ISSN 0100-1965. DOI: 10.1590/s0100-19651998000200006.
STRAUSS, Anselm L.; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre e Santana: Artmed e Bookman, 2008.
TEIXEIRA, Nádia França. Metodologias de Pesquisa em Educação: Possibilidaes e adequações. Caderno Pedagógico, v. 12, n. 2, ago. 2015. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/1289. Acesso em: 14 maio 2024.
VELHO, Léa; PROCHAZKA, Maria Viviana. No que o mundo da ciência difere dos outros mundos? 2003. Disponível em: https://www.comciencia.br/dossies-1-72/reportagens/mulheres/09.shtml. Acesso em: 21 mar. 2023.
VIEIRA, Darlene Ana; LEMOS, Laísse Silva; PEIXOTO, Maria Angélica. PROEJA–educação de jovens e adultos: análise bibliométrica da produção científica da base de dados Web of Science utilizado a ferramenta VOSviewer. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 5, p. 45583–45598, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/29412. Acesso em: 21 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luane Nunes Trindade, Claudia Barin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.