Teacher education and research groups

trends

Authors

  • Elvira Cristina Martins Tassoni Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC - Campinas)
  • Bruna Aparecida Alves Almeida Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC - Campinas)

DOI:

https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-12057

Keywords:

Teaching Work, Professional Development, Teaching Professionalization

Abstract

We present the results of a bibliographical research whose objective was to identify how many Research Groups, certified in the Brazilian Research Group Directory at CNPq (National Council for Scientific and Technological Development), have as their object of investigation the training of teachers and what have produced, quantitatively, an article on this topic, in the period from 2012 to 2015. The research included the following steps: a) Selection of Research Groups that investigate teacher training on the CNPq website; b) identification of the production in the form of articles of the selected Research Groups; c) quantification and systematization of the information obtained; d) identification of the themes addressed in the productions found. A large number of articles were found, allowing mapping the trends that have driven scientific research in the field of teacher education, outlining the movement in this area. These trends were organized in four thematic nuclei that demonstrate the interfaces of teacher education with teaching knowledge and pedagogical practices; with educational policies; the training of teachers in the different stages and modalities of teaching; and initial and continuing training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elvira Cristina Martins Tassoni, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC - Campinas)

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Membro do Grupo de Pesquisa Formação e Trabalho Docente.

Bruna Aparecida Alves Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC - Campinas)

Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professora da rede municipal de Jundiaí

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal nº 9.394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2005-2010 / Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília (DF): CAPES, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2011-2020 / Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília (DF): CAPES, 2010.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Formação de professores-pesquisas, representações e poder. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, 2008, vol.13, n.37, p.57-70. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000100006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2017.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, 2010, vol.31, n.113, p. 1355-1379. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010173302010000400016&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2017.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisar-Formar em colaboração: compartilhamento teórico-prático das vivências do FORMAR. In: IBIAPINA, I. M. L de M.; BANDEIRA, H. M. M. (org.) Formação de professores na perspectiva Histórico-Cultural: Vivências no formar. Teresina: EDUFPI, 2017.

NÓVOA, Antonio. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Eliseu Clementino. Dossiê (auto) biografia: pesquisa e práticas de formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, vol. 27, n° 1, p. 327-332, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010246982011-000100014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Eliseu Clementino; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto) biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 27, nº 1, p. 369-386, abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/-scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000100017&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

SCHEIBE, Leda. Valorização e Formação dos Professores para a Educação Básica: Questões desafiadoras para um novo Plano Nacional de Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 981-1000, Sept. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script-=sci_-arttext&pid=S0101-73302010000300017&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.

TASSONI, Elvira Cristina Martins; FERNANDES, Jonas. Formação de Professores Alfabetizadores: o que dizem as pesquisas? Revista Teias, v.16, p.134-154, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24555. Acesso em: 10 fev. 2017.

TASSONI, Elvira Cristina Martins; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. A formação de professores alfabetizadores e o Programa Ler e Escrever. ETD – Educação Temática Digital. Campinas, SP v.17 n.1 p.193-210 jan./abr.2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8634826. Acesso em: 10 fev. 2017.

Published

2020-05-18

How to Cite

TASSONI, E. C. M.; ALMEIDA, B. A. A. Teacher education and research groups: trends. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 95–109, 2020. DOI: 10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-12057. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/12057. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.