Changes in the world of work and educational public policy in Brazil

Authors

  • Leonardo Moura Lima Calmon de Siqueira Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Laumar Neves de Souza Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-16240

Keywords:

Labor, Education, Public Policy

Abstract

This article aims to question the World Bank proposal published in 2018 of investment in human capital as a solution to the imminent structural unemployment resulting from the adoption of new technologies of robotics and artificial intelligence. Based on (1) the empirical analysis of the Brazilian labor market from the perspective of the evolution of the working class's educational credentials, (2) the impacts of new technologies on work and (3) the challenges arising from the metamorphoses experienced by the working class, the article concludes that it is opportune to reflect on an alternative of educational public policy that aims to develop a critical understanding of Brazilian society, taking into account not only the training for work, but, also for social and political action.

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Author Biographies

Leonardo Moura Lima Calmon de Siqueira, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutorando em Economia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Desenvolvimento Regional e Urbano pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional e Urbano da UNIFACS. Graduado em Economia pela UNIFACS

Laumar Neves de Souza, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui mestrado e graduação em Economia pela UFBA. Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional e Urbano da UNIFACS

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Published

2020-05-18

How to Cite

SIQUEIRA, L. M. L. C. de .; SOUZA, L. N. de . Changes in the world of work and educational public policy in Brazil. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 15–32, 2020. DOI: 10.17648/2238-037X-trabedu-v29n1-16240. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/16240. Acesso em: 19 may. 2024.

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