State of the art of researches carried out under the Professional Master's Degree in professional, technical and technological education in the themes integrated high school, interdisciplinarity and PROEJA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.20078

Keywords:

Professional education, Integrated high school, Interdisciplinarity

Abstract

This article focuses on investigating the research developed by the first graduates of the Professional Master in Professional, Technical and Technological Education (ProfEPT) focusing on the themes of integrated high school, interdisciplinarity and PROEJA. This course has been offered by the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), since 2017 and has classes in 36 Associated Institutions (IAs), with the national coordination being in charge of the Federal Institute of Espírito Santo (IFES). The methodology adopted was of a qualitative nature and consisted of a literature review and mapping of dissertations and respective products, which are available, via the web, in the Catalog of dissertations and theses and in the Repository of Educational Objects, both from CAPES. The theoretical framework that supported the analyzes was based on authors such as Santomé (1998), Frigotto (2008), Ramos (2008, 2010 and 2017), Pombo (2008), Fazenda (2008), Moll (2010), Moura (2012), among others. The data produced showed that research on the themes focused on is still incipient within the scope of the ProfEPT Masters. At the same time, the study points to the relevance and potential of the analyzed dissertations, whose educational products aim at the listening, the protagonism and the visibility of young people and adults in the context of professional education. In addition, they provide clues and inspirations for the development of other actions aimed at promoting onmilateral training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavio Augusto Pagarine Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Mestrando no Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional, Técnica e Tecnológica ofertado no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre -IFRS/POA. Bacharel em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro do Núcleo de Memória do IFRS- Campus Canoas - RS.

Liliane Madruga Prestes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Educação. Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional, Técnica e Tecnológica Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre -IFRS/POA.Coordenadora do Grupo de Pesquisa Caleidoscópio: interseccionando estudos sobre educação, gênero, raça/etnia, classe, geração e mundo do trabalho, o qual integra pesquisadores/as do IFRS e instituições parceiras.

References

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2002.

BRASIL. Decreto n.º 5.154 de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília - DF: 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Decreto n.º 5.840 de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5840.htm. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Educação Profissional Técnica de nível Média Integrada ao Ensino Médio. Documento Base. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento¬_base.pdf. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências.

BRASIL. Resolução n.º 6, de 20 de dezembro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília – DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 dez. 2019.

BRASIL. Regulamento do Mestrado ProfEPT. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. 2017. Disponível em: http://profept.ifes.edu.br/regulamentoprofept. Acesso em: 5. fev. 2020.

BRASIL. Plataforma Sucupira. Ministério da Educação, Brasília, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira. Acesso em: 9 fev. 2020.

BRASIL. Plataforma Nilo Peçanha. Ministério da Educação, Brasília, 2020. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/. Acesso em: 9 fev. 2020.

BRASIL. Portal de Portal de Objetos Educacionais da CAPES - eduCAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/index.php?option=com_pcontent&view=pcontent&alias=historico&Itemid=157. Acesso em: 9 fev. 2020.

DAYRELL, Juarez. A Escola como Espaço Sócio-Cultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos Olhares: sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Que é interdisciplinaridade? São Paulo, SP:Cortez, 2008.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FRIGOTTO. Gaudêncio.A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas Ciências Sociais. Revista do Centro de Educação e Letras. UNIOESTE, Campus Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 41 – 62, 1º sem./ 2008.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria Aparecida; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis: Vozes, 2008.

JAPIASSÚ, Hilton. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

JAPIASSÚ, Hilton. A questão da interdisciplinaridade. Porto Alegre: Secretaria Municipal de Educação de Porto Alegre, 1994. Disponível em: http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca-/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Artigos%20Diversos/interdisciplinaridade-japiassu.pdf. Acesso em: 5 dez. 2019.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade – o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

IFRS. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) do IFRS – 2019-2023. Disponível em: https://ifrs.edu.br/wp-content/uploads/2019/03/PDI-FINAL-2018_Arial.pdf. Acesso em: 3 fev. 2020.

MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul/set. 2013.

MOURA, Dante Henrique; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. Proeja: entre desafios e possibilidades. Revista HOLOS. Natal, ano 28, v. 2, p. 114 – 129, mai. 2012.

POMBO, Olga. Epistemologia da interdisciplinaridade. Ideação-Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste. Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 9-40, 2008. Disponível em: http://www.uesc.br/cpa/artigos/epistemologia_interdidciplinaridade.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 3 dez. 2019.

RAMOS, Marise. Ensino Médio Integrado: ciência, trabalho e cultura na relação entre educação profissional e educação básica. In: MOLL, Jaqueline et. al. Educação profissional e tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.

RAMOS, Marise. Ensino Médio Integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. In: ARAUJO, Adilson Cesar; SILVA, Claudio Nei Nascimento da (Orgs.). Ensino Médio Integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios/. Brasília: Ed. IFB, 2017. 569 p.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba: PUC-PR, vol. 6, n. 19, set./dez., p. 37-50, 2006. Disponível em: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/1891/189116275004.pdf. Acesso em: 5 dez. 2019.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade – o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

TRINDADE. Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org). Que é interdisciplinaridade? São Paulo, SP:Cortez, 2008. p. 65-84.

Published

2020-09-04

How to Cite

SILVA, F. A. P.; PRESTES, L. M. State of the art of researches carried out under the Professional Master’s Degree in professional, technical and technological education in the themes integrated high school, interdisciplinarity and PROEJA. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 183–196, 2020. DOI: 10.35699/2238-037X.2020.20078. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/20078. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS