Science, work and the brain drain from Brazil

Authors

  • Everton Henrique Eleutério Fargoni Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.40156

Keywords:

Science, brain drain, work

Abstract

This article aims to understand the work of researchers in Brazil under the conditions of changes in the profile of the scientist demanded by capital and to reflect on the phenomenon of brain drain from the nation. Researchers in the commitment to science, while internationalizing and developing their work, live contradictions in the immersion with intersecting cultures. These intellectuals, however, work under new global trends created by worldized science, a circumstance in which they can take themselves to the extreme of exploiting their technical and epistemological capacities. The intellectual work in the capitalist system, in the face of the movement of internationalization of higher education and constant economic crises that reverberate in the scientific field, seem to be contributing to the accentuation of the phenomenon of the evasion of scientists from Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTBACH, P. G. Globalization and the university: Myths and realities in an unequal world, Tertiary Education & Management, 10:1, 3-25, 2004.

ALTBACH, P. G.; DE WIT, H. The Challenge to Higher Education Internationalisation. University World News, February, 2018.

ANTUNES, R.; ALVES, G. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação e Sociedade, v. 25, n. 87, p. 335-351, 2004

ANTUNES, R. Os Sentidos do Trabalho: ensaio sobre a afirmação e negação do Trabalho. São Paulo: Boitempo, 2009.

BRANDENBURG, U.; DE WIT, H. The End of Internationalization. International Higher Education, 62, p.15–16, 2011.

BRAVERMAN, H. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

BREINBAUER, A. Brain Drain – Brain Circulation or...What else happens or should happen to the Brains some Aspects of Qualified Person Mobility/Migration. FIW Working Paper, n. 4, jun. 2007.

BATISTA, P. N. A visão neoliberal dos problemas da América-Latina. USP: São Paulo, 1994.

BIANCHETTI, L. O processo de Bolonha e a globalização da educação superior: antecedentes, implementação e repercussões no que fazer dos trabalhadores da educação. Campinas: Mercado de Letras, 2015.

BRESSER-PEREIRA, L. C. A reforma do Estado dos anos 90: lógica e mecanismos de controle. Lua Nova: Revista de cultura e política, p. 49-95, 1998.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório de Trabalho Internacionalização: Relatório e Recomendações. DAV. Brasília, novembro de 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/2020-01-03-relatorio-gtinternacionalizacao-pdf> Acesso em: 18 mai. 2022.

CASSEB-GALVÃO, V. C. Políticas de Promoção e Ensino da Língua Portuguesa ao Redor do Mundo. Campinas, SP: Pontes, 2015.

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. V. 1. Trad. Roneide Venâncio Majer e Klauss Brandini Gerhardt. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

FARGONI, E. H. E.; CATANI, A.; SILVA JR, J. R. La fuga de cerebros en Brasil bajo la política del bolsonarismo. Argumentos. Revista de crítica social, v. 24, p. 317, 2021.

FEENBERG, A. Tecnociência e a desreificação da natureza. Filosofia Unisinos, 21 (1), 2020.

GORZ, A. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

GRANGE, L. The role of (dis)trust in a (trans)national higher education development project. Higher Education, v. 46, n. 4, p. 491–505, 2003.

HAZELKORN, E. Rankings and the reshaping of higher education: The battle for world class excellence. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011.

JENKINS, J. English as a lingua franca in the international university: The politics of academic English language policy. Routledge, 2013.

KNIGHT, J.; DE WIT, H. Internationalization of higher education: past and future. International Higher Education, n. 95, p. 2-4, 2018.

KNIGHT, J. Is Internationalisation of Higher Education Having an Identity Crisis? In: Maldonado Maldonado, A. & Bassett, R. M. (Eds.) The Forefront of International Higher Education: A Festschrift in Honor of Philip G. Altbach. Higher Education Dynamics: Springer Science + Business Media, 2014.

KNIGHT, J. The international university. Models and muddles. In: BARNETT, Ronald; PETERS, Michael A. (Eds). The idea of the university: contemporary perspectives. (Global Studies in Education). New York, Brussel: Peter Lang, 2018.

LACEY, H. Tecnociência comercialmente orientada ou investigação multiestratégica? Scientiae Studia. v. 12, n. 4, pp. 669-695, 2014.

LAZZARATO, M. Le cycle de la production immatériel. Futur Antérieur, [S.l.] n. 16, p. 111-120, 1993.

LEAL, F. G.; MORAES, M. C. B. Decolonialidade como epistemologia para o campo teórico da internacionalização da Educação Superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(87), 2018.

MARGINSON, S. Higher education and the common good. Melbourne: Melbourne University Press, 2016.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Tradução por Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. São Paulo: Abril Cultural, Livro 1, v.1, t.1. 1985.

MARX, K. Manuscritos econômicos e Filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2008.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.

MORAES, M. C. M. O processo de Bolonha vis a vis a globalização de um modelo de Ensino Superior. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 187-203, jan/jun. 2006.

NEVES, C. E. B.; BARBOSA, M. L. de O. Internationalization of higher education in Brazil: advances, obstacles, and challenges. Sociologias [online]. v. 22, n. 54 pp. 144-175, 2020.

PAVEL, A. P. Global university rankings - a comparative analysis. Elsevier, Procedia Economics and Finance 26, 54 – 63, 2015.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In.: LANDER, E. (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-mericanas. Edgardo Lander. colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad autónoma de Buenos Aires, Argentina. Setembro, 2005.

SEVCENKO, N. O professor corretor. Folha de S. Paulo. 04 de junho de 2000. Disponível em <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0406200004.htm> Acesso em: 13 mai. 2022.

SGUISSARDI, V; SILVA JÚNIOR, J. R. Novas faces da educação superior no Brasil: Reforma do Estado e mudanças na produção. São Paulo: Cortez, 2001.

SHARPE, R. What is a World Class University? A literature review. Elementa Leadership, Articles and Provocations., 2014.

SJAASTAD, L. The cost and returns of human migration. Journal of Political Economy, v. 70, p. 80-93, 1992.

SLAUGHTER, S.; RHOADES, G. Academic capitalism and new economy – market, State and higher education. Baltimore: The John Hopkins University Press, 3rd. ed. 2011.

SLAUGHTER, S. CANTWELL, B. Transatlantic moves to the market: the United States and the European Union. Higher Education, v. 63, n. 5, p. 583–606, 2012.

SILVA, K. A.; TORRES, D. Português como língua (inter) nacional: faces e interfaces. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

SILVA JR, J. R. The new Brazilian University: a busca por resultados comercializáveis: para quem? 1.ed. – Bauru: Canal 6, 2017.

SILVA JR., J. R.; KATO, F. B. G. A Política de Internacionalização da Pós-graduação stricto sensu brasileira: breves considerações sobre a atual política da CAPES. In: Valdivina Alves Ferreira. (Org.). Políticas e Avaliação da pós-graduação Stricto Sensu: da inserção social local à internacionalização. 1ed.Brasília: Universidade Católica de Brasília, v. 1, p. 17-36, 2018.

SILVA JR, J. R.; FARGONI, E. H. E. Mundialização da educação superior: notas sobre economia, produção de conhecimento e impactos na sociedade civil. Trabalho & Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, p. 35–49, 2019.

SILVA JR, J. R; FARGONI, E. H. E. Tecnociência, industrialização e pesquisa na financeirização radical do capitalismo e da educação superior. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 45, n. 3, p. 569–581, 2020.

SILVA JR, J. R; FARGONI, E. H. E. Notas sobre o colapso da ciência no Brasil. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 58, p. 1-18, jul./set. 2021

STEIN, S. Critical internationalization studies at an impasse: making space for complexity, uncertainty, and complicity in a time of global challenges. Studies in Higher Education, 2019.

VAVRUS, F.; PEKOL, A. Critical Internationalization: Moving from Theory to Practice. FIRE: Forum for International Research in Education, 2(2), 2015.

Published

2023-10-19

How to Cite

FARGONI, E. H. E. Science, work and the brain drain from Brazil. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 101–115, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.40156. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40156. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Most read articles by the same author(s)