The category of truth and school education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.46295

Keywords:

School Education, True, Knowledge

Abstract

This article is an instrument through which we address the problem of the relationship between school education and the concept of truth. We base ourselves on the contributions of historical-critical pedagogy, as a pedagogical theory founded, in turn, on the Marxist ontological method. We explain, in the first part of the article after the introduction, the understanding of the concept of truth and its relationship with scientific knowledge and the apprehension of objective reality. Next, we advance to explain the classic function of school education in its links with the teaching of true knowledge. Finally, our considerations that point to the need to invest efforts, theoretical and practical, in defending the school for human development and the critical, historical and true understanding of social and natural reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Rossi, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Pós-Doutorado em Educação; Doutorado em Educação; Mestre em Geografia e Licenciado em Geografia pela UNESP/FCT de Presidente Prudente – SP. Atua, desde 2014, como docente e pesquisador na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMS em Campo Grande, MS.

References

CHASIN, J. Superação do Liberalismo. 1988, mime.

DUARTE, N. Os Conteúdos Escolares e a Ressurreição dos Mortos – Contribuição à Teoria Histórico-Crítica do Currículo. Campinas – SP: Autores Associados, 2016.

DUARTE, N. Educação Escolar e Formação Humana Omnilateral na Perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. Conhecimento Escolar e Luta de Classes: a pedagogia histórico-crítica contra a barbárie. Campinas – SP: Autores Associados, p. 57-80, 2021.

LUKÁCS, G. Ensaios sobre Literatura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965.

LUKÁCS, G. História e Consciência de Classe. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo: 2013.

LUKÁCS, G. Conversando com Lukács: entrevista a Léo Kofler, Wolfang Abendroth e Hans Heinz Holz/Georg Lukács. Tradução de Gisieh Vianna. São Paulo: Instituto Lukács, 2014.

MARX, K. Grundrisse – Manuscritos econômicos de 1857-1858 – Esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. O Capital: crítica da Economia Política – Livro I – O processo de Produção do Capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARTINS, L. M. O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Tese (Livre-Docência em Psicologia) Faculdade de Ciências, UNESP, Bauru – SP, 250p. 2011.

PAULO NETTO, J. O que é marxismo. São Paulo: Brasiliense, 2006.

PAULO NETTO, J. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PAULO NETTO, J.; BRAZ, M. Economia Política: Uma introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2012.

PAULO NETTO, J. Breve nota à interlocução entre pensadores da educação e Marx. Trabalho Encomendado GT09 – Trabalho e Educação. 37ª Reunião Nacional da ANPEd – 04 a 08 de outubro de 2015, UFSC – Florianópolis, 2015.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. Campinas – SP: Autores Associados, 2011.

TONET, I. Pluralismo Metodológico: Falso Caminho. Revista GESTO-Debate, vol. 21, n. 01, p. 01-22, 2021.

Published

2024-01-24

How to Cite

ROSSI, R. The category of truth and school education. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 98–109, 2024. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.46295. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/46295. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.