Historical, Structural and Characteristic Considerations on Iannis Xenakis’s Sixxen Instrument

Authors

  • Ronan Gil de Morais Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás, Brazil http://orcid.org/0000-0001-7492-3818
  • Fernando Martins de Castro Chaib Federal University of Minas Gerais, Brazil
  • Fabio Fonseca de Oliveira Federal University of Goiás, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2017.5164

Keywords:

Sixxen, Pléïades by Iannis Xenakis, development of musical instruments, organology of metallophones

Abstract

The composers’ search for new sound possibilities and specific timbers boosted the research and development of new percussion instruments. This article seeks to outline and discuss the definition, historical and structural aspects, diffusion and repertoire composed for Sixxen. Conceived by Iannis Xenakis, this instrument has considerably expanded its repertoire through the work of composers such as Phillipe Manoury, Michelle Agnes, among others. With regard to the historical aspects, we present points that characterized the creation of the first set of Sixxen, developed by Xenakis and Les percussions de Strasbourg. We present a review of the Sixxen sets built by various groups around the World, in addition to four companies that have developed commercial prototypes. This paper will bring an extensive documentation on an important instrumental creation of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronan Gil de Morais, Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás, Brazil

Ronan Gil (www.ronangil.com) - Mestre em Composition et Interprétation Musicale pela Université de Strasbourg (França). Possui Especialização em teclados de percussão pelo Conservatoire de Strasbourg (onde foi professor), estudando com Emmanuel Sejourné. É Bacharel em Percussão pela UNESP, recebendo o Prêmio de Excelência em Pesquisa.  Trabalhou com Tom Mays, Antoine Spindler, Yves Kayser e Philippe Aubry. Fundou e integrou grupos como: Babel Trio, DUALpha, Ensemble Vertebrae, Accroche Note, Texture Ensemble da Milano. Realiza estreias absolutas e primeiras audições nos continentes americano e europeu. Sua discografia inclui gravações com variadas formações. É professor de percussão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG), membro do Impact(o) e líder do Núcleo de Excelência para o Ensino, Pesquisa e Performance em Percussão (NΞP³).

Fernando Martins de Castro Chaib, Federal University of Minas Gerais, Brazil

Fernando Chaib (www.fernandochaib.com) - Doutor e Mestre em Música pela Universidade de Aveiro (Portugal) nas classes de Miquel Bernat e Evgueni Zouldilkine. É Bacharel em Percussão pela UNESP. Possui prêmios como solista e camerísta no Brasil, Portugal e Itália.  Sua discografia inclui mais de dez CDs com diversas formações nos mais variados estilos. Atua nos continentes americano, europeu e asiático realizando estreias e primeiras audições. Fundou os grupos Simantra Grupo de Percussão e Grupo Durum Percussão Brasil. É professor convidado em festivais de música nos continentes americano e europeu. Atualmente é professor de percussão da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), membro do Programa de Pós Graduação em Música da UFMG, do grupo Impact(o) e pesquisador do Núcleo de Excelência em Ensino, Pesquisa e Performance em Percussão (NΞP³).

Fabio Fonseca de Oliveira, Federal University of Goiás, Brazil

Fabio Oliveira- Doutor pela Universidade da Califórnia (San Diego/EUA) sob orientação de Steven Schick, é Bacharel em Percussão pela UNESP e Mestre pela Universidade de Massachusetts (Amherst, EUA). Como solista e camerísta vem se apresentando nas Américas, Europa e Ásia. Colaborou/trabalhou com Steve Reich, Philippe Manoury, Helmut Lachenmann, David Lang, Roger Reynolds, Chaya Chernowin e Flo Menezes; gravou pelos selos Tzadik, Mode Records e New World Records, com destaque para o grupo redfishbluefish. Atua como professor em alguns dos principais festivais de música do Brasil. É professor de percussão da Universidade Federal de Goiás (UFG), membro do Programa de Pós Graduação em Música da UFG, membro do grupo Impact(o) e pesquisador do Núcleo de Excelência para o Ensino, Pesquisa e Performance em Percussão (NΞP³).

Published

2018-05-11

How to Cite

Morais, Ronan Gil de, Fernando Martins de Castro Chaib, and Fabio Fonseca de Oliveira. 2018. “Historical, Structural and Characteristic Considerations on Iannis Xenakis’s Sixxen Instrument”. Per Musi, no. 37 (May). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2017.5164.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

Most read articles by the same author(s)